MS VARANGFJELL (III)

Tilbake til søk
VARANGFJELL (III)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 7333236
Klassifisering DnV +1A1 E0 HC
Kallesignal D5VH
Byggeår 1973/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 249
Bruttotonn/BT 64.471
Nettotonn/NT 43.155
Dødvekt/TDW 117.950
Skrog LOA 263,65 m
Skrog LBP 252,10 m
Bredde 40,81 m
Dypgående 15,886 m
Dybde (i riss) 21,64
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 15,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 9 x lasterom m/luke i hver
Kjeletype 1 x vannrørskjele, kombinert hjelpekjele/exh. kjele (donkey boiler/economiser), 6,9 bar.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. hver 707BHK/660kW. 1 x dieselgen. (nød) 27BHK/20kW.
El-kraft 1.980kW/440VAC/220VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1973 - 1980
Storbritannia
1973 - 1973
Norge
Sted Uddevalla
Reg havn Oslo

1973 Bygget som VARANGFJELL av Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sverige for Olsen & Ugelstad, Oslo. Kjølstrukket 20/03, sjøsatt 27/09, solgt og tatt tilbake på et 12 års tidscerteparti med opsjon på kjøp. Ferdigstilt 13/12 for Townsend Car Ferries (Hudson Steamship Co. Ltd., Brighton UK), Dover, UK. Registrert I Liberia med Monrovia som hjemmehavn

1978 Tidscertepartiet kansellert. Omdøpt til ENTERPRISE.

1980 Solgt i januar til Ore-Oil Carriers Inc. (Maritime Overseas Corp., New York, NY, USA), Monrovia, Liberia.

1981 Souter Hamlet Ltd., Newcastle-upon-Tyne, UK overtok som managers. Omregistrert til Panama.

Gikk på grunn 21/11 ved Flushing Roads. Kom av ved egen hjelp samme dag.

Gikk på grunn 14/12 ved Flushing Roads. Kom av ved egen hjelp samme dag.

1982 Omregistrert til Hong Kong.

Gikk på grunn 27/03 ca. 1 nautisk mil sør for Sabine Pass, TX, USA. Kom av grunnen 08/05.

1984 Solgt til Genfo Shipping Agencies S. A., Athen, Hellas.

1987 Solgt til Enterprise Shipping Co. Ltd. (Souter Hamlet Ltd., Newcastle-upon-Tyne, UK), Hong Kong.

1988 Managers skiftet navn til Souter Shipping Ltd., Newcastle-upon-Tyne, UK.

1994 Ommålt: 117.955 tdw, 53.650 brt, 38.414 nrt.

1996 Solgt i januar til ukjent eier i Kingstown, St. Vincent. Ankom 12/06 til Gadani Beach, Pakistan for hugging.


1 x dieselmotor, type Burmeister & Wain 9K84EF, 2-takt/enkeltv., 9-sylindret, syl. dim.: 840 x 1.800 mm. 23.300BHK/17.149kW ved 114 o. min. Bygget av Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sverige


1973 Built as VARANGFJELL at Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sweden for Olsen & Ugelstad, Oslo. Keel laid 20/03, launched 27/09, sold and taken back on a 12 years timecharter with buying option. Completed 13/12 for Townsend Car Ferries (Hudson Steamship Co. Ltd., Brighton UK, managers), Dover, UK.

1978 Timecharter cancelled. Renamed ENTERPRISE.

1980 Sold in January to Ore-Oil Carriers Inc. (Maritime Overseas Corp., New York, NY, USA, managers), Monrovia, Liberia.

1981 Souter Hamlet Ltd., Newcastle-upon-Tyne, UK became managers. Transferred to Panama registry.

Grounded 21/11 at Flushing Roads. Refloated under own power the same day.

Grounded 14/12 at Flushing Roads. Refloated under own power the same day.

1982 Transferred to Hong Kong registry.

Grounded 27/03 about 1 nm South off Sabine Pass, TX, USA. Refloated 08/05.

1984 Sold to Genfo Shipping Agencies S. A., Athen, Greece.

1987 Sold to Enterprise Shipping Co. Ltd. (Souter Hamlet Ltd., Newcastle-upon-Tyne, UK, managers), Hong Kong.

1988 Managers changed name to Souter Shipping Ltd., Newcastle-upon-Tyne, UK.

1994 Re-meas.: 117.955 tdw, 53.650 brt, 38.414 nrt.

1996 Sold in January to unknown owner in Kingstown, St. Vincent. Arrived 12/06 at Gadani Beach, Pakistan for demolition.

  • VARANGFJELL (III)

    VARANGFJELL (III)
Kilde: Skipet nr 4-1989, Olsen & Ugelstad 1915-1965, DnV, Lloyds
Utarbeidet av: Per Sundfær, Steinar Norheim og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no