DS/HVB TAS II
Tilbake til søk
1930 Bygget som hvalbåt TAS II ved Moss Værft & Dokk, Moss for Fraternitaskompagniet A/S., København, Danmark. Disponert av Anders Jahre, Sandefjord.
Sesongen 1930/31 satt inn som fangstbåt for kokeriet FRATERNITAS i Sydishavet. Skytter var Ole Iversen.
1931 Produksjonen for sesongen 1930/31 ble 84.293. Kokeriet legges opp i Mefjorden (Sandefjord) fra sommeren 1931 til sommeren 1936.
Hvalbåter også lagt i opplag.
1932 I opplag under sesongen 1932/33.
1933 Opererer som fangstbåt for PELAGOS i Sydishavet sesongen 1933/34.
1934 Opererer som fangstbåt for PELAGOS i Sydishavet sesongen 1934/35.
1935 I opplag.
1936 Kokeriet får bygget opphalingsslipp ved Gøtaverken AB, Gøteborg sommeren 1936.
I fangst i Sydishavet for kokeriet KOSMOS sesongen 1936/37. Skytter var M. E. Davidsen.
1937 Solgt til The Union Whaling Co., Ltd, Durban 21/06 for £12.000 og omdøpt UNI II. Slettet i det danske register 22/06.
Fanger for kokeriet UNIWALECO sesongen 1937/39. Hele ekspedisjonen forlot Durban 01/11 med kurs for Sydishavet.
1938 Driver hvalfangst på Madagaskar også denne sommersesongen. Produksjonsresultat meldes å bli 55.264 fat hvalolje. Av dette var 1.291 fat spermolje.
Deltar i fangst i Sydishavet sesongen 1939/40 med kokeriet UNIWALECO og 5 andre hvalbåter. Fangstbestyrer er Thomas Hansen.
1940 Resultatet av sesongen 1939/40 ble 41.244 fat hvaloje og 1.922 fat spermolje. Kokeriet settes i regulær tankfart på de alliertes side.
Rekvirert i august av den Syd Afrikanske marine til krigstjeneste.
1941 Tatt i bruk fra 10/03 som minesveiper. Omdøpt HMSAS NIGEL T 40.
1945 Tatt ut av tjeneste 11/01.
1946 Solgt på auksjon 07/05 til Palestine Fishing Company of Durban.
1947 Solgt til Africa-Palestine Fish Industries Ltd., Cape Town. Omdøpt DROM AFRICA.
1952 Solgt til E. Dekel, Israel under samme navn.
1958 Solgt til Em Sfougatakis, Pireus. Byttet til en hovedmotor av fabrikat Skoda, Prague. 6-sylindret, 600 BHK. Omdøpt ANNA.
1960 Solgt til Em Sfougatakis, Pireus, omdøpt OLGA S.
1974 «Sold to foreign buyers».
1977 Ingen oppdatering tilgjengelig.
1930 Built as whale catcher TAS II by Moss Værft & Dokk, Moss for Fraternitaskompagniet A/S., Copenhagen, Denmark. Manager by Anders Jahre, Sandefjord.
The whaling season of 1930/31 as whale catcher for the factory FRATERNITAS in the Southern Seas. Shooter was Ole Iversen.
1931 Production for season 1930/31 was 84.293.
The factory is laid up Mefjorden (Sandefjord) in Norway in the timeframe from summer 1931 to the summer of 36.
Catchers also laid up.
1932 Laid up during season 1932/33.
1933 Operating as catcher for factory PELAGOS in the Southern Seas season of 1933/34.
1934 Operating as catcher for factory PELAGOS in the Southern Seas season of 1934/35.
1935 Laid up.
1936 The factory is taken to yard of Gøtaverken AB, Gothenburg the summer of 1936 to be constructed with a slipway.
Catching in the Southern Seas for the factory KOSMOS the season of 1936/37. Shooter was M. E. Davidsen.
1937 Sold to The Union Whaling Co., Ltd, Durban 21/06 for £12.000 and renamed UNI II. Deleted from the Danish register of shipping 22/06.
Catching during summer season 1937 south of Madagascar together with 5 other catchers and the factory UNIWALCO (ex FRATERNITAS).
The whaling fleet participated also in pelagic whaling in the Southern Seas the season of 1937/38. Left Durban 01/11 heading for the whaling ground.
1938 Whaling off Madagascar also this summer season. Total production results reported to be 55,264 barrels of whale oil. Of this, 1,291 barrels of sperm oil.
Participates in catch in the South Sea season 1939/40 with the factory UNIWALECO and 5 other catchers. Whaling manager was Thomas Hansen.
1940 The result of the season 1939/40 was 41,244 barrels of whale oil and 1,922 barrels of sperm oil. The factory is hired as regular tanker on the Allies side.
Requisitioned in August by the South African Navy (SAS) for warfare.
1941 Taken into use from 10/03 as minesweeper. Renamed HMSAS NIGEL T 40.
1945 Decommissioned 11/01.
1946 Sold on auction 07/05 to Palestine Fishing Company of Durban.
1947 Sold to Africa-Palestine Fish Industries Ltd., Cape Town. Renamed DROM AFRICA.
1952 Sold to E. Dekel of Israel and registered under the same name.
1958 Sold to Em Sfougatakis, Pireus. Replaced main engine with an engine fabricated by Skoda, Prague. 6-cylinders, 600 BHK. Renamed ANNA.
1960 Sold to Em Sfougatakis, Pireus, renamed OLGA S.
1974 «Sold to foreign buyers».
1977 No further information.
Ingen bilder er lagret for denne båten