FLK VESTFOLD
Tilbake til søk
1931 Bygget som flytende hvalkokeri VESTFOLD (I) v/Furness Shipbuilding Co., Ltd., Haverton Hill-on-Tees for regning av Hvalfangeraktieselskap Vestfold (Johan Rasmussen/Torger Moe), Sandefjord. Sjøsatt 16/04-1931 og levert i juli.
Prisen ble £ 303.000 (NOK 5.550.000).
Sesongen 1931/32 ble opplag i Mefjorden ved Sandefjord.
1932 Ankom Sandefjord havn 15/07. Forhaler til dokksetting 26/07 og frem til 01/08. Forlot verkstedet 10/08.
I sesongen 1932/33 innleid av Rasmussen-gruppens andre selskap, Viking Whaling Corporation, sammen med hvalbåtene FJORD og ROKK. Selskapet overtok også VESTFOLDS kvote på 64.480 fat slik at man hadde to kvoter på et kokeri. Man valgte VESTFOLD som kokeri da det hadde vist seg at det var bedre egnet. I tillegg til FJORD (1925) og ROKK (1925) hadde man også med VIKINGEN I, II, III, IV og V. Alle bygget i 1929.
Forlater Sandefjord 03/09.
1933 Resultatet for sesongen 1932/33 ble 163.700 fat med 7 hvalbåter.
Gikk til Sydishavet fra Sandefjord 02/09 denne høsten. Hun satt kurs for feltet via Aruba og Walvis Bay. Skipper var Kristian Jacobsen fra Sandefjord. VESTFOLD hadde både sin og VIKINGENS hvalkvote. Fanget således på felles regning fra begge selskaper. VIKINGEN fungerte som transportskip under sesongen. Fangsten tiltok 25/10. Selskapet var tildelt en kvote på 81.500 fat. for sesongen 1933/34.
1934 Ved 10-tiden 21/02 brøt uværet løs. Et ubehendig monster av et vær. Fangsten og produksjonen ble satt på vent. Sikring av skuta ble igangsatt. Hval som var på planen ble veltet over bord. Hele vareplanen på flenseplanen forsvant under uværet. Kjelene sluknet to ganger da bølgene slo over skorsteinen og slukket kjelene. Men fyrbøterne fikk fyr på kjelene igjen. Da rederiet fikk greie på siruasjonen fikk fartøyet klarsignal for å gå hjem. Men kaptein Jacobsen og hans besetning avgjorde at flåten kunne settes istand på feltet. Den midlertidige reparasjon for fortsettelse av fangsten ble gjort på en ukes tid. Kokeriet hadde fått en sprekk som gikk tverrskips i forkant av brobygget. Sprekken gikk helt ned til bunnen og gapte ½ fot på hoveddekket. Man kan nesten si at baugen var løs!
Fangsten ble avsluttet 25/03. Resultatet for sesongen 1933/34 ble 167.100 fat olje. Ekspedisjonen hadde et fangstavbrekk på 6 dager etter stormen.
Solgt i mars til det nyetablert Vestfold Whaling Co. Ltd., London (Johan Rasmussen & Co.), da A/S Vestfold ikke kunne betjene sin gjeld. Inkludert i kjøpet var også 7 hvalbåter samt hvalstasjonen i Strømness. Alt ble overtatt for £ 325.000. Hvalfanger-A/S Vestfold var heretter ingen hvalfangst selskap med fartøy.
Ankom verkstedet i Sandefjord 23/05. Gikk i dokk 29/05 og frem til 14/06. Forlot verkstedet 17/07. Returnerte til verkstedet på Framnæs 07/09 for en ny dokking. Dokkes ut og forlater verkstedet 11/09.
Fra sesongen 1934/35 fanges det kun for regning av det nye selskapet. Som hvalbåter hadde man 7 av de tidligere Strømness båtene. De ble omdøpt VESTFOLD I (ex NORRØNA , bygget 1929 ), VESTFOLD II (ex CHR. CASTBERG , bygget 1929), VESTFOLD III (ex SAMSON I, bygget 1927), VESTFOLD V (ex FJORD , bygget 1925), VESTFOLD VI (ex ROKK, bygget 1925), VESTFOLD VII (ex. FØIK, bygget 1925) og VESTFOLD VII (ex. FØIK, bygget 1925). Bestyrer var Skedsmo.
1935 Resultet av sesongen 1934/35 ble 123.600 fat hvalolje. Ankom Sandefjord 02/05 og la til ved siden av VIKINGEN. Brukte 32 døgn fra feltet og hjem. Gikk videre til Vlaardingen for å losse 04/05.
Ankom verkstedet på Framnæs 06/08. Går i dokk 22/08 til 02/09 og forhaler til opplagsplass.
