FLK ABRAHAM LARSEN

Tilbake til søk
ABRAHAM LARSEN
Nasjonalitet
Syd-Afrika
Off nr 180744
Klassifisering Lloyds 100A-with freeboard. Whaling Service
Kallesignal GKZB
Byggeår 1937/09
Leveringsmåned September
Byggenr 933
Bruttotonn/BT 21.846
Nettotonn/NT 11.841
Dødvekt/TDW 25.000
Skrog LOA 193,54 m
Skrog LBP 183,6 m
Bredde 24,5 m
Dybde (i riss) 15,0 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet 12,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 4 x hoved dampkjeler m/overheter og kunstig trekk (kjelevifter). Arbeidstrykk 250 PSI. 2 x dampkjeler. Arbeidstrykk 250 PSI. Til sammen 22.800 kv/ft heteflate. 2 x hjelpekjeler, 240 PSI arbeidstrykk.
Kjelebygger Deutsche Schiff- und Maschinenbau A/G., Bremen, Tyskland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radio Peiling (DF), dybdemåler (ESD), gyrokompass og radar
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 2 x Dampmaskiner
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 22,0"-35,25"-58,25", slag 39,37", 3.000 IHK (715 NHK) m/LT-turbin med utveksling (2 maskiner m/hver sin propell)
Maskin-/motorbygger Deutsche Schiff- und Maschinenbau A/G., Bremen, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1937 Bygget som flytende kokeri UNITAS ved Deutsche Schiff u. Maschinenbau A. G. Weser, Bremen for Unitas Deutsche Walfang GmbH, Hamburg.
Disponenter var Jürgens Van den Bergh Margarine-Verkaufs-Union GmbH. Norsk representant var A. C. Olsen, Sandefjord, Norge. UNITAS var søsterskip til kokeriet TERJE VIKEN (N. R. Bugge).
UNITAS hadde 9 nye hvalbåter bygget ved Bremer Vulkan, Bremen klar for den første sesongen. I tillegg også innleid POLAR I for sesongen.
UNITAS gikk fra Bremen 05/10 via Aruba og Cape Town på vei til feltet. Hvalbåtene gikk fra Bremen 19/10 via Dakar og Cape Town. Fangsten startet 08/12. Fangstbestyrer var Arnt Karlsen.
1938 Sesongen avsluttes 15/03. Resultatet av den første sesongen ble 117.590 fat hvalolje og 420 fat spermolje i tillegg ble det produsert 1.975 tonn hvalkjøttmel. Fangsten bestod av 823 blåhval, 827 finnhval, 58 knølhval og 7 spermhval.
For sesongen 1938/39 hadde UNITAS med seg 10 hvalbåter. Hvalbåtene var UNITAS I, UNITAS II, UNITAS III, UNITAS IV, UNITAS V, UNITAS VI, UNITAS VII, UNITAS VIII, UNITAS IX, alle bygget i 1937, og POLAR I (1924), som førte engelsk flagg og var registrert på Jersey. Fangtsbestyrer var Arnt Karlsen.
1939 Resultatet av fangsten sesongen 1938/39 ble 97.455 fat hvalolje og 7.550 fat spermolje. Etter endt sesong går hun til Sandefjord, hvor hun ankommer 14/04. Samme dag setter hun kursen for Hamburg.
Overtatt av den tyske Kriegsmarine.
1945 Beslaglagt av allierte styrker i Flensburg i mai. Omdøpt EMPIRE VICTORY og lagt inn under MoWT (Ministery of War Transport) flåten.
Tauet til Southampton og bombeskader ble reparert ved Harland & Wolff, Southampton. Ombygget for hvalfangst ved Silley, Cox & Co Ltd, Falmouth, Cornwall og overført til Ministry of Food. United Whalers Ltd (F. Bugge, Tønsberg) blir utpekt som disponenter.
Gikk til isen med 320 mann i ekspedisjonen. Bestyrer var Eugen Christofersen, Sandefjord.
1946 I tiden 1946 til 1950, ble det utbetalt hele 50 mill. kroner til norske hvalfangere som deltok på ekspedisjonen. Sesongens resultat var 92.000 fat hvaloje. Ankom Husøflaket 16/05.
EMPIRE VICTORY forlater Liverpool 12/09 med kurs for Sandefjord for å ta om bord norske mannskaper. Forlot Sandefjord 19/09 med kurs for Curacao med ankomst 07/10. Etter bunkring av fyrolje for sesongen fortsetter til Durban for siste klargjøring for sesongen. Forlot Durban 07/11 med kurs for isen med hvalbåtene SOUTHERN MAID (b. 1936), SOUTHERN SEA (b. 1936), SOUTHERN ISLE (b. 1936) (ex. Southern Whaling & Sealing Co. Ltd, London)(Fl/k SOUTHERN PRINCESS), BLAAUWBERG (b. 1935), CEDARBERG (b. 1935), GUN 9 (b. 1930), KOMMTJE (1930) (ex. Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd, Cape Town)(Fl/k TAFELBERG) UNITAS 10 (b. 1939)(Ministry of War Transport), HEKTOR 1, 2, 3 og HEKTOR 5 (ex. Hektoria Limited før WWII (Fl/k HEKTORIA). Alle Hektor-båtene b.1929). Norsk agent var firma A. C. Olsen, Sandefjord. Fangstbestyrer var Alex. Andreassen, Nøtterøy.
