T/S JARMONA

Tilbake til søk
JARMONA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 6828296
Klassifisering Lloyds 100A1
Kallesignal LDVI
Byggeår 1968/11
Byggenr 1100
Bruttotonn/BT 104.548
Nettotonn/NT 76.394
Dødvekt/TDW 206.525
Skrog LOA 325,31 m
Bredde 47,18 m
Dypgående 24,5 m
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje (VLCC)
Hastighet 16,25 knop.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 13 x lastoljetanker, 242.205 m³. WB 40.446 t incl. 24.664 t in clean ballast tk. 18.204 t i peaktk.
Kjeletype Vannrørskjeler (water tube boilers), 1 x vannrørskjel (SB)(drift), arbeidstrykk (drumtrykk) 1.067 PSI, damptrykk etter overheter 924 PSI temp. 515,6°C, 1 x vannrørskjel (BB), arbeidstrykk (drumtrykk): 953 PSI, damptrykk etter overheter 924 PSI, temp. da
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x turbogen., à 750kW.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kobe
Reg havn Sandefjord

1968 Bygget som turbintanker MANGELIA ved Kawasaki Dockyard Co., Ltd., Sakaide Yard, Kobe, Japan for Shell Tankers. London, UK. Overlevert 01/11. 1976 Solgt til Goulandris Bros. Hellas og omdøpt ANDROS TANKER. Innkjøpt av Anders Jahre, Sandefjord i september. Overtatt i St. Nazaire, Frankrike 01/10. Omdøpt JARMONA. Shell Tankers solgte og ryddet i sin M-klasse tankere i 1976. Shell Tankers faset ut turbindrevne tankbåter som for dem føltes dyre i drift. De ble så i mange tilfeller innleid igjen fra de nye eiere. En del av disse gikk til norske rederier. Bergesen d.y gikk til innkjøp av MARTICIA og MYSELLA. MARTICIA ble omdøpt BERGEMASTER. MYSELLA fikk navnet BERGECAPTAIN. Begge ble overtatt av Mobil noen måneder senere og omdøpt MOBIL RAVEN og MOBIL TERN. MEGARA ble overtatt av Jan E. Dyvi Oslo og omdøpt DYVI NOVA. Og så MANGELIA som endte opp som JARMONA. Ble seilt fra St Nazaire til Sandefjord for ettersyn ved Framnæs mek.Værksted. Gikk fra Sandefjord på sin første reise for det nye rederi 04/11. Foretok en reise for EXXON fra Arabiske Gulf til England. 1977 Neste tur var fra Arabiske Gulf til Finland for Neste Oy, Finland. På reisen fra Arabiske Gulf mot Finland fikk hun maskinhavari på kysten av Syd-Afrika. Noe som medførte driftshavari på 44 dager. Etter endt lossing i Finland ble hun lagt i opplag og ankom Ålesund 02/09. 1978 Satt i fart igjen i desemer. 1979 Solgt til Asia Merchant Marine Co., Ltd, Sør-Korea. Omdøpt KOREA DONGHAE 2. 1982 Solgt til opphugging og ankom Ulsan i Syd Korea den 30/12-1982.
1968 Built as turbine tanker MANGELIA at Kawasaki Dockyard Co., Ltd., Sakaide Yard, Kobe, Japan for Shell Tankers. London, UK. Delivered 01/11. 1976 Sold to Goulandris Bros. Greece and renamed ANDROS TANKER. Purchased by Anders Jahre, Sandefjord in September. Acquired in St. Nazaire 01/10. Renamed JARMONA. Shell Tankers sold and cleared its M-class tankers in 1976. Shell Tankers phased out turbine-powered tankers that for them felt expensive to operate. They were in many cases re-hired from the new owners. Some of these went to Norwegian shipping companies. Bergesen d.y did purchase the MARTICIA and MYSELLA. MARTICIA renamed BERGEMASTER. MYSELLA was named BERGECAPTAIN. Both were taken over by Mobil Oil a few months later and renamed MOBIL RAVEN and MOBIL TERN. MEGARA was taken over by Jan E. Dyvi Oslo and renamed DYVI NOVA. And then MANGELIA which ended up as JARMONA. Was sailed from St Nazaire to Sandefjord for inspection at Framnæs mek. Værksted. Went from Sandefjord on his first voyage for the new shipping company 04/11. Made a trip for EXXON from the Arabian Gulf to England. 1977 Next trip was from Arabian Gulf to Finland for Neste Oy, Finland. On the journey from the Arabian Gulf to Finland, she suffered a mechanical accident on the coast of South Africa. Something that resulted in an off-hire of 44 days. After her discharge in Finland, she was placed in laid up and arrived in Ålesund 02/09 for that purpose. 1978 Started trading again in December. 1979 Sold to Asia Merchant Marine Co., Ltd, South Korea. Renamed. KOREA DONGHAE 2. 1982 Sold for scrapping and arrived Ulsan in South Korea on 30/12-1982.
  • JARMONA

    JARMONA
Kilde: Bjørn D. Karlsen, Boken «På alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi», DnV-register
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no