DS/HVB VIKINGEN III
Tilbake til søk
1929 Bygd som hvalbåt VIKINGEN III ved Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough for Viking Whaling Co., Ltd., (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord), Newcastle med S. Cartwright, Newcastle som disponent. Sjøsatt 06/06-1929.
Deltar i sesongen 1929/30 som hvalbåt for VIKINGEN. Totalt 5 nybygde hvalbåter.
1930 Resultatet av sesongen 1929/30 ble det avmeldt 82.090 fat hvalolje med 5 fangstbåter.
I fangst med kokeriet VIKINGEN sesongen 1930/31.
1931 Resultatet av sesongen 1930/31 ble det avmeldt 114.974 fat hvalolje med 5 fangstbåter.
1932 Selskapet registreres i Panama som Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord), Panama. Fartøyene registreres i Panama City.
1933 Fangstbåt for kokeriet VESTFOLD. Kokeriet VIKING ble benyttet som transportskip for sesongen
1934 I februar, 21/02, bryter det ut et avsindig uvær. VIKINGEN III, med Johan Kjellstrøm fra Heimdal som skipper og skytter kom i radiotelefonen og ba om hjelp, men ingen kunne hjelpe. Alle hadde nok med seg selv. Hardest må det ha vært for kaptein Kristian Jacobsen på kokeriet VESTFOLD. Kokeriet hadde nok med seg selv, og måtte avslå assistanse.
— Jeg hadde ansvaret for 220 mennesker ombord i kokeriet, og jeg kunne ikke ta noen sjanser, fortalte han ved hjemkomsten til Sandefjord i mai måned. Enda hardere må det ha vært å høre Kjellstrøms ord noe senere: «Kommer dere hjem så hils fra oss på VIKINGEN III, for vi greier ikke mer». Det ble sagt at barometeret hadde vist 690 mmHg under uværet.
Fangsten ble avsluttet 25/03. Total produksjonen var for sesongen 167.100 fat olje. Ekspedisjonen hadde vært ute av fangst i seks dager grunnet uværet.
Heldigvis kom VIKINGEN III og mannskapet tilbake til Sandefjord.
1935 Går til Sydishavet med kokeriet VIKINGEN som fangstbåt for sesongen 1935/36. Ekspedisjonen består av 7 hvalbåter og kokeri.
1936 Fangstresultatet etter sesongen 1935/36 var 88.029 fat hvalolje og 1.258 fat spermolje.
Var i fangst sesongen 1936/37. Går til Sydishavet med kokeriet VIKINGEN og de andre hvalbåtene.
1937 Fangstresultatet for sesongen 1936/37 ble 70.936 fat hvalolje og 2.901 fat spermolje.
1938 Solgt til Deutsche Ölmühleen-Rohstoffe GmbH, Hamburg (Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg som disponenter). Omdøpt WIKING III, registrert i Hamburg.
1939 Resultat av sesongen 1938/39 ble 52.396 fat hvalolje, 1.440 fat spermolje.
Satt inn i tjeneste for den tyske Kriegsmarine. Fra 22/11 benyttet til slepebåt for slepemål for prøveskyting fra skipsartelleriskolen.
1940 Fra 15/02 benyttet som slepebåt for Kriegsmarinewerft Kiel.
1942 Fra dette året benyttet som skole og vaktbåt ved havnen Gotenhafen (Gdynia) for 24 U-Flottilie.
1945 Overgitt til engelske stridskrefter i Kiel 08-09/05. Overgitt til Minestry of War Transport (MoWT) 21/10.. Omdøpt EMPIRE VIKING III under MoWT med Chr. Salvesen, Leith som disponenter og registrert i London.
Reparert og tilbakestilt som hvalbåt ved Howaldtswerke AG, Werk Kiel. Reparasjonen starter i august og ferdig i oktober.
Deltar som fangstbåt med kokeriet EMPIRE VENTURE (ex. WIKINGER, VIKINGEN) for sesongen 1945/46.
