MS JAPANA (II)

Tilbake til søk
JAPANA (II)
Nasjonalitet
Liberia
Skipstype Motorskip
Off nr 7430668
Klassifisering DnV +1A1 E0 HC/E
Kallesignal D5SL
Byggeår 1976/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 889
Bruttotonn/BT 32.210
Nettotonn/NT 25.320
Dødvekt/TDW 59.958
Skrog LOA 224,40 m
Skrog LBP 213,87 m
Bredde 32,24 m
Dypgående 12,603 m
Dybde (i riss) 18,0 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 15,0 knop
Drivstoffkapasitet 60 t/døgn
Lasthåndtering Bulk carrier m/kraner. 7 x lasterom m/tilsvarende luker.4 x kraner, 25 TSWLOmbygget til Ro/ro for bil transport
Kjeletype 1 x hjelpekjel, oljefyrt 10,5 bar 1 x eksoskjel (exh. gas. Economiser), 10,2 bar
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgeneratorer, 640 BHP hver. 1 x nødgenerator, 103 BHK
El-kraft 1.800kW/220-440VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radiopeiler, ekkolodd, gyro kompass, radar
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radio telefoni og radio telegrafi, Inmarsat m/telex.
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger A/S Burmeister & Wain, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1976 - 1979
Storbritannia
1999 - 2001 Hugget
Panama
Sted København
Reg havn Monrovia

1976 Bygget som motorskip EASTERN CITY av Burmeister & Wain A/S, København for Reardon Smith Line Ltd., UK. Levert som ren bulker med kraner i juli.
1979 Solgt til Clarmon Corp., Liberia. Gikk inn på 12 års «bare-boat» avtale til Aksjeselskapet Kosmos fra 10/07-1979. Omdøpt JAPANA.
1980 Ombygget til roll-on/roll-off bilbåt. Omdøpt PIONEER JAPAN.
1983 Navnet JAPANA tilbakeført.
1986 I opplag i Lyngdal fra 31/07 frem til skipet ble solgt.
1987 Solgt til Bulkitalia SpA, Italia. Omdøpt BULKVOLTRI.
1988 Solgt til Brunswich Navigation Co. Ltd., Andros, Hellas. Omdøpt TOSCANA.
1999 Solgt til Harrison Shipping Inc., Panama. Omdøpt DON CONSTANTINO.
2001 Møter sin skjebne på stranden i Alang. Ankom Alang 24/11 for hugging.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type B&W type 7K80GF, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 800 x 1.600 mm, 18.500 BHK v/126 o. min. Bygget av Burmeister & Wain A/S, København, Danmark

1976 Built as motor vessel EASTERN CITY by Burmeister & Wain A/S, Copenhagen for Reardon Smith Line Ltd., UK. Delivered as a bare bulk carrier with cranes in July.
1979 Sold to Clarmon Corp., Liberia. Entered 12 years of bare-boat charter party with the Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord 10/07-1979. Renamed JAPANA.
1980 Converted to a roll-on/roll-off car carrier. Renamed PIONEER JAPAN.
1983 The name JAPANA reversed.
1986 Laid up in Lyngdal from 31/07 until the ship was sold.
1987 Sold to Bulkitalia SpA, Italy. Renamed BULKVOLTRI.
1988 Sold to Brunswich Navigation Co. Ltd., Andros, Greece. Renamed TOSCANA.
1999 Sold to Harrison Shipping Inc., Panama. Renamed DON CONSTANTINO.
2001 Meets its destiny on the beach in Alang, India. Arrived Alang 24/11 for breaking.

  • JAPANA (II)

    JAPANA (II)
  • JAPANA (II)

    JAPANA (II)
  • JAPANA (II)

    JAPANA (II)
Kilde: Boken «På alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi», DnV-register
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no