M/T JARICHA (II) (ex WISA)

Tilbake til søk
JARICHA (II) (ex WISA)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil E0
Kallesignal D5PF
Byggeår 1974/11
Leveringsmåned November
Byggenr 873
Bruttotonn/BT 61.296
Nettotonn/NT 32.103
Dødvekt/TDW 81.283
Skrog LOA 885,89’ (270,01 m)
Skrog LBP 853,87’ (260,25 m)
Bredde 142,29’ (43,36 m)
Dybde (i riss) 73,39’ (22,36 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for olje/bulker/malm
Hastighet ca. 16,0 knop
Drivstoffkapasitet 95,0 t/d
Lasthåndtering 16 x lastoljetanker (6S,6P,4C) 4 x lastoljepumper, total kap. 12.000 kub.m/t. 1 x nøytralgassanlegg (Inertgas)
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (aux. boiler), oljefyrt 1 x eksoskjel (exh. gas economiser)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgenerator, 1.325 BHK 1 x dieselgenerator 1.100 BHK 1 x nødgenerator, 132 BHK
El-kraft 3.975kW/440-220VaC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger A/B Gøtaverken, Gøteborg
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Gøteborg
Reg havn Sandefjord

1974 Bygget som WISA ved A/B Gøtaverken Arendalvarvet, Gøteborg for Suomen Tankkilaiva OY, Finland.
1979 Solgt til Amelon Corporation, Monrovia. Jahre Ship Management A/S, Sandefjord overtok som disponenter i april. Omdøpt JARICHA.
Skipet ble konvertert ved Mitsubishi Heavy Industries, Nagasaki, Japan til en Aframax dimensjon oppnådd ved å redusere total lengden (Loa) med 85'-10 3/4" (26 mtr).
Ny tonnasje etter ombygging: 79.999 tdw, 53.174 brt, 41.567 nrt. Dimensjon: Loa 243,837 m (799,99’) – B: 43,30 m. Operasjonen tok 8 dager.
Skipet ble sluttet på bare-boat til Aksjeselskapet Kosmos som sluttet henne videre til Atlantic Richfield Company, Los Angeles.
1981 Solgt til Intermar Atlantic Corp. , Liberia. Omdøpt INTERMAR ATLANTIC.
1987 Solgt til Peart Inc., (Wallem Shipmanagement), Monrovia. Omdøpt PEARL V.
1993 Solgt til Diktyna Maritime Ltd, Valetta, Malta. Omdøpt PRINCESS PHAEDRA.
1995 Solgt til huggere og hugget i Alang i juli 1995.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Gøtaverken-B&W 8K90GF, 2-takt/enkeltv. 8-sylindret, syl. dim.: 800 x 1.800 mm. 24.800 BHK v/114 o. min. Bygget av A/B Gøtaverken, Gøteborg

1974 Built as WISA at A/B Gøtaverken Arendalvarvet, Gothenburg for Suomen Tankkilaiva OY, Finland.
1979 Sold to Amelon Corporation, Monrovia.
Under management of Jahre Ship Management A/S, Sandefjord from April. Renamed JARICHA.
The ship was converted by Mitsubishi Heavy Industries, Nagasaki, Japan to an Aframax size by reducing the total length (Loa) by 85'-10 3/4 ".
The vessel was chartered on a bare boat charter to the Aksjeselskapet Kosmos which re-chartered her to the Atlantic Richfield Company, Los Angeles, USA.
1981 Sold to Intermar Atlantic Corp., Liberia. Renamed INTERMAR ATLANTIC.
1987 Sold to Pearl Inc., (Wallem Ship Management), Monrovia. Renamed PEARL V.
1993 Sold to Diktyna Maritime Ltd, Valetta, Malta. Renamed PRINCESS PHAEDRA.
1995 Sold to breaking and broken up in Alang in July 1995.

  • SFJ001197903 JARICHA (II)

    SFJ001197903 JARICHA (II)
Kilde: Tormod Ringdal, boken «På alle hav-Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no