1929 Bygget som hvalbåt STAR XV ved Nylands verksted, Oslo for Hvalfanger A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow; Sandefjord. Levert i august. Hun var søsterskip til STAR II, XII og XIV som ble levert tidligere samme sommeren. Satt i fangst for den nyByggete SIR JAMES CLARK ROSS (2 fra sesongen 1929/30. 1936 Solgt til Hvalfangerselskapet Blaahval A/S (Jørgen Krag, Oslo, disponent, Magnus Konow, som norsk agent, omdøpt HVAL VI. Fangstbåt med Fl/k C. A. LARSEN sesongen 1936/37. Hele flåten var utleid til Margarine-Rohstoff-Beschaffungsgesellschaft m. b. H og fangsten ble i sin helhet utført på deres regning og styrt via Hamburger Walfang-Kontor G. m. b. H, Hamburg. HVAL VI opererte under norsk flagg. 1937 Fangstbåt i Sydishavet sesongen 1937/38 med C. A. LARSEN. Fremdeles leid ut til Tyskland 1938 Fangstbåt i Sydishavet sesongen 1938/39 med C. A. LARSEN. Fremdeles leid ut til Tyskland 1939 Ankom Hamburg 15/04 etter sesongen 1938/39. Det var siste sesong som fangst for C. A. LARSEN da kokeriet ble overtatt av den tyske krigsmakt og benyttet som depotskip på norskekysten under krigen. HVAL VI blir utleid til Den norske Marine (KNM som bevoktningsbåt utpå høsten. 1940 Natten til 09/04 lå HVAL VI ved Grønningen Fyr i Oksøygapet i innløpet til Kristiansand og var tilsluttet Kristiansand festning sammen med HVAL IV som lå ved Oksøy Fyr. En tysk eskadre med krysseren KARLSRUHE i spissen gikk til angrep kl. 05.15 om morgenen. Etter flere forsøk måtte festningen gi tapt og det tyske flagget ble heist kl. 11.00. Beslaglagt av tyskerne og satt under tysk kommando som JÄGER NK-06. Benyttet som eskortefartøy på norskekysten. 1941 I januar omdøpes Schütze NK-07. 1944 I juli får id nr V-5305. Under tysk kommando og eskortering 16/12 av en annen norsk båt FERNDALE 16/12, ble JÄGER og FERNDALE og resten av eskorten beskutt av en skvadron Mosquito jagere fra Banff i Skottland. JÄGER klarte å skyte ned et av disse flyene og kom selv uskadd fra angrepet men FERNDALE og redningsfartøyet PARAT stod i brann. 1945 Levert tilbake som HVAL VI. 1947 Overtatt av den norske stat. 1948 Innkjøpt av Harald Hansen, Bergen. 1949 Solgt til Brunvold Kvalstasjon (Brødrene Brunvold, Tromsdalen. Benyttes på hvalstasjonen på Skjelnan. Registrert i fiskeriregisteret som T-7-TD under samme navn, HVAL VI. 1953 Omdøpt POLARBRIS III. 1954 Solgt til Sverre og Gudolv Akerøy, Stavseng. Registrert i Sandnessjøen. Ombygges til fiskefartøy. Registrert som N-35-DS. Beholder navnet. Dimensjoner 248 brt, 85 nrt/L: 115,3’ – B: 23,7’ – D: 13,3’ 1955. Fremdrift skiftes til dieselmotor. En 1951 modell dieselmotor 2-takt/enkeltv. 6-sylindret, syl. dim.: 230 x 400 mm, 360 BHK v/375 o. min. innsettes. Motoren er bygget ved Alpha-Diesel A/S, Fredrikshavn. Ny donkeykjel, 100 PSI, ble også satt inn. 1962 Forlenget. Nye dimensjoner: 304 brt, 129 nrt/L: 138,2’ – B: 23,8’ – D: 13,2’ 1964 Ny dieselmotor type Alpha, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 240 x 400 mm, 640 BHK (471 kW v/400 o. min. som gir fartøyet en fart på rundt 11,0 knop. Klassifisert som DnV +1A1 Deep Sea Fishing. 1972 Rederiet flytter til Sandessjøen. Registrert som N-35-DA (Dønna 1980 Hugget ved Høvding Skipsopphugning i september.
