ELLEN
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5602855
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MDJT
Byggeår 1907/6
Byggenr 528
Bruttotonn/BT 3.877
Nettotonn/NT 2.474
Dødvekt/TDW 7.000 T.
Skrog LOA L: 360,1' – B: 52,1' – D: 25,7'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 3 x hoved dampkjeler ildrørskjeler/fire tube boilers), sylindrisk hver med dim.: 12,8’ x 11,5’ og kullfyrt m/3 fyrganger. Arbeidstrykk 180 psi
Kjelebygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Hjelpemaskineri 1907 Bygget som dampskip ELLEN ved Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough for A/S D/S Ellen (P. A. Grøn), Sandefjord, som spesial bygget malmbåt. 1915 Skipet ble overført til A/S D/S Ellen (Christensen & Stenseth, som disponenter), Sandefjord i febru
El-kraft 1907 Built as steam ship ELLEN by Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough for A/S D/S Ellen (P. A. Grøn), Sandefjord. Specially built for ore and bulk cargo. 1915 The ship was transferred to A/S D/S Ellen (Christensen & Stenseth, as managers), Sandefj
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr MDJT
Maskin-/motordetaljer , triple exp., 3 sylindret. 411 NHK. Bygget ved North Eastern Marine Engineering Co., Ltd., Sunderland.
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Sandefjord

1907 Bygd som dampskip ELLEN ved Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough for A/S D/S Ellen (P. A. Grøn), Sandefjord. Spesieltl bygd for frakt av malm.
1915 Skipet ble solgt til A/S D/S Ellen (A. D. Christensen & Marcus Stenseth, som disponenter), Sandefjord i februar.
1916 Solgt til A/S Christensens D/S, (Chr. Christensen Jr.(Christen Otto Julius Christensen 1891-1926) Sandefjord i februar. Solgt videre til D/S A/S Corona (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund 25/05 samme år.
1917 Oppbrakt 18/07 av den tyske ubåten U 155 (Kapitänleutnant Karl Meusel) nær Asorene, 35.39N-21.48V, mens hun var på reise fra Philadelphia, PA, USA til Marseille, Frankrike med kull og lokomotiver. Senket 20/07 med eksplosiver og kanonild i posisjon 36.40N-23.40V.
Hele mannskapet berget. De kom inn til Santa Maria, Azorene etter 2,5 døgn.

1907 Built as steam ship ELLEN by Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough for A/S D/S Ellen (P. A. Grøn), Sandefjord. Specially built for ore and bulk cargo.
1915 The ship was sold to A/S D/S Ellen (Christensen & Stenseth, as managers), Sandefjord in February.
1916 Sold to A/S Christensens D/S, (Chr. Christensen Jr (Chr. Christensen Jr.(Christen Otto Julius Christensen 1891-1926)) Sandefjord in february. Further sold to D/S A/S Corona (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund 25/05 same year.
1917 Captured 18/07 by the German submarine U 155 (Kapitänleutnant Karl Meusel) near the Azores, 35.39N-21.48W, whilst on a voyage from Philadelphia, PA, USA to Marseille, France with coal and locomotives. Scuttled 20/07 with explosives and gunfire in position 36.40N-23.40W.

All crew saved. Landed in Santa Maria, Azores after 2,5 days.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Boken "DAMP-Dampskipets æra i Vestfold
Utarbeidet av: Narve Sørensen
   
https://www.sandefjordshistorie.no