D/S THORØY

Tilbake til søk
THORØY
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1102125
Kallesignal LDAU (DnV 1935
Byggeår 1893/12
Byggenr 608
Bruttotonn/BT 2.671
Nettotonn/NT 1.518
Dødvekt/TDW 4.180
Skrog LOA 89,55 M'
Bredde 12 M
Dypgående 8,13 M
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), kullfyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 23,0"-37,0"-60,0", slag 42,0", 247 NHK
Maskin-/motorbygger Wallsend Slipway & Co. Ltd., Newcastle, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle
Reg havn Sandefjord

1893 Bygget som dampskip SNOWFLAKE ved W. G. Armstrong, Mitchell & Co Ltd., Low Walker, Newcastle-on-Tyne for Bear Creek Oil & Sg Co Ltd (Bowring, Liverpool. Sjøsatt 25/10-1893, levert i desember. 1910 Hjelpekjel ble installert. 1912 Solgt til Soc. Anon d'Arm. d'Industrie & de Commerce, Antwerp. Omdøpt KREMLIN.
1914 Overtatt av The Admirality, London, navn uendrett. 1918 Som eiere, Soc. Anon d'Arm. d'Industrie et de Commerce, Antwerp, samme navn.
1922 Solgt til Hvalfanger-A/S Vestfold (J. Rasmussen & A. Lange, Sandefjord i april for £15.000. Omdøpt VELLØY.
1923 Overført/solgt til Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & Co., Sandefjord.
1925 Solgt til A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl, Sandefjord 24/08-1925, omdøpt THORØY. Registrert i Sandefjord. Benyttet som hjelpekokeri ved Godthul på Syd-Georgia sesongen 1925/26. Også benyttet som transportskip og tanker. Som tanker, kapasitet tilsvarende 21.000 fat hvalolje.
1933 A/S Thor Dahl, Sandefjord ny disponent av selskapet Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S.
1941 Truffet av en bombe og ble skadet i Avonmouth 17/01-1941.
1947 Solgt til Laurent Reboul & Gabriel Couteaux, Istanbul 08/04-1947, omdøpt ANNE DE FRANCE.
1951 Ifølge Lloyds register 1951/52 oppført med nye eiere: Cia. Panamena de Navegacion Santa Anna S.A., Panama. Navn uendret. Registrert i Panama. Kallesignal HPRT Klasset som Lloyd’s +100A1 1953 Hugget i Rosyth 12/01-1953

1893 Built as steam ship SNOWFLAKE by W. G. Armstrong, Mitchell & Co Ltd., Low Walker, Newcastle-on-Tyne for Bear Creek Oil & Sg Co Ltd (Bowring, Liverpool. Launched 25/10-1893, delivered in December. 1910 Donkey boiler installed. 1912 Sold to Soc. Anon d'Arm. d'Industrie & de Commerce, Antwerp. Renamed KREMLIN. 1914 Taken over by The Admirality, London, name unchanged. 1918 Owned by Soc. Anon d'Arm. d'Industrie et de Commerce, Antwerp, same name. 1922 Sold to Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & A. Lange, Sandefjord in April for £15.000. Renamed VELLØY. 1923 Transferred/sold to Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & Co., Sandefjord, same name. 1925 Purchased by A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl, Sandefjord on 24/08-1925, registered in Sandefjord. Renamed THORØY. Used as auxiliary factory at Godthul, South Georgia in the season of 1925/26. Also in service as tanker and supply ship with capacity of abt.21.000 barrels of whale oil. 1933 Transferred/sold to Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl, Sandefjord. 1941 Hit by a bomb and damaged in Avon mouth on 17/01-1941. 1947 Sold to Laurent Reboul & Gabriel Couteaux, Istanbul on 08/04-1947, renamed ANNE DE FRANCE. 1951 According Lloyds register 1951 new owners noted as Cia. Panamena de Navegacion Santa Anna S.A., Panama, name unchanged. New call sign HPRT and classified by Lloyds as +100A1. 1953 Broken up in Rosyth 12/1-1953

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV reg-1935, Lloyd’s Reg. 1951/52, Ragnar Andersen, boken "PESCA" av Ian B.Hart, www.warsailors.com
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no