Forlot Sandefjord 02/10 med kurs for Sydishavet. Overført til Vestfold Corporation, Panama (Johan Rasmussen & Co.).
1936 Resultat av sesongen 1935/36 ble 114.963 fat hvalolje og 1.556 fat spermolje. Registrert i Panama.
Ankom Framnæs mek. Værksted 22/06. Dokkes 25/08 til 09/09. En ny tilvekst til flåten denne sommeren, VIKING VIII.
Forlot Sandefjord 14/10 for en ny sesong.
1937 Fangsten avsluttet 07/03. Resultat av sesongen 1936/37 ble avsluttet 07/03. Resultatet ble 105.509 fat hvalolje og 2.149 fat spermolje. Forlot feltet med kurs for Sandefjord via Dakar. Ankom Sandefjord 08/04. Leverte sin last til DeNoFa i Fredrikstad.
Returnerte til Sandefjord og verkstedet 30/04.
Utleid som tanker. Forlot Sandefjord 15/05 for en tanktur fra Haifa, Tripoli til Le Havre 23/06. Returnerte til havnen i Sandefjord og verkstedet 02/08. Gikk i dokk fra 01/09 til 08/09.
Den norske delen, Hvalaktieselskapet Vestfold, A/S Vestfold, trakk seg for alvor ut av hvalfangst og gikk over til et rent tank rederi.
Kokeriet forlot Sandefjord 12/10 med kurs for Curacao for å fylle drivstoff for drift av flåten under fangst. Forlot Curacao med kurs for Walvis Bay 30/10, hvor hun møtte hvalbåtene. Hvalbåter for sesongen 1937/38 var VESTFOLD I (ex NORRØNA , bygget 1929 ), VESTFOLD II (ex CHR. CASTBERG , bygget 1929), VESTFOLD III (ex SAMSON I, bygget 1927), VESTFOLD IV (ex HERCULES I , bygget 1927), VESTFOLD V (ex FJORD , bygget 1925), VESTFOLD VI (ex ROKK, bygget 1925), VESTFOLD VII (ex. FØIK, bygget 1925), VIKINGEN VI (bygget 1935) og VIKINGEN VII (bygget 1936, tilhører Viking Corporation). Hvalbåtene gikk fra Sandefjord 21/10 via Dakar og ankommer Walvis bay 16/11 for å vente på kokeriet. Kokeriet VIKINGEN fungerte som transportbåt for VESTFOLD og THORSHAMMER denne sesongen. VIKINGEN forlot Sandefjord for Curacao 01/11, før hun gikk videre til feltet. Kokeriet VIKINGEN var innleid som transport båt for sesongen.
1938 Resultatet av sesongen 1937/38 ble 117.091 fat hvalolje og 550 fat spermolje. Etter sesongen 1937/38 var markedet igjen på bunn. Ekspedisjonen gikk med underskudd. Rederiet besluttet å selge en av de andre kokeriene, VIKINGEN.
Ankom Sandefjord og reparasjons verkstedet 21/06. Dokkes inn 05/08 frem til 12/08. Forhales til opplagsplass 14/09.
På høsten gikk kokeriet til Sydishavet for sesongen 1938/39, med hvalbåtene VESTFOLD I, VESTFOLD II (ex CHR. CASTBERG, VESTFOLD III, VESTFOLD V, VESTFOLD VI, VESTFOLD VII, VESTFOLD VIII (bygget 1936) og STAR XIV (under norsk flag, bygget 1929). Går fra Sandefjord til feltet 01/10.
1939 Sesongen 1938/39 som endte 07/03, ble resultatet magert. Kun 66.000 fat hvalolje og 3.050 fat spermolje. Kokeriet anløper Walvis Bay på hjemturen og var i Sandefjord 17/04. Hvalbåtene ankom mellom 20/04 og 23/04. Ankommer verkstedet 31/05. Dokkes inn 27/06 til 06/07. Forhaler fra verkstedet 10/08.
Atter en gang på vei til Sydishavet for en ny sesong. Fangstbestyrer var Alfred Skontorp. Hvalbåtene som var med var VESTFOLD I, VESTFOLD II, VESTFOLD III, VESTFOLD V, VESTFOLD VI, VESTFOLD VIII, VESTFOLD IX og VESTFOLD X.
Fangsten av spermhval begynte 24/11 og langhvalfangsten startet 08/12
1940 Fangstsesongen ble avsluttet 01/04. Fangstresultatet var totalt 1.421 hval noe som ga et produksjonsresultat på 109.665 fat hvalolje og 3.335 fat spermolje. Sesongen 1939/40 ble den siste som kokeri. På vei fra feltet var hun innom Walvis Bay 17/04. Hvalbåtene gikk videre til Sandefjord og ankom mellom 20-23/04.