1947 Resultat for sesongen 1946/47 ble ca. 200.000 fat.
For fangst i Sydishavet for United Whalers Ltd., London sesongen 1947/48 deltok SIDNEY SMITH, WILFRED FEARNHEAD, R. K. FRAAY, R. L. GOULDING, EMPIRE UNITAS 10, UNI-1, UNI-2, UNI-3, UNI-4, UNI-5, UNI-6, UNI-7, UNI-8, UNI-9 og W. R. STRANG
1948 Sesongen 1947/48 ble resultatet 155.182 fat hvalolje og 25.874 fat spermolje. Ankom Sandefjord 15/05.
Går til isen for Union Whaling Co., Ltd., Durban for sesongen 1948/49 med hvalbåter. Hvalbåtene var UNI 1, UNI 2 (1936), UNI 3 (1936), UNI 4 (1926), UNI 5, UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 8, UNI 9 (1930), R. L. GOULDING (1943), R. K. FRAAY (1942), EMPIRE UNITAS 10 (1939), WILFRID FEARNHEAD (1948) og SIDNEY SMITH (1948). Spermfangsten startet allerede 10/11. Fangst av langhval (bardehval) startet 15/12. 
1949 Sesongen ble avsluttet 26/03. Produksjonens resultat ble 133.398 fat hvalolje og 27.330 fat spermolje. I tillegg så kom 3.477 tonn hvalkjøtt mel.
Forlater Sandefjord 10/10 med kurs for Aruba for bunkring brennolje for sesongen. Ankomst 29/10 og går fra Aruba med kurs for Durban 31/10. Ankommer Durban og møter hvalbåtene 26/11. Ankomst hvalfeltet 06/12. Man begynte å fange spermhval 09/12. Hvalbåtene denne sesongen var UNI 1, UNI 2 (1936), UNI 3 (1936), UNI 4 (1926), UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 9 (1930), R. K. FRAAY (1942), R. L. GOULDING (1943), EMPIRE UNITAS 10 (1939), SIDNEY SMITH (1948), WILFRID FEARNHEAD (1948), W. R. STRANG (1941), ARNT KARLSEN (1949), ERNST LARSEN (1949).
1950 Sesongen 1949/50 ble resultatet 135.221 fat hvalolje og 10.077 fat spermolje. I tillegg ble det produsert 2.750 tonn hvalkjøtt mel og 294 tonn lever produkter.
Forlot Sandefjord med kurs for Newcastle 17/06.
Solgt til Union Whaling Company Limited (A. E. Larsen), Syd-Afrika for £ 1.050.000. Omdøpt ABRAHAM LARSEN. Agent i Norge var A. C. Olsen, Sandefjord.
Forlater Sandefjord med kurs for Sydishavet for sesongen 1950/51 via Durban, hvor hun møter hvalbåtene. Hvalbåtene er ERNST LARSEN (1949), ARNT KARLSEN (1949), UNI 2 (1936), UNI 3 (1936), UNI 4 (1926), UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 9 (1930), R. L. GOULDING (1943), R.K. FRAAY (1942), W. R. STRANG (1941), EMPIRE UNITAS VIII (1937), EMPIRE UNITAS 10 (1939), WILFRID FEARNHEAD (1948) og SIDNEY SMITH (1948). EMPIRE UNITAS VIII, UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 9 (1930) var bøyebåter.
1952 Ankom Liverpool for lossing 12-13/04. Ventet Sandefjord rundt 27/04
1953 Sesongen 1953/54 deltok følgende hvalbåter: J. K. HANSEN, ANDERS ARVESEN, ERNST LARSEN, R. L. GOULDING, R. K. FRAAY, ARNT KARLSEN, W. R. STRANG, SIDNEY SMITH og WILFRID FEARNHEAD som fangstbåter. UNI-2, UNI-3, UNI-4 og UNI-6 var bøyebåter. Kokeriet gikk fra Durban 12/12. Bestyrer og fører var Olaf Vestrum.
1954 Sesongen 1953/54 ble det fanget 2.206 hval som utgjorde et utkok på 147.250 fat hvalolje. Av dette var det 347 blåhval, 1.698 finnhval, 4 knølhval og 157 spermhval. Ankom Durban 29/03.
1955 ABRAHAM LARSEN gikk fra Liverpool 03/05 og ankom Sandefjord 07/05 for sommeropplag. Gikk til Liverpool for dokking 27/08. Tilbake 15/09.
Gikk fra Sandefjord 01/10 med kurs for feltet.
1956 ABRAHAM LARSEN forlater Durban 15/12 med kurs for Sydishavet for sesongen 1956/57.
1957 Returnerte til Durban etter endt fangst 28/03. Ankom Liverpool 01/05. 250 mann av fangstmannskapene videresendes til Norge med LEDA til Bergen.
Solgt til Taiyo Gyogyo KK, Japan og omdøpt NISSHIN MARU No.2. Den forrige NISSHIN MARU No. 2 gikk tapt i 1942.
Dampmaskiner ble demontert og erstattet med dieselmotorer. Tonnasjen ble økt til 27.057 brt.
1987 Hugget i Kaohsiung, Taiwan i mars.



