DS/HVB ECLAIR

Tilbake til søk
ECLAIR
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1908
Byggenr 195
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Oslo
Reg havn Havn ikke reg

1908 Bygget som hvalbåt ECLAIR for A/S Kerguelen (Storm, Bull & Co), Kristiania ved Nylands Verksted, Kristiania. Sjøsatt 28. august og overlevert 25. september.
Satte kurs for selskapets nybyggede landstasjon Jeanne d’Arc på den franske subantarktiske øygruppen Kerguelen kort tid etter overleveringen sammen med søsterskipet ETOILE. Sesongen for sel varte fra november til februar og hval sesongen normalt i tiden april til juli i dette området.
1909
Fanget hval i sin første sesong fra ankomsten til ut juli måned 1909. Resultatet var 232 hval og produksjons resultatet ble 7.000 fat hvalolje i tillegg til selfangsten.
1910 I dette året slår fangsten helt feil. Både åte og hval uteble. Man fanget kun 82 hval denne sommeren. Det var hval lenger ut fra øygruppen, men storm og dårlig vær skapte problemer for fangsten. Produksjonen for 1910 ble kun 2.800 fat hvalolje. Samtidig fikk man besøk av andre norske ekspedisjoner. Noe som skapte konflikt og A/S Kerguelen mente at det var de som hadde rett til fangst i området. Kokeriet MANGORO (South African Whaling Co (Johan Bryde)) var innom og forsynte seg med 41 knølhval før de gikk videre.
1911 Overført til Walvis Bay, Syd-Vest Afrika da hvalfangsten ved Kerguelen opphørte grunnet svakt resultat.
1912 Underskuddet viser pr 30/06-1912 kr. 109.996,78.
1914 Storm, Bull & Co. avviklet A/S Kerguelen i 1914 og solgte hvalbåtene samt fangstrettigheter og landstasjon til Irvin & Johnson (South Africa) Ltd., Cape Town. Registrert i Cape Town. Navn uendret.
Det senere etablerte Kerguelen Sealing & Whaling Co. (Irvin & Johnson), Cape Town gjenopptok driften på landstasjonen Jeanne d’Arc i 1920
Benyttet i selskapets fiskerivirksomhet på 1930-tallet.
1934 Ombygget til tråler.
1938 Innrapportert som vraket til Lloyd’s i februar måned.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Den moderne hvalfangst historie, bind 2, Joh. N Tønnessen 1969, Lloyd’s Reg. 1937, «Av hvalfangstens historie» av Sigurd Risting
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no