MS JARMINA (III) (ex. RINGOBO)

Tilbake til søk
JARMINA (III) (ex. RINGOBO)
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Motorskip
Off nr 7360485
Klassifisering DnV +1A1 HC or Tanker for oil E0
Kallesignal JXAG
Byggeår 1974/11
Leveringsmåned November
Byggenr 988
Bruttotonn/BT 43.149
Nettotonn/NT 30.487
Dødvekt/TDW 76.845
Skrog LOA 832,1’ (253,62 m)
Skrog LBP 790,02’ (240,79 m)
Bredde 105,9’ (32,27 m)
Dypgående 46,70’ (14,23 m)
Dybde (i riss) 63,97’ (19,49 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for malm, bulklast og olje
Hastighet ca. 15,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 9 x lasterom/tanker med en luke til hver. Peile apparat, elektrisk logg, el. ekkolodd, gyrokompass, posisjons angiver.
Kjeletype 1 x hjelpekjele (aux. boiler) arbeidstrykk 13,7 bar. 1 x vannrørs exh. kjel (water tube economiser) med arbeidstrykk 7,9 bar.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 1 x dieselgen. 800 kW. 2 x dieselgen., hver 600 kW.
El-kraft 2.000kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Peile apparat, elektrisk logg, el. ekkolodd, gyrokompass, posisjons angiver.
Manøvreringssystem 1 x styremaskin, type 550-182, ser.nr. 413. Bygget av Porsgrunn Steering Gear, Porsgrunn
Kommunikasjonsutstyr Telefoni , telegrafi og SATCOM
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Bremer Vulkan, Bremen-Vegesack, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1980 - 1985
Norge
Sted Bremen, Vegesack
Reg havn Sandefjord

1974 Bygget som OBO carrier RINGOBO av Bremer Vulkan A.G. Schiffbau u. Maschinenfabrik, Vegesack, Vest-Tyskland på vegne av Ringdals Rederi A/S & Olav Ringdals Tankrederi A/S (Olav Ringdal), Oslo. Sjøsatt 17/09, levert 19/11. Byggekostnad var DM 70.000.000.
1976 Overført til Sameiet Ringobo (Olav Ringdal), Oslo.
1977 Drift overført til Stove Shipping, Oslo.
1978 Solgt til K/S Northern Obo A/S (Stove Shipping), Oslo i oktober.
1979 Solgt til A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord for USD 11.000.000. Overtatt 15/01 og omdøpt JARMINA.
1980 Solgt til P/R Sibosix (Tschudi & Eitzen), Oslo for USD 20.100.000. Overtatt i Singapore 07/10. Omdøpt SIBOSIX.
1985 Drift overtatt av Tschudi & Eitzen Management, Oslo.
Solgt til Bulkitalia S.p.A., Genova, Italia i mai. Omdøpt BULKRAVENNA.
1991 Solgt til Formentera Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta. Omdøpt FORMENTERA.
Solgt videre til Alborada Shipping Corp., Andros, Hellas. Omdøpt MONTEREY.
1992 Solgt til Seachrest Shipping Co. Ltd., Piræus. Uten navneskifte.
1994 Ommålt, ny tonnasje: 78.075 tdw, 42.825 brt, 25.717 nrt.
1996 Solgt til The Great Eastern Shipping Co. London Ltd. (The Great Eastern Shipping Co. Ltd.), Kingstown, St. Vincent. Omdøpt BHARTI.
1999 Solgt til hugging for USD 110 per LDT, totalt USD 1.780.000. Ankom Alang, India 20/01 for hugging.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Bremer Vulkan-MAN, type K9SZ 78/155, 2-takt/enkeltv. 9 sylindret, syl. dim.: 780 x 1.550 mm, 18.900 BHK (HFO) v/122 o. min. Bygget av Bremer Vulkan A.G. Schiffbau u. Maschinenfabrik, Vegesack, Vest-Tyskland

1974 Built as OBO carrier RINGOBO by Bremer Vulkan A.G. Schiffbau u. Maschinenfabrik, Vegesack, West Germany on behalf of Ringdals Rederi A/S & Olav Ringdals Tankrederi A/S (Olav Ringdal), Oslo. Launched 17/09, delivered 19/11. Construction cost was DM 70,000,000.
1976 Management transferred to Sameiet Ringobo (Olav Ringdal), Oslo.
1977 Management transferred to Stove Shipping, Oslo.
1978 Sold to K/S Northern Obo A/S (Stove Shipping), Oslo in October.
1979 Sold to A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord for USD 11,000,000. Taken over 15/01 and renamed JARMINA.
1980 Sold to P/R Sibosix (Tschudi & Eitzen), Oslo for USD 20,100,000. Taken over in Singapore 07/10. Renamed SIBOSIX.
1985 Operations taken over by Tschudi & Eitzen Management, Oslo.
Sold to Bulkitalia S.p.A., Genoa, Italy in May. Renamed BULKRAVENNA.
1991 Sold to Formentera Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta. Renamed FORMENTERA.
Sold on to Alborada Shipping Corp., Andros, Greece. Renamed MONTEREY.
1992 Sold to Seacrest Shipping Co. Ltd., Piraeus. Without name change.
1994 Remeasured, new tonnage: 78,075 tdw, 42,825 grt, 25,717 nrt.
1996 Sold to The Great Eastern Shipping Co. London Ltd. (The Great Eastern Shipping Co. Ltd.), Kingstown, St. Vincent. Renamed BHARTI.
1999 Sold for breaking at USD 110 per LDT, total USD 1,780,000. Arrived Alang, India 20/01 for demolition.

  • JARMINA

    JARMINA
Kilde: DnV, Lloyd’s, Skipet 1/84, Starke Jahre-Nytt, boken «På alle hav-Skipene i Anders Jahres rederi»,
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no