DS/HVB TIBURON

Tilbake til søk
TIBURON
Nasjonalitet
Argentina
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1924/11
Byggenr 417
Bruttotonn/BT 203
Nettotonn/NT 66
Drektighet 66
Skrog LOA 171,5'
Skrog LBP 111,5'
Bredde 21,9'
Dybde (i riss) 12,8'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddamp kjel (ildrørskjel / fire tube boiler) dim.: 13,5’ x 11,0’ m/3 fyrganger. Kullfyrt. Heteflate 2.295 kv/ft. Arbeidstrykk 200 psi.
Kjelebygger Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo), Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr None
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo), Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Buenos Aires

1924 Bygget som hvalbåt TIBURON ved Akers Mekaniske Værksted, Oslo på vegne av Cia. Argentina de Pesca S.A., Buenos Aires, Argentina. Levert i november.
1930 Solgt 02/10 til A/S Laboremus (T. Dannevig & Co., disp.), Oslo og innlemmet i ROALD AMUNDSEN-ekspedisjonen. Omdøpt KRUTT.
1931 Grunnet dårlig marked for hvalolje var ekspedisjonen lagt opp i tre sesonger mellom 1931 og 1934.
1935 Fanget ved Fransk Kongo på sommeren 1935 med kokeriet ROALD AMUNDSEN (III) med Hr. Ole Jacobsen som fangstbestyrer.
Fangsten begynte 28/06 og ble avsluttet 27/10-1936. Fanget på et felt hvor T. Dannevig & Co så langt tilbake som 1912 var pioner med Dominion Whaling-ekspedisjon. Hvalbåtene som var med var GRANAT I, HARPUN II, KANON I og KRUTT. Utbytte ble 14.549 fat hvalolje og 784 fat spermolje.
1936 I fangst med kokeriet ROALD AMUNDSEN (III) på kysten av Kongo i sommersesongen. Sesongen varte fra 28/06 til 27/10-1936. I fangst hadde man hvalbåtene GRANAT I, HARPUN II, KANON I og KRUTT. Resultatet ble 15.333 fat. Bestyrer under sesongen var Ole Jacobsen.
1937 ROALD AMUNDSEN (III) var med tiden blitt for liten og umoderne, og kokeriet med fire hvalbåter ble bestemt solgt.
Solgt til A/S Labor (Finn Støren, disp.), Kragerø. Kokeri og hvalbåter solgt til det nystartede Kragerø-selskapet A/S Labor (Finn Støren, Kragerø disp.) for fangst ved Island og Nordishavet i mars. Kokeri omdøpt til LABOR og registrert i Kragerø. Alle hvalbåtene beholdt sine tidligere navn.
Ved kongelig resolusjon av 07/05-1937 ble det for Hvalfangstselskapet Labor A/S sesongen 1937 fastsatt en kvote på 18.000 fat for fangst i Nordishavet, begrenset til fire hvalbåter.
1938 Fangsten i 1938 ble innstilt allerede før sesong (med magert resultat; ca. 10.000 fat forrige sesong), grunnet Londonavtalen av 8. juni 1937 som gikk ut på fangstforbud i visse soner i nordlige hav. A/S Labor gikk deretter til erstatningssøksmål mot Staten, men uklart om dette førte fram.
1939 Solgt til svenske marine og benyttet som taubåt på kystartelleristasjonen på Vaxholm in 50 årene. Omdøpt KRUT.
1958 Solgt til et skipsverft i Gøteborg.
1962 Solgt til Andersons Bogserbåtsbolag ved Holmsund, nær Umeå. Omdøpt STYRBJØRN.
1973: Solgt til skrap til personer i Ystad. Hugget samme år

1 x stempel dampmaskin, type trippel ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 13,5"-22"-21,9", slag/stroke: 24". 750 iHK.

1924 Built as whale catcher TIBURON at Akers Mekaniske Værksted, Oslo on behalf of Cia. Argentina de Pesca S.A., Buenos Aires, Argentina. Delivered in November.
1930 Sold 02/10 to A/S Laboremus (T. Dannevig & Co., disp.), Oslo and incorporated into the ROALD AMUNDSEN expedition. Renamed KRUTT.
1931 Due to the poor market for whale oil, the expedition was planned for three seasons between 1931 and 1934.
1935 Whaling in the water of French Congo in the summer of 1935 with the factory ROALD AMUNDSEN (III) with Mr. Ole Jacobsen as whaling manager.
The whaling season started on 28/06 and ended on 27/10-1936.
Whaling on a whaling ground where T. Dannevig & Co was pioneer with Dominion Whaling expedition as far back as 1912. The whale catcher that were involved were was GRANAT I, HARPUN II, KANON I and KRUTT. Yield was 14,549 barrels of whale oil and 784 barrels of sperm oil.
1936 Catching with the cooker ROALD AMUNDSEN (III) on the coast of the Congo in the summer season. The season lasted from 28/06 to 27/10-1936. The whale catcher GRANAT I, HARPUN II, KANON I and KRUTT were catcher. The result was 15,333 barrels. Manager during the season was Ole Jacobsen.
1937 ROALD AMUNDSEN (III) had over time become too small and out-of-date, and the factory ship with four whale catchers was decidedly sold.
Sold to A/S Labor (Finn Støren, mngr..), Kragerø. Factory ship  and whale catchers sold to the newly started Kragerø company A/S Labor (Finn Støren, Kragerø mngr.) for whaling off Iceland and the Arctic Ocean in March. The factory renamed LABOR and registered in Kragerø. All catchers kept their names.
By royal decree of 07/05-1937, a quota of 18,000 barrels for catching in the Arctic Ocean, limited to four whaling catchers was set for the Whaling Company Labor A/S for the 1937 season.
1938 Catching for season 1938 was stopped already before the season (with meager results; approx. 10,000 barrels previous season), due to the London Agreement of 08/07-1937, which prohibited whaling  in certain zones in northern seas. A/S Labor then filed a compensation claim against the Government, but it is unclear whether this resulted in any success.
1939 Sold to the Swedish Navy and used as a tugboat at the coastal artillery on Vaxholm in the 50s. Renamed HMS KRUT.
1958 Sold to a shipyard in Gothenburg.
1962 Sold to Andersons Bogserbåtsbolag at Holmsund, near Umea. Renamed STYRBJØRN.
1973: Sold as scrap to some people in Ystad, Sweden. Breaking later the same year

  • TIBURON

    TIBURON
Kilde: DnV, Lloyd’s, Dag Bakka Jr., boken “Pesca” av Ian B. Hart, boken “La Oss Arbeide A/S Laboremus 1910 – 1990”, “Den Moderne hvalfangsts historie”, “Årbok for Karmsund 1993-1994”,
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no