1929 Built as whale catcher STAR XV by Nylands Verksted, Oslo for Hvalfanger A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow, Sandefjord. Delivery in August.
She had three sister ship, the STAR II, XII and XIV delivered earlier the same summer.
Catching for the new built factory SIR JAMES CLARK ROSS(2 from the season of 1929/30.
1936 Sold to Hvalfangerselskapet Blaahval A/S (Jørgen Krag, Oslo as manager, Magnus Konow, as Norwegian agent, renamed HVAL VI.
Catching for the Fl/F C. A. LARSEN season of 1936/37. The whole fleet was on bareboat to Margarine-Rohstoff-Beschaffungsgesellschaft m. b. H and the whaling in whole was on their account and managed from the office of Hamburger Walfang-Kontor G. m. b. H, Hamburg.
HVAL VI and the rest of the expedition operated under Norwegian flag.
1937 Catching in the season of 1937/38 in the Antarctic Ocean with C. A. LARSEN. Still hired by the German company.
1938 Catching in the season of 1938/39 in the Antarctic Ocean with C. A. LARSEN. Still hired by the German company.
1939 Arrival Hamburg 15/04 after the season of 1938/39. This was her last season as catcher for C. A. LARSEN as the factory was taken over by the German war power and used as a depot ship at the Norwegian coast during the war.
HVAL VI is hired out to the Royal Norwegian Navy (RoNN as patrol boat.
1940 In the night of 09/04 HVAL VI was positioned inside the Grønningen Lighthouse in Oksøygapet. The inlet to the port of Kristiansand. She was a part of the Kristiansand fortress defence together with the HVAL IV positioned inside the Oksøy Lighthouse. A German squadron with the cruiser KARLSRUHE in the lead went to attack at 05.15 am. After multiple attempts the fortress gave up and the German flag was hoisted 11: 00 am.
Seized by the Germans and placed under German command as JÄGER NK-06. Used as escort vessel on the Norwegian coast.
1941 In January renamed SCHÜTZE NK-07.
1944 In July get a new identification no. V-5305. Under German command escorting another Norwegian ship under German command the FERNDALE on 16/12, was JÄGER and FERNDALE and the rest of the vessels in the group was attacked by fire by a squadron of aircrafts from Mosquito planes from Banff in Scotland. JÄGER managed to shoot down one of these planes and come unscathed from the attack, but FERNDALE and rescue vessel PARAT was set on fire.
1945 Returned to her owners as HVAL VI. The company A/S Blaahvalen, as her owners, refused to participate in the “Fellesfangst”. The factory sold to Antarctic A/S of Tønsberg.
1947 Taken over by the Norwegian Government.
1948 Purchased/taken over by Harald Hansen, Bergen.
1949 Sold to Brunvold Kvalstasjon (Brødrene Brunvold, Tromsdalen. Used at the shore whaling station at Skjelnan. Name unchanged. Registered as T-7-TD in the register of fishery.
1953 Renamed POLARBRIS III.
1954 Sold to Sverre og Gudolv Akerøy, Stavseng. Converted to deep sea fishing vessel.
Registered in Sandnessjøen as N-35-DS
1955. Propulsion converted to diesel propulsion. A 1951 model diesel engine 2-stroke/single acting, 6-cylindret, cyl. dim.: 230 x 400 mm, 360 BHP at 375 rpm were installed. Builder was Alpha-Diesel A/S, Fredrikshavn. New donkey boiler of 100 PSI, also installed.
1962 Lengthened. New dimensions: 304 grt, 129 nrt/L: 138,2’ – B: 23,8’ – D: 13,2’
1964 New diesel engine type Alpha, 2-stroke/single acting, 8-cylinder, syl. dim.: 240 x 400 mm, 640 BHP (471 kW at 400 rpm giving the vessel a speed of about 11,0 knots. Classified as DnV +1A1 Deep Sea Fishing.
1972 The owners move to Sandessjøen. Registered as N-35-DA (Dønna.
1980 Broken up at Høvding Skipsopphugning in September.