D/S HELLIK

Tilbake til søk
HELLIK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1139607
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MCHB
Byggeår 1905/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 52
Bruttotonn/BT 1.228
Nettotonn/NT 717
Dødvekt/TDW 1.640
Skrog LOA L: 206,6’
Bredde 32,7’
Dybde (i riss) 21,3’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjele (ildrørskjele/fire tube boiler) sylindrisk m/mål: 13,5' x 10,5', kullfyrt m/3 fyrganger. Arbeidstrykk 180 PSI
Kjelebygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15,5"-25"-42", slag 30"
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sandefjord
Reg havn Kristiania

1905 Bygget som HELLIK på Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord for D/S A/S Hellik & Hjarrand (Brødrene Biørnstad), Kristiania. Levert i mai.

1909 Overført til A/S Akershus, Kristiania.

1913 Overført til D/S A/S Oslo, Kristiania.

1915 Solgt til Rederi-A/S Kragerø (K. Sandaas), Kragerø. Omdøpt til BJERKA .

1917 Overtatt av The Shipping Controller (JT Duncan & Co.) London, England.

1919 Returnert til eierne. 

1929 Solgt til Rederi-A/B Stella (Ejner Sjöqvist), Gøteborg, Sverige. Omdøpt STELLA.

1939 Kolliderte med den finske D/S KARJALA ved Sandhamnaren. Begge fartøy skades. I følge av havarirapporten var det finske skipet som hadde skylden. 

1941 Bombet og senket 11/03 utenfor Manchester, England. Forlatt, solgt, hevet og reparert. 

1942 Fartøyet berges og blir reparert

1943 Eiere: Jenny Steamship Co. Ltd. (G. J. Livanos), London. Omdøpt til RIVER SWIFT . 

1947 Solgt til Yu, Shanghai, Kina. Omdøpt til WSW. 

1949 Solgt til San Peh Steam Navigation Co. Ltd., Shanghai. Omdøpt til WAY NAN . 

1959 Strøket i registrene

  • HELLIK

    HELLIK
  • HELLIK

    HELLIK
Kilde: Starke, DnV og Lloyds register, nettsiden «Fakta om fartyg»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no