Fremdrift: 2 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel ekspansjon for overhetet damp (triple exp.) med LT-turbin med utveksling og kobling. 3-sylindret, syl. diam.: 22″-35,25″-58,25″. Slag/stroke: 39,37″. Sammenlagt 6.000 IHK (1.435 MN) (2 x 3.000). Bygget av Deutsche Schiff u. Maschinenbau A. G. Weser, Seebeck, Bremen.
2 x propeller (twin screw)

1937 Built as floating whaling factory UNITAS by Deutsche Schiff u. Maschinenbau A. G. Weser, Bremen for Unitas Deutsche Walfang GmbH, Hamburg. Managed to do two seasons in the Antarctic Ocean before the outbreak of war.
Managers was Jürgens Van den Bergh Margarine-Verkaufs-Union GmbH. Norwegian representative was A. C. Olsen, Sandefjord, Norway.
UNITAS had 9 new catchers ready for her first season. All built by Bremer Vulkan, Bremen same year, and ready for action. In addition the POLAR I (1924) was hired for the season.
UNITAS left Bremen on 05/10 via Aruba and Cape Town on her way to the whaling ground. Her catchers left Bremen on 19/10 via Dakar and Cape Town. Catching commenced on 08/12. Whaling manager was Mr. Arnt Karlsen.
1938 The season was ended on 15/03. Result of her first season was 117.590 bbl. of whale oil and 420 bbl. of sperm oil. Additional 1.975 tons of whale meat meal. The catch was 823 blue whale, 827 fin whale, 58 hump and 7 sperm whales
For the season of 1938/39 UNITAS had 10 catchers. Her catchers was UNITAS I, UNITAS II, UNITAS III, UNITAS IV, UNITAS V, UNITAS VI, UNITAS VII, UNITAS VIII, UNITAS IX, all built in 1937, and the POLAR I (1924), carrying British flag. Registered at Jersey. Whaling manager was Mr. Arnt Karlsen.
1939 The result of season 1938/39 was 97.455 bbl. of whale oil and 7.550 bbl. of sperm oil. After end of season she proceeded to Sandefjord, where she arrived on 14/04. Same day she left for Hamburg
Requisitioned in 1939 by the German Kriegsmarine.
1945 Seized by the allied in May at Flensburg, Germany. Renamed EMPIRE VICTORY, and transferred to the MoWT (Ministery of War Transport) fleet.
1946 Towed to Southampton and repaired after bomb-damage by Harland & Wolff, Southampton.
Later modified and refitted by Silley, Cox & Co Ltd, Falmouth, Cornwall and taken over by Ministry of Food. Set under management of United Whalers Ltd.
In the period of 1946 to 1950, it was paid almost NOK 50 mill. to Norwegian whalers participated in the whaling expedition.
EMPIRE VICTORY left Liverpool 12/09 for the whaling season of 1946/47 heading for Sandefjord to pick up Norwegian whalers. Departed Sandefjord 19/09 with course for Curacao and arrival 07/10. After storing up bunkers oil for the season continued to Durban for last preparation before the coming season. Left Durban 07/11 with course for the Southern Seas with the catcher SOUTHERN SEA, SOUTHERN MAID, SOUTHERN ISLE, CEDARBERG, BLAAUWBERG, GUN 9; KOMMTJE, UNITAS 10, HEKTOR 1, HEKTOR 2, HEKTOR 3 and HEKTOR 5.
1948 The season of 1947/48 the result was 155.182 bbl. of whale oil and 25.874 bbl. of sperm oil.
In the autumn heading for the Atlantic Ocean for the season of 1948/49 with catchers. Her catchers was UNI 1, UNI 2 (1936), UNI 3 (1936), UNI 4 (1926), UNI 5, UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 8, UNI 9 (1930), R. L. GOULDING (1943), R. K. FRAAY (1942), EMPIRE UNITAS 10 (1939), WILFRID FEARNHEAD (1948) and SIDNEY SMITH (1948).
The catch od sperm whale was started already on 10/11. The season of baleen whale commenced on 15/12.
