D/S HARPON (II)

Tilbake til søk
HARPON (II)
Nasjonalitet
Argentina
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering LR100A1
Kallesignal LOFQ
Byggeår 1897/02
Leveringsmåned Februar
Byggenr 118
Bruttotonn/BT 4.940
Nettotonn/NT 2.816
Dødvekt/TDW 6.680
Skrog LOA L: 401,5’ (122,37 m)
Bredde 46,5’ (14,17 m)
Dybde (i riss) 27,4’ (8,35 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for transport av mannskap og utstyr
Hastighet ca. 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers) med 12 korrugerte fyrganger, total heteflate: 7.386 kv/ft, 170 PSI
Kjelebygger Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1897 Bygget som dampskip WALLY av Blohm & Voss, Hamburg for Deutsche Dampfschiffs-Rhederei (Kingsien-Linie) )(Emil R Retzlaff), Stettin/Hamburg, Tyskland. Levert 18/02-1897.
1898 Solgt til Hamburg-Amerikanische Packetfahrt AG (HAPAG), Hamburg, Tyskland. Ombygget til passasjerskip. Omdøpt SILESIA.
1914
I august internert i Batavia, Nederlands India.
1918 Overført til Nederland som erstatning for skip som ble ulovlig torpederte av tyske ubåter.
1920 Solgt til Nederlandsch Amerikanische Stoomvaart Maatschappij (Hamburg-Amerika Linie), Rotterdam, Nederland. Omdøpt ZAANDIJK
1923
Innkjøpt av Cia. Argentina de Pesca SA, Buenos Aires, Argentina for £20.500. Omdøpt HARPON.
Ankom Sandefjord for dokking og vedlikehold 19/09. Avgikk Sandefjord 20/10 med kurs for Grytvika og nye arbeidsoppgaver. Benyttet som transportskip mellom Grytvika og Norge.
1924 Ankommer Sandefjord for å losse hvalfangere fra Grytvika 07/07-1924. Forlater havnen neste dag. Ankommer igjen 23/08 og forlater havnen igjen 04/09 med kurs for Grytvika med en ny last hvalfangere.
1926 Ankommer Sandefjord på en snarvisitt 09/07. Går videre samme dag. Tilbake i Sandefjord 22/08 for verkstedopphold og klargjøring for en ny sesong. Forlater havnen 04/09.
1927
1928 Ankommer Sandefjord 28/07 for et lengere opphold og opplag.
1929 Ankom Sandefjord og Framnæs mek. Værksted 09/02 for reparasjon og vedlikehold. Forlater Sandefjord 15/02. Tilbake i Sandefjord 07/08 og avgår igjen 20/08.
1930 Ankom Sandefjord 11/07. Avgikk Sandefjord 09/08.
1931 Ankom Sandefjord 31/01. Kjeler ombygget til oljefyring og dokking ved Framnæs mek. Verksted. Forhales fra verksted 11/02.
1932 Ankom Sandefjord 11/04 Avgikk 19/08.
1933 Ankom verkstedet på Framnæs 18/08 for dokking og vedlikehold. Gikk fra Sandefjord 05/09.
1936 Ankom Sandefjord 25/04. Passerte Dover 23/04.
1937 HARPON var ventet ankomst Sandefjord rundt 01/05. Forhalt til verkstedet 09/09. Forhalt tilbake til opplag 10/09.
Forlot Sandefjord 24/09 med kurs for Falmouth med ankomst 13/09 med 230 mannskaper til Grytviken. Avgår Falmouth etter opp storing 17/09 med kurs for Grytviken. Ankom Grytviken 13/10. Hvalbåtene FOCA, DON MILES, MORSA, NARHVAL, ORCA, og SKUA (samt PETRELL) har vært opplagt i Grytviken.
1939 Forlater Grytvika med kurs for Norge 23/04-1939. Innom Montevideo, Uruguay og St. Vincente, Kapp Verde før hun ankommer Sandefjord 28/05-1939. Forhales til verksted 03/09 for dokking frem til 06/09. Avgikk Sandefjord 21/09
1957 Ankom La Spezia 27/07-1957 hugging.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel ekspansjon, 3-sylindret, syl. dia.: 26,75"-43,25"-71,75", slag/stroke: 48", 2.200 IHK (430 NHK). Bygget ved Blohm & Voss, Hamburg

