M/T THORSHOV (II)
Tilbake til søk1955 Bygget som motor tanker THORSHOV ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for regning av Thor Dahls Hvalfangerselskap og A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/03, levert i juni.
1959 Den 10 april går MT THORSHOV til assistanse for det tyske skipet JOACHIM SCHULTE som hadde støtt på et ukjent vrak og fått store lekkasjer. Dette skjedde i Kattegat mens THORSHOV var på reise fra Svartehavet til Wismar. Tidlig om morgenen den 11.april ble situasjonen så prekær at 25 mann av besetningen på det tyske skipet måtte gå i båtene. Det blåste friskt og skipet sank stadig. Karene ble tatt om bord i THORSHOV, slitne og frosne. Senere på dagen ble de satt om bord i en kutter utenfor Nyborg og bragt i land der. Kaptein Arthur Abrahamsen sa at det hele gikk knirkefritt. Rederiet og kaptein Arthur Abrahamsen mottok et takkebrev fra det tyske rederiet (Fra Thor-Glimt).
1965 Solgt til Elisabeth Bruun & Co, Tønsberg og omdøpt til SEM.
1967 Solgt til St. Grigorousa Maritime Co. Ltd., Liberia (c/o Karavias London Ltd) og omdøpt ASSIMI III.
1968 Brann i maskinrommet 26/04-1968 etter avgang Tandjong Uban v/Singapore på reise til Saigon med høyoktan bensin og parafin. Brannen ble slukket om kvelden 28/04 etter innsats av skip fra Royal Navy. Den tredje dagen 29/06 blusset brannen opp igjen og dekket sprakk. Den 01/05-68 sank skipet delvis før en voldsom eksplosjon sendte henne til bunns. 5 mennesker av mannskapet på 33 hadde mistet livet.
1955 Built as motor tanker THORSHOV by Framnæs mek. Værksted, Sandefjord on behalf of Thor Dahls Hvalfangerselskap and A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Launched 17/03, delivery took place in June.
1959 The 10th of April THORSHOV came to assistance of the German ship JOACHIM SCHULTE. She had touched an unknown wreck and experienced huge leakages. This happened in the Kattegat while THORSHOV was on route from the Black Sea to Wismar. Early morning the 11th of April, the situation came out of control and the crew of 25 had to abandon the ship and went into their lifeboats. The wind was very fresh and ship gradually sinking. All hands taken on board the THORSHOV, exhausted and frozen. Later that day, the crew handed over to a cutter off Nyborg, and brought to shore. Captain Arthur Abrahamsen said all went without a hitch. The Company and Captain Arthur Abrahamsen later received a thankful letter from the German owner (extracted from the Thor Dahls magazine Thor-Glimt).
1965 Sold to Elisabeth Bruun & Co, Tønsberg and renamed SEM.
1967 Sold to St. Grigorousa Maritime Co.Ltd., Liberia (c/o Karavias London Ltd) and renamed ASSIMI III.
1968 A fire broke out in the engine room 26/04-1968 after departure Tandjong Uban, Singapore on route to Saigon with highly octane fuel and kerosene. The fire extinguished by ships from the Royal Navy in the evening of 28/04. The third day, 29/06 the fire broke out again causing the decks to split. The 01/05-68 the ship partly sank until a huge explosion sent her to the bottom. 5 of her 33 man crew lost their life
Kaptein Kristian Fredriksen, Sandar
Overstyrmann Arild Mathisen, Sandar
1. styrmann Eidar Iversen, Vesterålen
2. styrmann Kjell Antonsen, Engel svik
Telegr./sekr. Harald Aaen, Sandar
Maskinsjef Rolf Andreassen, Sandar
1. ma