DS/HVB KAPDUEN

Tilbake til søk
KAPDUEN
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1906/02
Leveringsmåned Februar
Byggenr 96
Bruttotonn/BT 166
Nettotonn/NT 62
Skrog LOA L: 108,6' (33,10 m)
Bredde 21,6' (6,58 m)
Dybde (i riss) 11,5' (3,50 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel, (ildrørskjel/fire tube boiler). Kullfyrt. Bygget av Amos & Smith, Hull
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., 41 NHK
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1960 - 1979
Norge
1979 - - sunket i Grytviken
Storbritannia
Sted Beverley
Reg havn Sandefjord

1906 Bygget som damp tråler VIOLA av Cook, Welton og Gemmel, Beverley (bnr. 96) for R. L. Hellyers Steam Fishing Co. Ltd, Hull. Levert i februar.
1914 Overtatt av Royal Navy som HMS VIOLA i september.
1915 I november omdøpt HMS VIOLA III.
1917 Solgt til W. A. Massey & Son Ltd., Hull, men fortsatte i tjeneste for Royal Navy i anti-ubåt jakt ved Shetland og utenfor Tyne.
1919 Tilbakelevert eier. Fikk tilbake navnet VIOLA.
1920 Solgt til Lars Thorsen, Sandefjord, Norge, omdøpt til KAPDUEN. Solgt til A/S Sandefjord Trålfiskeselskap (A. H. Andersen, disponent). Skipper var H. C. Hansen
1921 Ankom verkstedet på Framnæs i Sandefjord 21/01 frem til 18/02 for vedlikehold. Tilbake på verkstedet 30/11 og frem til våren.
1922 N. T. Nielsen-Alonso overtok som disponent. Ombygget til hvalfangstformål. Avgikk Framnæs mek. Værksted 11/05. Tilbake på verkstedet 01/12 og frem til 06/12 for dokking og vedlikehold.
1923 Ankom Sandefjord 01/03 for verkstedopphold frem til 05/06. Ny brobygning bygget. I fangst med kokeriet BAS II på Angola kysten.
1924 Solgt til A/S South Atlantic (Lorentz Bruun, disponent) Tønsberg. Beholder navnet. Hvalfangst utenfor Gabon, Kongo med kokeriet ESPERANCA.
1925 Fanger utenfor kysten av Cape Blanco i fransk Vest-Afrika
1926 Fanger utenfor kysten av Cape Blanco i fransk Vest-Afrika. Lagt i opplag i Sandefjord etter sesongen.
1927 Forhaler til verkstedet i Sandefjord 07/07 for inspeksjon.
Solgt til Cia. Argentina de Pesca S. A. via deres stedlige agent Lars Klaveness A/S, Sandefjord. Tilbakestilt som fangstbåt for selfangst. Omdøpt DIAS. Registrert i Buenos Aires, Argentina. Avgikk Sandefjord 29/07.
I fangst på elefantseler og benyttet som ekspedisjonsfartøy for fangststasjonen på Grytviken.
1956 Kjelen ombygget til oljefyring.
1960 Overført til Albion Star (South Georgia) Ltd, registrert Port Stanley, Falkland Islands.
1965 Lagt i opplag i Grytviken.
1974 Sank i fortøyningene i Grytviken.
1979 Solgt til Christian Salvesen.
1982 Skipet ligger fremdeles nedsunket som et vrak i havnen på Grytviken.
2004 Hevet sammen med PETREL og fortøyd. Plan er å få VIOLA tilbake til Hull.
2015 Guvernør på Falklandsøyene, Colin Roberts, bestilte frimerker som ble utgitt i juni 2015 etter inspirasjon av Viola Trustee Dr Robb Robinson og Ian Harts bok «VIOLA – The Life and Times of a Hull Steam Trawler»
2023 Arbeid med å bringe VIOLA tilbake til nytt liv i Hull pågår. Se: http://www.violatrawler.net/

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia. 10"-26,25"-27", slag/stroke: 24", 45 NHK. Bygget av Amos and Smith, Hull.

1906 Built as steam trawler VIOLA by Cook, Welton and Gemmel, Beverley, Yard No 96 for R. L. Hellyers Steam Fishing Co. Ltd, Hull, delivered in February.
1918 Sold to W. A. Massey & Suns Ltd, Hull.
1919 Sold to Lars Thorsen, Norway. Renamed KAPDUEN.
1920 Sold to A/S Sandefjord Trålfiskeselskap (A H Andersen, mgr.).
1922 Nils Thorvald Nielsen-Alonso took over as manager. Converted for use as whale catcher.
1923 Arrived in Sandefjord 01/03 for repair and maintenance until 05/06. New bridge building built. In catch with the factory ship BAS II on the coast of Angola.
1924 Sold to A/S South Atlantic (Lorentz Bruun, manager) Tønsberg. Keeps the name. Whaling off Gabon, Congo with the factory ESPERANCA.
1925 As catcher with ESPERANCA off the coast of Cape Blanco in French West Africa.
1926 As catcher with ESPERANCA off the coast of Cape Blanco in French West Africa. Laid up at port of Sandefjord after end of season
1927 Shifted to the shipyard in Sandefjord 07/07 for inspection.
Sold to Cia. Argentina de Pesca S. A. via their agent in Sandefjord, Lars Klaveness A/S. Re-constructed as sealer. Renamed DIAS. Registered with Buenos Aires, Argentina as homeport. Left Sandefjord 29/07.
Used in hunt of elephant seals and as an expedition vessel for the whaling station of Grytviken
1956 Converted to oil firing.
1960 Transferred to Albion Star (South Georgia) Ltd, registered Port Stanley, Falkland Islands.
1965 Laid up.
1974 Sank at moorings, Grytviken.
1979 Sold to Christian Salvesen, Leith. The ship still lies as a wreck at Grytviken.
2004 Re-floated together with PETREL and secured. Plan is to get VIOLA back in Hull.
2015 The Governor of Falkland Islands, Colin Roberts, ordered post stamps who was released in June 2015 efter inspiration of the Viola Trustee Dr Robb Robinson and Ian Harts book «VIOLA – The Life and Times of a Hull Steam Trawler»
2023 The struggle to getting VIOLA back to Hull and care goes on. See: http://www.violatrawler.net/

  • KAPDUEN

    KAPDUEN
  • KAPDUEN

    KAPDUEN
  • KAPDUEN

    KAPDUEN
Kilde: Boken om Cia. Argentina de Pesca S. A, dokkelister Framnæs mek. Værksted, Kaskelotten nr. 57/2008 (ref. Robb Robinson)
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no