D/S HARPEFJELL (II)

Tilbake til søk
HARPEFJELL (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 3008053
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LDRP
Byggeår 1924/11
Leveringsmåned Novemb.
Byggenr 39
Bruttotonn/BT 1.537
Nettotonn/NT 908
Dødvekt/TDW 2.500
Skrog LOA L: 242,7'
Bredde 39,4'
Dybde (i riss) 16,9'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 9,2 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom m/6 bommer og vinsjer
Kjeletype 2 x dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), dim.: 12,5' x 10,5' m/3 fyrganger i hver. Total heteflate (HF): 2.603 kv/fot, arbeidstrykk 180 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, Direction Finder
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1934 - 1935
Norge
Sted Larvik
Reg havn Oslo

1924 Bygget som SNEFOND ved Larvik Slip & Verksted, Larvik, bygg nr. 39 for regning av D/S Expedits A/S (Sigval Bergesen, disponenter), Stavanger. Ferdigstilt i november.
1925 Solgt til D/S Snefond A/S (Sigval Bergesen, disponenter), Stavanger.
1930 Solgt 27/06 til D/S A/S Gorm (Eivind Evensen, disponenter), Oslo. Omdøpt til GORM.
1933 Om høsten befant hun seg i the Great Lakes og rakk ikke å komme ut i åpen sjø før isen stengte St. Lawrence Seaways for vinteren.
1934 Solgt til A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad, disponenter), Oslo for NOK 245.000. Omdøpt til HARPEFJELL. Nytt kallesignal LDZA
Kom løs fra isen 24/05.
1935 Solgt til Rederi-A/B Höganäs (Carl Northon, disponenter), Höganäs, Sverige for NOK 285.000. Omdøpt til NORITA.
1941 NORITA av Höganäs ble senket utenfor spanske kysten. Torpedert og senket 28/07 av den tyske ubåten U 203 i posisjon 40.10N, 15.30V mens hun seilte i konvoi OG 069. Hun var på reise fra West Hartlepool til Huelva, Spania med en last på 1.500 t koks og stykkgods. 2 av mannskapet på 20 omkom.
Av de reddede var det ni svensker.

Fremdrift:  1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dim.: 18”–29½”–49”, slag/stroke: 38”. 138 NHK. Bygget av Larvik Slip & Verksted, Larvik

1924 Built as SNEFOND by Larvik Slip & Verksted, Larvik, yard no. 39, on account of D/S Expedits A/S (Sigval Bergesen, managers), Stavanger. Completed in November.
1925 Sold to D/S Snefond A/S (Sigval Bergesen, managers), Stavanger.
1930 Sold 27/06 to D/S A/S Gorm (Eivind Evensen, managers), Oslo. Renamed GORM.
1933 In Autumn she became icebound in St. Lawrence River, Canada.
1934 Sold to A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad, managers), Oslo for NOK 245.000. Renamed HARPEFJELL. New callsign LDZA.
Freed from the ice 24/05.
1935 Sold to Rederi-A/B Höganäs (Carl Northon, managers), Höganäs, Sweden for NOK 285.000. Renamed NORITA.
1941 Torpedoed and sunk 28/07 by the German submarine U 203 in position 40.10N, 15.30W while she sailed in convoy OG 069. She was en route from West Hartlepool to Huelva, Spain with 1.500 t coke and general cargo. 2 of her 20 man crew lost their lives.

  • HARPEFJELL (II)

    HARPEFJELL (II)
  • HARPEFJELL (II)

    HARPEFJELL (II)
20 mann
Kilde: Olsen & Ugelstad 1915-1965, Skipet nr 4-1989, Lloyds, Miramar Ships Index
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no