Etter å ha losset noe av lasten i New York, US og resten i Liverpool i England deltok den i krigen som bunkeringsfartøy
Satt inn i transatlantisk forsyningsfart. Blant annet som bunkerfartøy. Ankom Freetown, Sierra Leone om sommeren for å ligge som forsyning/bunkerskip for konvoier.
1942 Forlot Freetown, Sierra Leone i slutten av mai for å frakte olje mellom USA og UK.
1943 Torpedert 17/01-1943 av U-268 i posisjon 61.25N - 26.12W på reise fra New York, USA til Storbritannia med brennolje og dekkslast. 4 mann omkom, en fra Sandefjord, en fra Sandar, en fra Stokke og en fra Sem.
Fremdrift: 2 x stempel dampmaskiner (steam reciprocating), type fire trinns (quadruple) ekspansjon, 4-sylindret, syl.dia.: 20,5"-29,5"-42,5"-62", slag/stroke: 45". Bygget av Richardsons, Westgarth & Co., Ltd., Hartlepool
1931 Built as floating whaling factory VESTFOLD (1) by Furness Shipbuilding Co., Ltd., Haverton Hill-on-Tees on behalf of Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co), Sandefjord.
Building price was £ 303.000 (NOK 5.550.000).
The season of 1931/32 she was laid up in the Mefjorden at Sandefjord.
1932 Arrived port of Sandefjord 15/07. Shifted to the dock 26/07 until 01/08. Shifted from yard 10/08.
In the season of 1932/33 chartered by another Rasmussen-group company, the Viking Whaling Corporation, and the catcher FJORD and ROKK. The company also had the quota of VESTFOLD of 64.480 bbl including quota of the VIKINGEN. By experience, VESTFOLD was a more suitable factory.
Departed from Sandefjord 03/09.
1933 Result of the season 1932/33 was 163.700 barrels of whale oil with 7 catchers.
Heading for the Antarctic Ocean for the season of 1933/34, again with a quota of two factories. Whaling on behalf of both companies. The VIKINGEN was used as transport vessel during the season. VESTFOLD left Sandefjord 02/09 that autumn, heading for the whaling ground in the south. Calling port of Aruba and Walvis Bay. Whaling commence on 25/10. The company had a quota of 81.500 bbl.
1934 At 10 o'clock 21/02 the storm broke out. An uncomfortable monster of a weather. Capture and production were put on hold. Shielding of the ship was initiated. Whales on the plane were rolled overboard. The entire plan of goods on the flange plan disappeared during the storm. The boilers quenched twice as the waves hit the funnel and extinguished the boilers. But the firemen got fire in the boilers again. When the shipping company got a signal of the situation, the vessel got a clear signal to go home. But Captain Jacobsen and his crew decided that the fleet could still be on the whaing ground. The temporary repair for the continuation of the catch was done in a week's time. The factory had a crack that crossed the ship in front of the bridge building. The crack went down to the bottom and split open a 1/2 foot on the main deck. You can almost say that the bow was loose!
The whaling was called off on 25/03. The result for the season 1933/34 was 167,100 barrels of whaleoil. The expedition had a halt of whaling for a total of 6 days after the storm before starting the whaling operation again.
Sold in March to the newly established Vestfold Whaling Co. Ltd., (Johan Rasmussen & Co.), London, as the A/S Vestfold was not able to pay it’s dude. Included in the sale was also 7 catchers and the shore station at Stromness Harbour. All for a price tag of £ 325.000. A/S Vestfold was by then not a whaling company anymore. Registered in London.
Arriving at the ship yard in Sandefjord 23/05. Went in drydock 29/05 until 14/06. Left the yard on 17/07. Return to the yard at Framnæs 07/09 for a new drydocking. Docks out and left the yard 11/09.
From the whaling season of 1934/35 the whaling was on account of the new company.
As cathers was 7 of the previous catchers from the shore station at Stromness. The catchers was renamed as follows: VESTFOLD I (ex NORRØNA , built 1929 ), VESTFOLD II (ex CHR. CASTBERG , built 1929), VESTFOLD III (ex SAMSON I, built 1927), VESTFOLD IV (ex HERKULES I, built 1927), VESTFOLD V (ex FJORD , built 1925), VESTFOLD VI (ex ROKK, built 1925) and VESTFOLD VII (ex. FØIK, built 1925).
1935 Result of the season 1934/35 was 123.600 bbl. whale oil. Arrived in Sandefjord 02/05 and tied up next to the factory VIKINGEN. Used 32 days from the whaling ground to Sandefjord. Went on to Vlaardingen to unload 04/05.
Arrived at the yard of Framnæs 06/08. Went in drydock 22/08 to 02/09 and left for her storage place.
Arrived at the shipyard of Framnæs 06/08. Went in drydock 22/08 to 02/09 and left for storage again.
