D/S HARPEFJELL (II)
Tilbake til søk
1924 Bygget som SNEFOND ved Larvik Slip & Verksted, Larvik, bygg nr. 39 for regning av D/S Expedits A/S (Sigval Bergesen, disponenter), Stavanger. Ferdigstilt i november.
1925 Solgt til D/S Snefond A/S (Sigval Bergesen, disponenter), Stavanger.
1930 Solgt 27/06 til D/S A/S Gorm (Eivind Evensen, disponenter), Oslo. Omdøpt til GORM.
1933 Om høsten befant hun seg i the Great Lakes og rakk ikke å komme ut i åpen sjø før isen stengte St. Lawrence Seaways for vinteren.
1934 Solgt til A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad, disponenter), Oslo for NOK 245.000. Omdøpt til HARPEFJELL. Nytt kallesignal LDZA
Kom løs fra isen 24/05.
1935 Solgt til Rederi-A/B Höganäs (Carl Northon, disponenter), Höganäs, Sverige for NOK 285.000. Omdøpt til NORITA.
1941 NORITA av Höganäs ble senket utenfor spanske kysten. Torpedert og senket 28/07 av den tyske ubåten U 203 i posisjon 40.10N, 15.30V mens hun seilte i konvoi OG 069. Hun var på reise fra West Hartlepool til Huelva, Spania med en last på 1.500 t koks og stykkgods. 2 av mannskapet på 20 omkom.
Av de reddede var det ni svensker.
Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dim.: 18”–29½”–49”, slag/stroke: 38”. 138 NHK. Bygget av Larvik Slip & Verksted, Larvik
1924 Built as SNEFOND by Larvik Slip & Verksted, Larvik, yard no. 39, on account of D/S Expedits A/S (Sigval Bergesen, managers), Stavanger. Completed in November.
1925 Sold to D/S Snefond A/S (Sigval Bergesen, managers), Stavanger.
1930 Sold 27/06 to D/S A/S Gorm (Eivind Evensen, managers), Oslo. Renamed GORM.
1933 In Autumn she became icebound in St. Lawrence River, Canada.
1934 Sold to A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad, managers), Oslo for NOK 245.000. Renamed HARPEFJELL. New callsign LDZA.
Freed from the ice 24/05.
1935 Sold to Rederi-A/B Höganäs (Carl Northon, managers), Höganäs, Sweden for NOK 285.000. Renamed NORITA.
1941 Torpedoed and sunk 28/07 by the German submarine U 203 in position 40.10N, 15.30W while she sailed in convoy OG 069. She was en route from West Hartlepool to Huelva, Spain with 1.500 t coke and general cargo. 2 of her 20 man crew lost their lives.