MS JARMINA (IV)

Tilbake til søk
JARMINA (IV)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 7922180
Klassifisering DnV (no 12581) 1A1 Bulk Carrier ESP HC-E E0 bis ib(+) inert pl sbt holds 2,5,7 empty
Kallesignal LKCR
Byggeår 1981/10
Byggenr 439
Bruttotonn/BT 43.487
Nettotonn/NT 24.903
Dødvekt/TDW 77.673 T
Skrog LOA 243,8 m
Bredde 32,28 m
Dypgående 14,34 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Olje/bulker/malm
Hastighet 15,3 knop
Drivstoffkapasitet Aalborg Boiler type AQ9 + AQ2
Lasthåndtering 8 x lasterom/tanker m/tilsvarende luker. 2 x bommer (15T) m/vinsjer. 25 x deepwell pumper/total kapasitet 7.300 m3/t
Kjeletype Oljefyrt Aalborg Boiler type AQ9 + eksosfyrt AQ2
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. type Bergen Diesel LDG-9 1102kW/720rpm (MDO) + 1 x turbogen. Stal-Laval type TG 3500, 2000kW
El-kraft 5.306kW/220-440VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem 1 x styremaskin, eleoktro-hydraulisk, type 475-110, ser. Nr.761. Bygget av Porsgrund Steering Gear, Porsgrunn
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Fredrikstad
Reg havn Sandefjord

1979 Fra Stavanger Aftenblad ble det meldt 18/06 at Anders Jahre på vegne av A/S Kosmos hadde bestilt to 80.000 tonns skip ved Fredriksstad mek. Verksted. Bestillingen var avhengig av statelig pristilskudd på opptil 18%. Det ga arbeid til 800 personer over to år. Kontrakten ble vunnet i konkurranse med verft i Vest-Tyskland og Japan. 1981 Bygget som OBO-skip JARMINA ved A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, for A/S Kosmos (Anders Jahres rederi, disponent), Sandefjord. Sjøsatt 24/04, ferdigstilt 01/10. Gudmor var Mrs Anne Fraser, gift med Ian Fraser, styreformann i Lazard Brothers & Co. Ltd., London, UK. 1984 Ankommer hjemmehavn, Sandefjord for reparasjon av skade i baugen. Dokker inn på Framnæs mek. Værksted, Sandefjord fra 07/09 til 16/09. 1986 Solgt til White Bear Ltd. (Acomarit Services Maritime S.A., Geneve, Sveits, disponent), Nassau, Bahamas. Omdøpt til BEAR G. 2002 Solgt 25/11 til Baben Tasimacilik Insaat Taahhut ve Ticaret Ltd. Sirket (Makro Denizcilik ve Gemi Isletmeciligi San ve. Tic. AS, disponent) Izmir, Tyrkia. Omdøpt til VICKY. 2003 Kolliderte i januar med vraket av TRICOLOR i den engelske kanal og lakk en del av lasten fra de forreste tankene. Hun var på reise fra Antwerpen, Belgia til New York NY, USA med 60.000 t bensin. Omdøpt 23/06 til PRIDE. Samme eier. 2008 Navitas Maritima, Athen, Hellas overtok som disponent 23/06. Omdøpt MINERALI. Omregistrert 23/06 til Piraeus, Hellas. 2009 Solgt 23/02 til indiske huggere for USD 300/t med 1000 t bunkers inkludert.
1979 From Stavanger Aftenblad it was reported 18/06 that Anders Jahre, on behalf of A/S Kosmos, had ordered two 80,000 tonnes vessels at Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway. The order was subject to government subsidies of up to 18%. It provided work for 800 people over two years. The contract was won in competition with yards in western Germany and Japan. 1981 Built as OBO-carrier JARMINA by A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, for A/S Kosmos (Anders Jahres rederi, mngrs), Sandefjord. Launched 24/04, completed 01/10. Spousor was Mrs Anne Fraser, married to Ian Fraser, chairman of the Board in Lazard Brothers & Co. Ltd., London, UK. 1984 Arrived the homeport of Sandefjord for a minor repair of her bow. In drydock at Framnæs mek. Værksted from 07/09 to 16/09. 1986 Sold to White Bear Ltd. (Acomarit Services Maritime S.A., Geneve, Switzerland, managers), Nassau, Bahamas. Renamed BEAR G. 2002 Sold 25/11 to Baben Tasimacilik Insaat Taahhut ve Ticaret Ltd. Sirket (Makro Denizcilik ve Gemi Isletmeciligi San ve. Tic. AS, managers) Izmir, Turkey. Renamed VICKY. 2003 Collided in January with the wreck of TRICOLOR in the English Channel and leaked some of the cargo from the forward tanks. She was on a voyage from Antwerp, Belgium to New York, NY, USA with 60.000 t gasoline. Renamed 23/06 to PRIDE. Same owners. 2008 Navitas Maritima, Athen, Greece became managers 23/06. Renamed 23/06 to MINERALI. Re-registered 23/06 to Piraeus, Greece. 2009 Sold 23/02 to Indian breakers for USD 300/t with 1.000 t bunkers included.
  • JARMINA (IV)

    JARMINA (IV)
  • JARMINA (IV)

    JARMINA (IV)
Kilde: DnV, Lloyds, Starke, Boka ”På alle hav” fra Pensjonist foreningen Anders Jahre/Kosmos, Equasis, Robinbois, Stavanger Aftenblad 18/06-1979
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no