Departed Sandefjord 02/10.
1936 Result of the season 1935/36 was 114.963 bbl. whale oil and 1.556 bbl. sperm oil. Transferred to the Panamanian register. Registered with Panama City as homeport.
Arrived Framnæs mek. Værksted 22/06. Drydocked 25/08 to 09/09.
A newbuilt catcher, the VIKING VIII came in to use.
Left Sandefjord 14/10 for a new season.
1937 The whaling season 1936/37 was terminated on 07/03. Result of the season 1936/37 was 105.509 bbl. whale oil and 2.149 bbl. sperm oil. Left whaling field for Sandefjord via Dakar. Arrived Sandefjord 08/04. Delivered her cargo to DeNoFa, Fredrikstad.
Arrived port of Sandefjord and the repair yard at Framnæs 30/04.
Hired out as tanker. Left Sandefjord 15/05 for a oil freight from Haifa, Tripoli to Le Havre 23/06. Returned to the port of Sandefjord and the repair yard 02/08. In dry dock from 01/09 to 08/09.
The Norwegian part of company Hvalfanger-A/S Vestfold, pulled out of whaling and went as a pure tanker ship company.
The floating factory left Sandefjord 12/10 heading for Curacao to fill up fuel for operation of the fleet during whaling season. Left Curacao with course for Walvis Bay 30/10 where she met the catchers. Whale catchers for the season 1937/38 were VESTFOLD I (ex NORRØNA , built 1929 ), VESTFOLD II (ex CHR. CASTBERG , built 1929), VESTFOLD III (ex SAMSON I, built 1927), VESTFOLD IV (ex HERCULES I , built 1927), VESTFOLD V (ex FJORD , built 1925), VESTFOLD VI (ex ROKK, built 1925), VESTFOLD VII (ex. FØIK, built 1925), VIKINGEN VI (built 1935) og VIKINGEN VII (built 1936, belonging to Viking Corporation). The catchers left Sandefjord 21/10 via Dakar and arrived at Walvis Bay 16/11 to wait for the factory. The factory VIKINGEN was used as transporter for factory VESTFOLD and THORSHAMMER this season. VIKINGEN left Sandefjord for Curacao 01/11, before proceeding to the whaling ground.
1938 The whaling season 1937/38 the market for whale oil was again on it's lowest, and the expedition suffer from lack of income. The company desided to sell one of the other factories, the VIKINGEN
Arrived at Sandefjord and repair yard 21/06. Drydocked on 05/08 until 12/08. Proceeded to her layup site 14/09.
At the autumn the factory proceed to whaling ground in south for the season of 1938/39, with the catcher VESTFOLD I (ex NORRØNA , built 1929 ), VESTFOLD II (ex CHR. CASTBERG , built 1929), VESTFOLD III (ex SAMSON I, built 1927), VESTFOLD V (ex FJORD , built 1925), VESTFOLD VI (ex ROKK, built 1925), VESTFOLD VII (ex. FØIK, built 1925), VESTFOLD VIII (built 1936) and STAR XIV (carrying norwegian flag, built in 1929).
Left Sandefjord for the whaling ground 01/10.
1939 The season 1938/39 was terminated 07/03. The result was very poor. Her last season as whaling factory. The result was only 66.000 barrels of whale oil, and 3.050 barrels of sperm oil. Called at Walvis Bay and arrived Sandefjord 17/04
Her catchers arrived between 20/04 and 23/04.
Arrived repair yard at Framnæs 31/05. In dry dock 27/06 to 06/07. Shifted from yard to her layup site 10/08.
Whaling manager was Alfred Skontorp in the 1939/40 season. Catchers in operation was VESTFOLD I, VESTFOLD II, VESTFOLD III, VESTFOLD V, VESTFOLD VI, VESTFOLD VIII, VESTFOLD IX and VESTFOLD X.
Catching of sperm whale commenced on 24/11 and baleen whale 08/12
1940 The whaling season was called off on 01/04. Result of the catch was a total of 1.421 whales giving a production of 109.665 barrels whale oil and 3.335 barrels of sperm oil.
Season 1939/40 was her last season as factory. On her way from the whaling ground she called Walvis Bay 17/04.
After discharging in New York, and the rest in Liverpool in England, she were used as a fuel bunker supply vessel during the war.
Put in transatlantic trade as supply ship for bunker oil. Arrived Freetown, Sierra Leone this summer for service as supply and bunkering vessel for the convoys.
1942 Departed Freetown, Sierra Leone at the end of May to start trading oil as tanker between USA and UK.
1943 Torpedoed 17/01-1943 on route from New York, USA to Great Britain. 4 men killed, one from Sandefjord, one from Sandar, one from Stokke and one from Sem.