DS/HVB TANGALANE

Tilbake til søk
TANGALANE
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr 50028
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal MHJK
Byggeår 1912/04
Byggenr 89
Bruttotonn/BT 174
Nettotonn/NT 60
Skrog LOA L: 99' – B: 18,3' – D: 10,9'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-20"-33", slag 24", 53 NHK
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1924 - 1928
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Larvik

1912 Bygd som hvalbåt TANGALANE ved Framnæs mek. Værksted for Hvalfangerselskapet Quilimane A/S (Thøger Andresen), Larvik.
1913 Overlevert i april Solgt til A/S Ørnen (S. L. Christensen), Sandefjord, omdøpt KLO II.
1924 Solgt til Hvalfanger-A/S Africa (Waalmann & Bugge), Tønsberg (stiftet i mars 1924) for NOK 175.000. Omdøpt WINDSOR.
Fartøyet skulle benyttes som fangstbåt ved selskapets landstasjon i Walvis Bay, Sydvest-Afrika.
1928 Grunnstøtte i Walvis Bay ved avgang til Sydishavet (?) for hvalfangst 25/8-1928.

1912 Built as whale catcher TANGALANE by Framnæs mek. Værksted for Hvalfangerselskapet Quilimane A/S (Thøger Andresen), Larvik.
Handed over in April 1913 Sold to A/S Ørnen (Søren Lorentz Christensen), Sandefjord. Renamed KLO II.
1924 Sold to Hvalfanger-A/S Africa (Waalmann & Bugge), Tønsberg for NOK 175.000. Renamed WINDSOR.
Vessel intended to be used as catcher for their land station of Walvis Bay, South-West Africa.
1928 Grounded at Walvis Bay on departure to the Southern Seas for the whale season on 25/08-1928.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Fmv arkivet, Lardex sine egne arkiv
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Oddvar Larsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no