1949 Season of 1948/49 was terminated on 26/03. The production result was 133.398 bbl. of whale oil and 27.330 bbl. of sperm oil. In addition there was produced 3.477 tons of whale meat meal.
Left Sandefjord on 10/10 for the season of 1949/50, heading for Aruba for filling up fuel for the season. Arrived on 29/10 and left Aruba with course for Durban on 31/10. Arrived Durban to meet her catchers on 26/11. Arrival the whaling ground on 06/12. The catching of sperm whale was started on 09/12. Catcher this season was UNI 1, UNI 2 (1936), UNI 3 (1936), UNI 4 (1926), UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 9 (1930), R. K. FRAAY (1942), R. L. GOULDING (1943), EMPIRE UNITAS 10 (1939), SIDNEY SMITH (1948), WILFRID FEARNHEAD (1948), W. R. STRANG (1941), ARNT KARLSEN (1949), ERNST LARSEN (1949).
1950 The 1949/50 the result was 135.221 bbl. of whale oil and 10.077 bbl. of sperm oil. Besides the production of whale meat meal was 2.750 tons and 294 tons of liver flakes.
Sold to Union Whaling Company Limited (A. E. Larsen), South-Africa. Renamed ABRAHAM LARSEN. Agent in Norway was A. C. Olsen, Sandefjord.
Left Sandefjord for season of 1950/51 heading for the Antarctic Ocean. Met her catchers in Durban.
Her catchers was ERNST LARSEN (1949), ARNT KARLSEN (1949), UNI 2 (1936), UNI 3 (1936), UNI 4 (1926), UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 9 (1930), R. L. GOULDING (1943), R.K. FRAAY (1942), W. R. STRANG (1941), EMPIRE UNITAS VIII (1937), EMPIRE UNITAS 10 (1939), WILFRID FEARNHEAD (1948) og SIDNEY SMITH (1948). EMPIRE UNITAS VIII, UNI 6 (1935), UNI 7 (1935), UNI 9 (1930) was picked as buoy boats this season.
1953 The season of 1953/54 following catchers was in operation: J. K. HANSEN, ANDERS ARVESEN, ERNST LARSEN, R. L. GOULDING, R. K. FRAAY, ARNT KARLSEN, W. R. STRANG, SIDNEY SMITH and WILFRID FEARNHEAD as catchers. UNI-2, UNI-3, UNI-4 og UNI-6 as buoy boats. The factory left Durban 12/12. The captain and whaling manager were Olaf Vestrum.
1954 The season 1953/54 the total catch was 2.206 whales giving a result of 147.250 barrels of oil. Of this there was 347 blue whales, 1.698 fin whales, 4 humpbacks and 157 sperm whales. Arrived at Durban 29/03.
1956 ABRAHAM LARSEN left Durban 15/12 heading for the Southern Seas for season 1956/57.
1957 Returned to Durban after end of season on 28/03.
Sold to Taiyo Gyogyo KK, Japan and renamed NISSHIN MARU No.2. The previous NISSHIN MARU No. 2 was lost in 1942.
Steam engines was dismantled and replaced by diesel engines. The tonnage was increased to 27.057 grt.
1987 Sold to breaking at Kaohsiung, Taiwan. Broken in March.

  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
  • ABRAHAM LARSEN (som UNITAS)

    ABRAHAM LARSEN (som UNITAS)
  • ABRAHAM LARSEN som UNITAS

    ABRAHAM LARSEN som UNITAS
  • ABRAHAM LARSEN (som UNITAS)

    ABRAHAM LARSEN (som UNITAS)
  • ABRAHAM LARSEN (som UNITAS)

    ABRAHAM LARSEN (som UNITAS)
  • ABRAHAM LARSEN som EMPIRE VICTORY

    ABRAHAM LARSEN som EMPIRE VICTORY
  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
  • ABRAHAM LARSEN som NISSHIN MARU No.2

    ABRAHAM LARSEN som NISSHIN MARU No.2
  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
  • ABRAHAM LARSEN

    ABRAHAM LARSEN
624 mann på hele ekspedisjonen, inkludert hvalbåter
Kilde: Lloyds reg 1954/55, Norsk Hvalfangst Tidende 1939, 1950
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no