DS/HVB MORSA
Tilbake til søk
1929 Bygget som hvalbåt MORSA ved Moss Værft & Dok, Moss på regning av Cia. Argentina de Pesca SA, Buenos Aires (Guillermo C. Pasman, Buenos Aires), Argentina (repr. Lars Klaveness, Sandefjord). Levert i august.
Fanger for landstasjonen i Grytvika, Syd-Georgia i alle år.
1932 Styret finner ut at kokeriet ERNESTO TORNQUIST begynner å bli for gammel til fangst. Fra 1932 konverteres til transport skip og Grytvika opereres uten flytende kokeri.
1937 Deltar i fangsten 1937/38 på Grytvika med hvalbåtene FOCA, DON MILES, PETREL, NARHVAL, ORCA og SKUA.
1938 Deltar i fangsten 1938/39 på Grytvika med hvalbåtene som forrige sesong.
1946 I fangst fra Grytviken i sesongen 1946/47 sammen med DON MILES (1926), FOCA (1930), NARHVAL (1929), ORCA (1926) og SKUA (1927). Alle har vært lagt opp og reparert i Grytviken utenom sesongen. Kokeriet ERNESTO TORNQUIST forlot Buenos Aires 17/09 som transportbåt og ankom Grytviken 25/09. Transportskipet HARPON avgikk Sandefjord med nytt mannskap og utstyr 05/09. Ankom Grytviken 16/10.
1947 I fangst fra Grytviken i sesongen 1947/48 sammen med DON MILES (1926), FOCA (1930), NARHVAL (1929), ORCA (1926) PETREL (1928) og SKUA (1927). Alle har vært lagt opp og reparert i Grytviken utenom sesongen.
1948 Fangsten avblåst 16/04. Produksjonen ble avsluttet og transportbåten ERNESTO TORNQUIST forlot Grytvika 22/04 med kurs for Sandefjord. Ankom Sandefjord 25/05.
1957 Ombygget til slepebåt av Ryan Astillenos Argentinos SA, Buenos Aires, Argentina. Fartøy utleid til Empresa Flota Fluvial del Estado Argentino på bareboat betingelse. Beholdt navnet MORSA.
1961 Solgt til Empresa Flota Fluvial del Estado Argentina SA, Buenos Aires, Argentina i januar. Beholdt navnet MORSA.
1979 Solgt til MEM S.A. for hugging ved Rio Santiago, La Plata, Argentina
1929 Built as whalecatcher MORSA at Moss Værft & Dok, Moss at the expense of Cia. Argentina de Pesca SA, Buenos Aires (Guillermo C. Pasman, Buenos Aires), Argentina (rep. Lars Klaveness, Sandefjord). Delivered in August.
Catching for the land station in Grytvika, South Georgia for all years.
1932 The board finds out that the factory ERNESTO TORNQUIST is getting too old to participate in whaling. From 1932 it is converted to a transport vessel and Grytvika is operated without a floating factory.
1937 Participates in the 1937/38 catch at Grytvika with the whaleboats FOCA, DON MILES, PETREL, NARHVAL, ORCA and SKUA.
1938 Participates in the 1938/39 catch at Grytvika with the whale catchers as in the previous season.
1946 In catch from Grytviken in the season 1946/47 together with DON MILES (1926), FOCA (1930), NARHVAL (1929), ORCA (1926) and SKUA (1927). All have been set up and repaired in Grytviken during the off-season. The factory ERNESTO TORNQUIST left Buenos Aires on 17/09 as a transport boat and arrived in Grytviken on 25/09. The transport ship HARPON left Sandefjord with new crew and equipment 05/09. Arrived in Grytviken 16/10.
1947 In the catch from Grytviken in the season 1947/48 together with DON MILES (1926), FOCA (1930), NARHVAL (1929), ORCA (1926) PETREL (1928) and SKUA (1927). All have been laid up and repaired in Grytviken during the off-season.
1948 The catch called off 16/04. Production ended and the transport boat ERNESTO TORNQUIST left Grytvika on 22/04 bound for Sandefjord. Arrived in Sandefjord 25/05.
1957 Converted to tugboat by Ryan Astillenos Argentinos SA, Buenos Aires, Argentina. Vessel leased to Empresa Flota Fluvial del Estado Argentino on bareboat condition. Retained the name MORSA.
1961 Sold to Empresa Flota Fluvial del Estado Argentina SA, Buenos Aires, Argentina in January. Retained the name MORSA.
1979 Sold to MEM S.A. for breaking at Rio Santiago, La Plata, Argentina