DS/HVB KANON

Tilbake til søk
KANON
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LCDC
Byggeår 1911/10
Byggenr 66
Bruttotonn/BT 156
Nettotonn/NT 52
Skrog LOA 31,66 m
Bredde 6,12 m
Dypgående 42,44 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim.: 12’ x 10,6’, kullfyrt m/2 fyrganger. Heteflate (HF): 1.394 kv/ft
Kjelebygger Bergens mek. Verksted, Bergen, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-20"-33", slag: 24", 79 NHK/434 IHK.
Maskin-/motorbygger Bergens mek. Verksted, Bergen, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1911 Bygget som hvalbåt KANON av Porsgrunds mek. Verksted, Porsgrunn for regning av A/S Laboremus (T. Dannevig & Co), Sandefjord. Levert i oktober, og registrert i Sandefjord. Satt i fangst med ROALD AMUNDSEN (II) fra sesongen 1911/12.
1912 Resultatet for 1911/12 var av moderat karakter.
Går igjen til feltet med ROALD AMUNDSEN (II) for sesongen 1912/13.
1913 Resultatet for sesongen 1912/13 ga et utbytte på 24.400 fat. Noe som var den største fangsten av alle ekspedisjoner i Sydishavet inntil nå. Registreringshavn endret til Kristiania (Oslo).
1916 Under verdenskrigen gikk kokeriet ROALD AMUNDSEN (II) i fraktfart da inntekten var bedre i tramp enn i fangst. ROALD AMUNDSEN satt i fraktfart fra 12/07-1916. KANON legges i opplag i Buenos Aires sammen med kompanibåten OLE WEGGER under sesongen 1916/17. GRANAT ble solgt til H. N. Henriksen, Tønsberg.
1919 Solgt til Hans Wolden, Buenos Aires, Argentina i desember, omdøpt VIKING.
1922 Solgt til A/S Laboremus. Oslo, og fikk navnet KANON tilbake.
1926 Solgt til Cia. Ballenera del Equador, Guyaquil (Hans Borge, Tønsberg), omdøpt CAÑON.
1927 Solgt til Anglo Norse Company Ltd., Tønsberg (Hans Borge) i september, omdøpt A-N 4.
1929 Solgt til Falkland Shipowners Ltd., London (Hans Borge) i mai. Fortsatt i samme år, selges tilbake til Sandefjord til I/S Sevilla (Gustav B. Bull v/Anders Jahre) under navnet A-N-4. A/S Sevilla og flåten solgt til Waalman & Bugge, Tønsberg i desember.
1930. Overtatt av Waalman & Bugge, Tønsberg i januar.
Juni samme år overtatt av Hvalfanger-A/S Polhavet, Tønsberg (Granøe & Fuhr) og får tilbake navnet SJOA.
1934 Solgt til O.Paulsen, Greåker og tiden som fangstfartøy er over. Bygges om til slepebåt (156 brt, 52 nrt), og får navnet SANNESUND, registrert i Sarpsborg.
1949 Går på grunn ved Tromøysund på reise fra Kristiansand til Larvik. Blir kondemnert og overtatt av forsikringsselskapet.
1952 Solgt til Oluf Ellingsen, Åkrehamn/Kopervik. Ombygges til motorlasteskip. Ny tonnasje blir 230 tdw, 161 brt, 76 nrt. Dampmaskineriet byttes ut med en råoljemotor type Bolinder, 2-takt/enkeltv. 2-sylindret, syl.dim.: 330 x 340mm, 120 BHK. Bygget i 1930 av J.& C.G.Bolinders Mek.Verkstads A/B. Omdøpes OLAF.
1966 Ny hovedmotor: 4-takt/enkeltv., 245 BHK, bygget av Caterpillar Tractor Co., Peoria, Ill., USA.
1974 Solgt til Partrederiet Nils Nilsen, Mårnesstranda og registreres i Bodø.
1995 Om målt i mai til 234 tdw, 145 BT, 66 NT.
1998 Solgt til ukjent eier i Storbritannia 20/01.
2005 Ifølge Lloyds er nå eier ukjent. Fremdeles under engelsk flagg. Står ikke i Equasis

1911 Built as whale catcher KANON by Porsgrunds mek. Verksted, Porsgrunn on behalf of A/S Laboremus (T. Dannevig & Co), Sandefjord. Delivered in October with Sandefjord as home port. Catching for ROALD AMUNDSEN (II) from the season 1911/12
1913 The result of season 1912/13 was 24.400 bbls. Best result ever of any whaling expedition in the Southern Seas up to now. Home port is changed to Kristiania.
1916 During the world war, the factory ship ROALD AMUNDSEN II was hired out as a regular trader as the income was better than the whaling. ROALD AMUNDSEN started trading as freighter from 12/07-1916. KANON was laid up in Buenos Aires together with the companyship OLE WEGGER during season of 1916/17.
1919 Sold to Hans Wolden, Buenos Aires, Argentine i December. Renamed VIKING.
1922 Sold to A/S Laboremus. Oslo, renamed as KANON.
1926 Sold to Cia. Ballenera del Equador, Guyaquil (Hans Borge, Tønsberg), renamed CAÑON.
1927 Sold to Anglo Norse Company Ltd., Tønsberg (Hans Borge) in September, renamed A-N-4.
1929 Sold to Falkland Shipowners Ltd., London (Hans Borge) in May. Same year sold to Chr. Salvesen &. Co. Leith and named SJOA. Still same year, sold to I/S Sevilla (Gustav B. Bull), and renemed as SONJA.
1930 Sold to A/S Sevilla, Tønsberg (Waalman & Bugge) in January. In June same year taken over by Hvalfanger-A/S Polhavet, Tønsberg (Granøe & Fuhr), again named SJOA.
1934 Sold to O.Paulsen, Greaker and her time as whaler is over. Converted to tug of 156 brt, 52 nrt, and renamed SANNESUND, registered in Sarpsborg.
1949 Grounding at the Tromoy Sound, Arendal. On route from Kristiansand to Larvik. Condemned and taken over by the insurer.
1952 Sold to Oluf Ellingsen, Akrehamn/Kopervik. Converted to cargo ship. New tonnage measured to 230 tdw, 161 brt, 76 nrt. Steam machiney is replaced by an oil engine type Bolinder, 2-stroke/single acting, 2-cylinder, cyl.dim.: 330 x 340mm, 120 BHP. A 1930 built from J.& C.G.Bolinders Mek.Verkstads A/B. Renamed OLAF.
1966 New main engine: 4-stroke/single acting., 245 BHP, from Caterpillar Tractor Co. Peoria, Ill., USA.
1974 Sold to P/R Nils Nilsen, Mårnesstranda and registered in the shipping register in Bodø.
1995 Re-measured in May to 234 tdw, 145 BT, 66 NT.
1998 Sold 20/01 to unknown owners in UK.
2005 According Lloyds List, owner unknown owner, UK flag. Not listed in Equasis.

  • KANON

    KANON
Kilde: DnV reg.1934, 1953, 1973 and 1977, www.skipet.no
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no