I en beslutning tatt av Tripartite Merchant Marine Commission (TMMC) og UdSSR (Minisery of Fishing (Ministerstvo Rybnoi Promyshlennosti SSSRI) i Berlin 07/12-1945 skal hvalbåten tildeles Sovjet som krigserstatning.
1946 Overlevert Sovjet (USSR) som krigserstatning. Omdøpt SLAVA X.
1955 Etter dette år ingen informasjon. Fjernet fra Lloyds register.
1929 Built as whale catcher VIKINGEN III at Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough for Viking Whaling Co., Ltd., (Johan Rasmussen & Co., Sandefjord), Newcastle with S. Cartwright, Newcastle as manager. Launched 06/06-1929.
Participates in the 1929/30 season as a whale catcher for the factory VIKINGEN. A total of 5 newly built catchers.
1930 The result of the season 1929/30 was 82.090 barrels of whale oil with 5 catchers.
Catching with the factory VIKINGEN season 1930/31.
1931 The result of the season 1930/31 was 114.974 barrels of whale oil with 5 catchers.
1932 The company is registered in Panama as Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co., Sandefjord), Panama. The vessels are registered in Panama City.
1933 Catcher for factory VESTFOLD. The factory VIKING was used as a transport carrier for the season.
1934 In February, 21/02, it breaks out a sudden storm. VIKINGEN III, with Johan Kjellstrøm from Heimdal as a skipper and shooter, came to the radio phone and asked for help, but nobody could help. Everyone had enough with himself. Hardest it must have been for Captain Kristian Jacobsen at the factory VESTFOLD. The factory had enough with itself and had to decline assistance.
"I was responsible for 220 people aboard the factory ship, and I could not take any chances," he told in Sandefjord in May. Even harder, it must have been to hear Kjellström's words a little later: "If you get home, please bring some greetings from us at VIKINGEN III, because we can’t take anymore?" It was said that the barometer had shown 690 mmHg during the storm.
The catch was ended 25/03. Total production for the season was 167.100 barrels of oil. The expedition had been out of catch for six days due to the storm.
Fortunately, VIKINGEN III and her crew came back to Sandefjord alive.
1935 Went to the Southern Seas with the factory ship VIKINGEN as a catcher for the season 1935/36. The expedition consists of 7 catchers and factory.
1936 The catch result after the 1935/36 season was 88.029 barrels of whale oil and 1.258 barrels of sperm oil.
Also catcher season 1936/37. Heading to the Southern Seas with the factory VIKINGEN.
1937 The catch result for the 1936/37 season was 70,936 barrels of whale oil and 2,901 barrels of sperm oil.
1938 Sold to Deutsche Ölmühleen-Rohstoffe GmbH, Hamburg (Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg as a manager). Renamed WIKING III, registered in Hamburg.
1939 Result of the season 1938/39 became 52.396 barrels of whale oil, 1.440 barrels of sperm oil.
Set into service for the German Kriegsmarine. From 22/11 used as tugboats for targets for pilot shooting from the ship teller school.
1940 From 15/02 used as a tugboat for Kriegsmarinewerft Kiel.
1942 From this year used as a school and guard boat at the port Gotenhafen (Gdynia) for the 24 U-Flottilie.
1945 Handed over to English combat forces in Kiel 08-09/05. Transferred to Minestry of War Transport (MoWT) 21/10. Renamed EMPIRE VIKING III under MoWT with Chr. Salvesen, Leith as manager and Registered in London.
Repaired and reset as a whale catcher at Howaldtswerke AG, Werk Kiel. The repair started in August and finished in October.
Participates as a catcher with the whaling factory EMPIRE VENTURE (ex WIKINGER, VIKINGEN) for the season 1945/46.
In a decision taken by the Tripartite Merchant Marine Commission (TMMC) and the Minsk of Fishing (Ministerstvo Rybnoi Promyshlennosti SSSRI) in Berlin 07/12-1945, the whale catcher was assigned to the Soviet Union as a war substitute.
1946 Handed over to the Soviet Union (USSR) as a war substitute. Renamed SLAVA X.
1955 After this year no information. Deleted from Lloyd's register.