1897 Built as steam ship WALLY by Blohm & Voss, Hamburg for Deutsche Dampfschiffs-Rhederei (Kingsien-Linie)(Emil R Retzlaff), Stettin/Hambur. Completed on 18/02-1897.
1898 Sold to Hamburg-Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft (Hamburg-Amerika Linie), converted to a passenger ship and renamed SILESIN.
1914 In August kept back in Batavia, Nederlands India.
1918 Handed over to the Netherlands to replace 'safe conduct' ship illegally sunk by German submarine
1920 Allocated to Nederlandsche Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (Holland-Amerika Lijn), Rotterdam, renamed ZAANDIJK.
1923 Purchased by Cia. Argentina de Pesca S.A. for £20.500 and renamed HARPON.
Used as transporter for crew and stores between Grytvika and Norway.
1924 Arrived Sandefjord to discharge whalers from Grytvika 07/07-1924. Left the port the next day. Returned to Sandefjord 23/08 and left the port again 04/09 with course for Grytvika with a new load of whalers.
1926 Arrived port of Sandefjord for a short visit 09/07. Left the same day. Returned to the port of Sandefjord 22/08 for an overhaul at the repair yard at Framnæs and made ready for a new season. Left the port of Sandefjord 04/09.
1927
1928 Arrived Sandefjord 28/07 for a longer stay and lay up.
1929 Shifted to the repair yard Framnæs mek. Værksted
1930 Left Sandefjord in August.
1931 Boiler fitted for oil firing.
1937 HARPON was expected arrival Sandefjord around 01/05.
Left Sandefjord 24/09 with course for Falmouth with arrival 13/09. Left for Grytviken 17/09. Arrived Grytviken 13/10. The catcher FOCA, DON MILES, MORSA, NARHVAL, ORCA, and SKUA (includeed PETRELL) have been laid up in Grytviken.
1939 Left Grytvika heading for Norway on 23/04-1939. Calling Montevideo, Uruguay and St. Vincent, Capo Verde before arrival Sandefjord on 28/05-1939.
1957 Sold to Italian ship breakers. Arrived at La Spezia 27/07-1957 to be broken up.

  • HARPON (II)

    HARPON (II)
  • HARPON

    HARPON
  • HARPON (II)

    HARPON (II)
  • HARPON (II)

    HARPON (II)
  • HARPON (II)

    HARPON (II)

Kapteiner:

1923-1930 A. M. Abrahamsen

1931-1945 Gotfred Thorsen

1943 M. Griangreco

1944 C. J. Cozza

1946 Harald Larssen;

1946 A. Pein

1946-48 Gaspar Jugovic

1948-1950 Andrés C. Pernãt

1951 F. Salamone,

1951 A. C. Morales,

1952-53 A. C. Holmberg;

1955-1956 Enrique G. Ehmke

1956 A. Alvares

1957 C Nobile

Magnus Jenberg Jensen var ombord til 1942.


Fra: Gunnar Pettersen i Honningvåg fikk vi denne e-post til redaksjonen i «Skipshistorie»

Dato: 21:22 9. desember 2012

Emne: Harpoon

Til: skipshistorie@gmail.com


Hei. Kom tilfeldig over deres interessante hjemmeside i forbindelse med søken etter skipet Harpoon. Litt historisk tilbakeblikk hvorfor denne søken:


Min far Kåre Pettersen var på hvalfangst i Sørishavet i 1948. Stasjonert på Sør Georgia. Han ble senhøstes alvorlig syk og julaften 1948 ble han derfor sendt hjemover med skipet Harpoon som da skulle nordover til Norge.

Han døde imidlertid kort tid etter (31/12-48) og ble “gravlagt” til sjøs.

For mange år tilbake fikk jeg en utskrift av skipets posisjon hvor han ble “gravlagt”, men p.g.a en del flyttinger i jobbsammenheng anser jeg nå utskriften for tapt.

Kanskje blant historiske arkiv finnes loggbok fra Harpoon som hendelsen er nedtegnet i ?

Jeg vet dessverre ikke hvilket rederi Harpoon tilhørte. Mine foreldre og undertegnede var ved hans utreise til Sør Georgia bosatt på Saltnes i Råde kommune.

Min mor mottok et kondolanse brev fra det jeg antar var skipets kaptein etter skipets ankomsten til Norge. Navnet hans er T. Sparre. Brevet er poststemplet i Sandefjord.

Er ikke flink med å søke på nettet, men da jeg kom over deres side ble det et lite håp om profesjonell hjelp. Opplysningene jeg sitter med er jo få.


Mvh Gunnar Pettersen, Honningsvåg


Kilde: www.skipet.no, boken «Pesca», «Norsk Hvalfangst-Tidende»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no