MS JALANTA (III)

Tilbake til søk
JALANTA (III)
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV 1A1 Bulk Carrier ESP HC ib(+)
Kallesignal LGEP
Byggeår 1973/11
Leveringsmåned November
Byggenr 850
Bruttotonn/BT 29.708
Nettotonn/NT 22.664
Dødvekt/TDW 52.723
Skrog LOA L: 718,01’ (218,85 m)
Bredde 100,26’ (30,56 m)
Dypgående 41,17’ (12,71 m)
Dybde (i riss) D: 55,77’ (16,99 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet 15,5 knop
Drivstoffkapasitet 42,0 t/d
Lasthåndtering 7 x lasterom m/tilsvarende luker.
Kjeletype 1 x hjelpedamp kjel (vannrørskjel) m/naturlig sirkulasjon. Arb. trykk 7 bar, oljefyrt, roterende brenner av typen WEISHAUP-MONARCH. 1 x eksoskjel, røkrørskjel/vertikal (exh.gas economiser) oppvarmet av eksos fra hvm.
Kjelebygger Aalborg Boiler, Alborg, Sverige
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, type B&W DM-6T23HH, 4-takt/trunk, 6 syl. syl. dim.: 225 x 300mm. 530 kW v/720 o.min. Turbocharger VTR 200L 1 x nødgenerator type DM 355, 4-takt/enkeltv. 6-sylindret, 137 kW. Bygget av Daimler-Benz AG, Mannheim, FRG
El-kraft 1.500kW/400-220V/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Telefoni , telegrafi og SATCOM
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain 7K74EF, 2-takt, enkeltv., 7-syl.,dim.: 740 x 1.600 mm, 14.300 IHK/13.100 BHK/9.642 kW v/124 o/min. (HFO), vribar propell
Maskin-/motorbygger A/S Burmeister & Wain, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted København
Reg havn Sandefjord

1973 Bygget som bulkskip CAMERONIA ved Burmeister & Wain A/S. København, Danmark for Anchor Line Ltd., Glasgow. Overlevert i november.
1977 Solgt til Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord. Overtatt 25/11-1977. Omdøpt JALANTA (III). Tatt til Japan for ombygging.
1978 Ombygget til Ro-Ro Bil/Bulk-skip ved Nippon Kokan K.K., Tsu Shipyard, Tsu. og ferdigstilt i mars
1982 Solgt i mars til Kingsworth Shipping Ltd., Piraeus. Omdøpt FREEPORT.
1988
Solgt til Sealink Shipping Co., Ltd.
1994 Solgt til Global Selfunloaders Inc. Ltd. (Constellation Ship Management Ltd), Nassau i mai. Omdøpt GLOBAL MARITIMER.
1995
Nye disponenter er Th. Klaveness & Co. A/S, Oslo.
1996 Omdøpt ANNET MARITIMER. Solgt videre til Catana Shipping Co. Ltd (Bariba Corp.) Limassol, Cypros samme år. Omdøpt BANNER.
1997 Omdøpt MODI.
1999 Solgt til China for hugging. Ankom Shanghai 14/05.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type B&W 7K74EF, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 740 x 1.600 mm, 13.100 BHK (9.635 kW) v/124 o. min. HFO. Bygget ved Burmeister & Wain A/S. København, Danmark.
Fast propell diam.5.850mm/4-blader, bygget ved Stone Manganese Marine Ltd, Birkenhead, UK

1973 Built as bulk carrier CAMERONIA by Burmeister & Wain A/S. Copenhagen, Denmark for Anchor Line Ltd., Glasgow. Delivered in November.
1977 Sold to Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord. Taken over 25/11-1977. Renamed JALANTA (III). Taken to Japan for conversion.
1978 Converted to Ro-Ro Car/Bulk ship at Nippon Kokan K.K., Tsu Shipyard, Tsu and completed in March.
1982 Sold to Kingsworth Shipping Ltd., Piraeus. Renamed FREEPORT.
1988 Sold to Sealink Shipping Co., Ltd.
1994 Sold to Global Selfunloaders Inc. Ltd. (Constellation Ship Management Ltd), Nassau in May. Renamed GLOBAL MARITIMER.
1995 New managers is Th. Klaveness & Co. A/S, Oslo.
1996 Renamed ANNET MARITIMER. Sold on to Catana Shipping Co. Ltd. (Bariba Corp) Limassol, Cypros, Bahamas in the same year. Renamed BANNER.
1997 Renamed MODI.
1999 Sold to China for breaking. Arrived Shanghai 14/05.

  • JALANTA (III)

    JALANTA (III)
Kilde: Jahre-Nytt, boken «På alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no