M/T THORSKOG

Tilbake til søk
THORSKOG
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 6712241
Klassifisering DnV +1A1, F, E0
Kallesignal LKXY
Byggeår 1967/04
Leveringsmåned April
Byggenr 771
Bruttotonn/BT 54.488
Nettotonn/NT 35.614
Dødvekt/TDW 101.473
Skrog LOA 271,27 m
Bredde 39 m
Dypgående 18,5 m
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje
Hastighet 16,6 knop
Drivstoffkapasitet 2 x dampkjel (dobbelttrykk/dual pressure), 782/249 PSI, 1 x eksoskjel (exh.economiser), 305 PSI
Lasthåndtering 13 lastoljetanker, (4S, 4B, 5C).3 x lastoljepumper, total kapasitet 3.200 m3 pr time
Kjeletype Oljefyrt, heteflate (HF): 6.320 kv/ft
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 1 x turbogenerator (950 SHP/650 kW)1 x dieselgenerator (hver på 930 BHK/620 kW)
El-kraft 1.890kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem 6 x automatiserte fortøyningsvinsjer
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Chiba
Reg havn Sandefjord

1966 Kjølstrekningsseremonien foretatt 27/10-1966.

 1967 Bygget som motortanker THORSKOG ved Mitsui Shipbuilding & Engineering., Chiba, Japan for Thor Dahl Hvalfangerselskap A/S, A/S Odd, A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Dåpsseremonien og overtakelsen holdt i bygge dokken 25/04-1967 og var til denne dato rederiets største skip. Skipets gudmor var fru Fie Bratt.

 Skipet gikk inn på tidsbefraktning for ESSO. Skipsfører var Arne Hilbert Sørensen. THORSKOG forlot bygge verkstedet samme dag med kurs for Bahrein i Arabiske Gulf. Redder 110 mennesker fra en pakistansk dhow som sender ut nødsignaler utenfor kysten av Muscat. De hadde drevet rundt med motorhavari i 8 døgn før de ble oppdaget. 4 var døde av sult og utmattelse. Tar dhowen på slep til Muscat etter å ha levert vann og proviant til det pakistanske fartøyet. THORSKOG var full lastet og på reise fra Ras Tanura, Saudi Arabia til Bataan på Filippinene. Kaptein om bord var Arne Hilbert Sørensen fra Larvik.

 1973 Solgt til I/S Mytilus A/S & Co (Marlow Wangen), Kolbjørnsvik i oktober og omdøpt CALEO 1976 Solgt til Tankers Ventures Corp., Ltd., (N. J. Goulandris Ltd) i mai og omdøpt PALMYRA, registrert i Monrovia, Liberia 1980 Omregistrert med samme eier til Andros.

00/1980: Overført til Tankers Ventures Corp Ltd( N.J. Goulandris Ltd) Andros, Hellas,
                nytt navn  ANDROS

1982 Solgt til Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung i juli.

1966 Keel laying ceremony took place on 27/10-1966. 1967 Built as motor tanker THORSKOG by Mitsui Shipbuilding & Engineering, Chiba, Japan for Thor Dahl Hvalfangerselskap A/S, A/S Odd, A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Name giving and take over ceremony held in the building dock on 25/04-1967. Until this date she was the biggest ship in the fleet of A/S Thor Dahl. The sponsor was Mrs Fie Bratt. THORSKOG was chartered to ESSO on time charter. Mr. Arne H. Sørensen was the master. She left for Bahrein the same day. Rescued 110 Pakistani people on a Pakistani dhow sending distress signals off the coast of Muscat in the Arabian Sea. The dhow had engine problems and had been drifting helplessly in 8 days. After supplying them with food and water, the dhow was taken on tow by the ship to bring the vessel in to the coast of Muscat where they could get some help.4 of the people on board was dead by hunger and exhaustion. THORSKOG was fully loaded and under way from Ras Tanura, Saudi Arabia to Bataan, Philippines. 1973 Sold to I/S Mytilus A/S & Co (Marlow Wangen), Kolbjørnsvik in October. Renamed CALEO 1976 Sold to Tankers Ventures Corp., Ltd., (N. J. Goulandris Ltd) in May. Renamed PALMYRA, registered in Monrovia, Liberia 1980 Registered to Andros. Same owners. 1982 Sold to Taiwan for breaking. Arrived Kaohsiung in July.
  • THORSKOG

    THORSKOG
  • THORSKOG

    THORSKOG
  • THORSKOG

    THORSKOG
Kilde: oppdateringer fra Ragnar Andersen
Utarbeidet av: Narve Sørensen
   
https://www.sandefjordshistorie.no