SKN ESKIMO

Tilbake til søk
ESKIMO
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV A1 – 1N
Kallesignal HKML / MNLT / LFXD
Byggeår 1882/08
Byggenr 16
Bruttotonn/BT 122
Nettotonn/NT 99
Skrog LOA 28,43 m
Bredde 22,6 m
Dypgående 3,14 m
Skipsbeskrivelse Seilskip Skonnert
Skipsfunksjon/bruk Bottlenosefanger
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Seilskip, skonnert
Maskin-/motorbygger Seil
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1882 - 1909
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Sandefjord

1882 Bygget som skonnert ESKIMO av Framnæs Skibsværft (senere A/S Framnæs mek. Værksted), Sandefjord for regning av Chr. Christensen, Framnæs, Sandefjord.

Solgt til I/S Fisken (Svend Foyn, Alf Monsen m.fl.), Tønsberg som ny. Dette ble det første skipet spesielt utrustet for laksefiske på Labradorkysten, og bottlenose fangst fra Norge. Kjent som Norges første bottlenose fanger.

Hun forlot Norge 31/05-1882 med M. S. Pedersen som skipper. Målet var Cumberland i Canada. Hun returnerte til Vallø ved Tønsberg 15/09 samme året med 300 tønner laks.

1886 Klipp fra Aftenposten 13/07-1886: «samt den 12te til samme sted Skonnert 'Eskimo', Kapt. John Petersen, med en fangst af 41 Bottlenoser eller ca. 40 Tons Spæk, begge hjemmehørende i Tønsberg

1909 Kjøpt tilbake til Sandefjord for Kr. 11.500 av A/S Eskimo (v/Haldor Virik), Sandefjord. Benyttet som bottlenose fanger.

1913 Solgt til Erling Berg m.fl., Svolvær for Kr. 9.500. Hjemmehavn Svolvær.

Deltok i Første verdenskrig

1914 Solgt til Gunnar Ørjanson m.fl., Svolvær.

1916 Forlenget og ombygget til motorskip, ny motor: 1 x Råoljemotor, Bolinder, 2-takt, enkltv, 2-sylindret, syl. dim.: 12.99” x 13.39”, 80 NHK,

bygget av J & C. G. Bolinders Mek. Verkstads Aktiebolag, Stockholm.

Nye dimensjoner: L: 134.0’ - B: 22,6' - D: 15.0'. Tonnasje: 200 tdw, 134 brt, 92 nrt

1935 Solgt til Erling Kulseth m. fl., Saltdal/Svolvær.

1936 26/09, kolliderte og sank ved Flatflesa på reise mellom Nordfold og Oslo med stein.

1882 Built as schooner ESKIMO by Framnæs Skibsværft (later A/S Framnæs mek. Værksted), Sandefjord for the account of Chr. Christensen, Framnæs, Sandefjord.
Sold when completed to I/S Fisken (Alf Monsen and others), Tønsberg. This was the first vessel specially equipped for salmon fishing on the Banks of Labrador, and as bottlenose catcher out from Norway. Known as Norway's first bottlenose catcher.
She left Norway on 31/05-1882 with Mr. M. S. Pedersen as master. The target was Cumberland in Canada. She returned to Vallø outside Tønsberg on 15/09 same year with a load of 300 barrels of salmon.
1909 Purchased from Tønsberg for NOK 11.500 by A/S Eskimo (Haldor Virik), Sandefjord. Used as bottlenose catcher.
1913 Sold to Erling Berg and others, Svolvær for NOK 9.500.
1914 Sold to Gunnar Ørjanson and others, Svolvær.
1916 Lengthened and converted to motor ship. A new oil engine fitted. Engine of Bolinder type, 2-stroke/single acting, 2-cylinders, cyl. dim.: 12.99” x 13.39”, 80 NHK, built by J & C. G. Bolinders Mek. Verkstads Aktiebolag, Stockholm.
New dimensions: L: 134.0’ - B: 22,6' - D: 15.0'. Tonnage: 200 tdw, 134 grt, 92 nrt
1935 Sold to Erling Kulseth, Rognan, Norway.
1936 On 26/09, collided and sank at Flatflesa, Norwegian coast on route from Nordfold, Norway and Oslo with a load of stone.

  • ESKIMO

    ESKIMO
  • ESKIMO

    ESKIMO
  • ESKIMO

    ESKIMO

Skipsfører: M. S. Pedersen, F. R. Crisstansen, Lars Sørensen Basberg, Erling Berg, Karl Scheldrup, Albert Kristiansen

Kilde: Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap
www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Ragnar Iversen & Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no