MS JALANTA (III)
Tilbake til søk
1973 Bygget som bulkskip CAMERONIA ved Burmeister & Wain A/S. København, Danmark for Anchor Line Ltd., Glasgow. Overlevert i november.
1977 Solgt til Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord. Overtatt 25/11-1977. Omdøpt JALANTA (III). Tatt til Japan for ombygging.
1978 Ombygget til Ro-Ro Bil/Bulk-skip ved Nippon Kokan K.K., Tsu Shipyard, Tsu. og ferdigstilt i mars
1982 Solgt i mars til Kingsworth Shipping Ltd., Piraeus. Omdøpt FREEPORT.
1988 Solgt til Sealink Shipping Co., Ltd.
1994 Solgt til Global Selfunloaders Inc. Ltd. (Constellation Ship Management Ltd), Nassau i mai. Omdøpt GLOBAL MARITIMER.
1995 Nye disponenter er Th. Klaveness & Co. A/S, Oslo.
1996 Omdøpt ANNET MARITIMER. Solgt videre til Catana Shipping Co. Ltd (Bariba Corp.) Limassol, Cypros samme år. Omdøpt BANNER.
1997 Omdøpt MODI.
1999 Solgt til China for hugging. Ankom Shanghai 14/05.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, type B&W 7K74EF, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 740 x 1.600 mm, 13.100 BHK (9.635 kW) v/124 o. min. HFO. Bygget ved Burmeister & Wain A/S. København, Danmark.
Fast propell diam.5.850mm/4-blader, bygget ved Stone Manganese Marine Ltd, Birkenhead, UK
1973 Built as bulk carrier CAMERONIA by Burmeister & Wain A/S. Copenhagen, Denmark for Anchor Line Ltd., Glasgow. Delivered in November.
1977 Sold to Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord. Taken over 25/11-1977. Renamed JALANTA (III). Taken to Japan for conversion.
1978 Converted to Ro-Ro Car/Bulk ship at Nippon Kokan K.K., Tsu Shipyard, Tsu and completed in March.
1982 Sold to Kingsworth Shipping Ltd., Piraeus. Renamed FREEPORT.
1988 Sold to Sealink Shipping Co., Ltd.
1994 Sold to Global Selfunloaders Inc. Ltd. (Constellation Ship Management Ltd), Nassau in May. Renamed GLOBAL MARITIMER.
1995 New managers is Th. Klaveness & Co. A/S, Oslo.
1996 Renamed ANNET MARITIMER. Sold on to Catana Shipping Co. Ltd. (Bariba Corp) Limassol, Cypros, Bahamas in the same year. Renamed BANNER.
1997 Renamed MODI.
1999 Sold to China for breaking. Arrived Shanghai 14/05.