MS THORSODD

Tilbake til søk
THORSODD
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5360338
Klassifisering DnV +1A1 HC ICE-C T
Kallesignal JXRG
Byggeår 1962
Leveringsmåned Mars
Byggenr 253
Bruttotonn/BT 12.038
Nettotonn/NT 7.127
Dødvekt/TDW 19.630
Skrog LOA 169,17m
Bredde 21,39 m
Dybde (i riss) 9,69m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 15,0
Drivstoffkapasitet 25,0 t/d
Lasthåndtering 7 x lasterom m/7 luker betjent av 14 vinsjer og bommer
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkeyboiler), oljefyrt, 100 PSI 1 x hjelpekjel (exh. gas economiser), eksosfyrt, 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. hver 360BHK (240 kW)
El-kraft 720kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, autopilot, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Götaverken 760/1500 VGS-8, 2-takt, enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500 mm, 7.500 BHK (9.150 IHK) v/112 o/ min.
Maskin-/motorbygger Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1961 Bygget som tørrlast skip THORSODD ved Uddevallavarvet A/B, Uddevalla, Sverige for Sameiet Thorsodd (Thor Dahls Hvalfangerselskap og A/S Thor Dahl 2/3. Jotun Fabrikker 1/3), Sandefjord med A/S Thor Dahl som disponent. Kjølstrukket 01/06 og sjøsatt 21/10. Gudmor var fru Fanny Gleditsch. Rederiet var representert ved reder H. Winge Sørensen, Lars Christensen jr. og direktør Odd Gleditsch.
1962 Prøvetur 06/03, overlevert 09/03-1962. THORODD gikk sin jomfrutur fra Lysekil med kurs for Newport News for en kull last med adresse Japan. Anders Abrahamsen var kaptein og Sev. D. Gundersen maskinsjef ved avgang.
1970 Solgt i mai for USD 2.835.000 til Marnacido Cia.Naviera S.A. (Ormos Shipping Co. Ltd, London, England), Andros, Hellas. Omdøpt til ARIEL.
1982 Solgt 30/06 til View Point Maritime Inc. (Anthony J. Lelakis), Piraeus, Hellas. Omdøpt til FORUM SUN.
1985 Ble lekk 29/09 nær Souda Bay, Kreta, Hellas mens hun var på reise fra Antwerpen, Belgia til India. Slept til Piraeus og lagt opp.
1986 Solgt i september til tyrkiske huggere. Slept 24/09 fra Piraeus. Ankom 29/09 til Aliaga, Tyrkia.
1987 Hugging begynte 10/02 ved Yazici Gemi Sokum Ticaret A.S

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Götaverken 760/1500 VGS-8, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500mm, 7.500 BHK ved 112 o. min. Bygget ved Uddevallavarvet A/B, Uddevalla, Sverige

1961 Keel laid 01/06. Built as THORSODD at Uddevallavarvet A/B, Uddevalla, Sweden for Sameiet Thorsodd (A/S Thor Dahl) and Jotun Fabrikker(1/3), Sandefjord. Launched 21/10.
1962 Sea trials 06/03, delivered 09/03.
1970 Sold in May for USD 2.835.000 to Marnacido Cia.Naviera S.A. (Ormos Shipping Co. Ltd, London, England), Andros, Greece. Renamed ARIEL.
1982 Sold 30/06 to View Point Maritime Inc. (Anthony J. Lelakis), Piraeus, Greece. Renamed FORUM SUN.
1985 Developed a leak 29/09 off Souda Bay, Crete, Greece whilst on a voyage from Antwerp, Belgium to India. Towed to Piraeus for layup.
1986 Sold in September to Turkey breakers. Towed 24/09 from Piraeus. Arrived 29/09 at Aliaga, Turkey.
1987 Demolition began 10/02 by Yazici Gemi Sokum Ticaret

  • THORSODD

    THORSODD
  • THORSODD

    THORSODD
  • THORSODD

    THORSODD
  • THORSODD

    THORSODD
Kilde: Thor-Glimt, Narve Sørensen, oppdateringer fra Ragnar Andersen, DnV, Lloyd’s, Starke
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no