D/S AUGUSTA

Tilbake til søk
AUGUSTA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Byggeår 1905/02
Byggenr 133
Bruttotonn/BT 3.610
Nettotonn/NT 2.362
Dødvekt/TDW 6.050
Skrog LOA L: 338,1`
Bredde 38,0`
Dybde (i riss) 28'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for malmlast
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom med separate luker. Lukeåpning rom 1, 3 og 4 målte 17’ x 24’ og luke nr. 2 målte 17’ x 26’
Kjeletype 3 x hoveddampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), m/3 fyrganger. Kullfyrt. Samlet heteflate 4.830 kv/ft. Arbeidstrykk 180 psi.
Kjelebygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr MCFP
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., 322 NHK/1.410 IHK
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle
Reg havn Sandefjord

1905 Bygget som dampskip AUGUSTA ved William Dobson & Co., Walker-on-Tyne for A/S D/S Augusta (P. A. Grøn), Sandefjord. Spesialbygget for malmfart. Sjøsatt 20/01-1905, og levert i februar.
1906 Utsatt for skader på lasteluker. Måtte søke nødhavn i Kristiansand for reparasjon og forsterkninger.
1907 Forlot Narvik 19/01-1907 med kurs for Rotterdam med 6.005 tonn jernmalm om bord. Antas gått ned under sterk storm i Nordsjøen på Norges vestkyst etter avgang Narvik 19/01. Området på Norges vestkyst var herjet av en rekke voldsomme stormer i dagene etter at AUGUSTA forlot Narvik. Sjøforklaring avdekket at skipet var overlastet med 133 tonn malm tilsvarende minst 4” overlastet. AUGUSTA hadde foretatt 34 reiser mellom Narvik og Rotterdam fra mars 1905 til det forliste. Forsvant med hele besetningen på 26 mann. Kaptein var Haakon Christensen, Arendal. Rederiet engasjerte DS KRONPRINS OLAV til søk etter det savnede fartøy. 11/02 ble det på Hellingvær utenfor Bodø funnet vrakrester. Blant annet en pøs påmerket AUGUSTA

1905 Built as steam ship AUGUSTA by William Dobson & Co., Walker-on-Tyne for A/S D/S Augusta (P. A. Grøn), Sandefjord. Specially constructed for carrying iron ore. Launched 20/01-1905, and delivered in February.
1906 Exposed to damage to cargo hatches. Had to seek emergency harbor in Kristiansand for repairs and reinforcements.
1907 Departed Narvik 19/01-1907 bound for Rotterdam with 6,005 tons of iron ore on board. Presumed to have gone down during a strong storm in the North Sea on Norway's west coast after departure Narvik 19/01. The area on Norway's west coast was ravaged by a series of violent storms in the days after AUGUSTA left Narvik. Maritime declaration revealed that the ship was overloaded with 133 tonnes of ore corresponding to at least 4” overloaded. AUGUSTA had made 34 voyages between Narvik and Rotterdam from March 1905 until it was wrecked. Disappeared with the entire crew of 26 men. The captain was Haakon Christensen, Arendal.
The shipping company engaged DS KRONPRINS OLAV to search for the missing vessel. On 11/02, wreckage was found at Hellingvær outside Bodø. Among other things, a bucket noted AUGUSTA.

  • AUGUSTA

    AUGUSTA
  • AUGUSTA

    AUGUSTA
Kilde: "DAMP-dampskipets æra i Vestfold", www.skipet.no, Norsk Handelsmarines ”Aarbok 1907
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no