MS JAVARA
Tilbake til søk
Klassifisering
DnV +1A1 E0 HC T
Kallesignal
JWTT
Byggeår
1970
Leveringsmåned
Februar
Byggenr
832
Bruttotonn/BT
25.199
Nettotonn/NT
18.029
Dødvekt/TDW
41.261 T
Skrog LOA
192,04 m
Bredde
29,6 m
Dypgående
11,55 m
Skipsbeskrivelse
Motorskip
Skipsfunksjon/bruk
Bil-bulk
Hastighet
15,5
Drivstoffkapasitet
44 t/d
Lasthåndtering
5 lasterom/10 luker, 5 x 25 tons (SWL) kraner
Kjeletype
Design trykk 62 bar/515o C, hver kapasitet på 94.000 kg/damp pr time.
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
3 x dieselgen. B&W type 6T23HH, 526BHK/504kW
El-kraft
1512 kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger
Burmeister & Wain A/S, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1968 Kontrahert av Olsen Daughter A/S (Sofie Helene Wigert, disponenter), Oslo.
1970 Kontrakt solgt i januar til Skips A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co A/S, disponenter) Oslo. Bygd som SKOGSTAD ved Burmeister & Wain A/S, København, Danmark. Sjøsatt 21/05, ferdigstilt i oktober. Bygd som åpen bulk carrier med tvilling luker.
1972 Ombygd til roll on/roll off som spesialskip for frakt av biler med 2 sideporter, ramper og faste dekk i 9 etasjer. Kapasitet for ca. 3.250 biler, uten muligheter for returlast. Opprinnelig tonnasje 40.610 tdw, ny tonnasje: 31.879 tdw.
1976 Solgt i mars til A/S Kosmos (Anders Jahre & Co., disponenter), Sandefjord. Overtatt 04/05 i Benicia, Ca, USA. Omdøpt til JAVARA. Fortsatte på T/C til Mitsui O. S. K. Lines, Tokyo, Japan.
1978 Gikk i juli ut av T/C til Mitsui O. S. K.
Tilbakeført til ren bulk carrier ved Hyundai Mipo Dockyard, Mipo, Korea, Levert eierne i november, Ny tonnasje: 41.261 tdw, 23.081 brt, 17.565 nrt. Dypg.: 12.068m.
1982 JAVARA flagges ut som den første utflagging i Jahres rederi. Tar en tømmerlast fra Coose Bay, Oregon, US til China før flaggskifte.
Solgt i august til Argosea Corp. (Wallem Shipmanagement, Hong Kong, som disponenter for bemanning og teknisk), Monrovia, Liberia. Flagges ut til Liberia under samme navn. Jahre rederiet fortsetter jobben som befraktere.
1984 Anders Jahre & Co., Sandefjord overtok som disponenter. Solgt samme år til Winston & Co. Ltd., Georgetown, Cayman Islands. Omdøpt til CHINA TRIDENT.
1986 Overført til C. T Shipping Ltd, Georgetown, Cayman Islands. Samme navn.
1992 Solgt til Ultraocean Shipping Co. Ltd., Georgtown Cayman Islands. Omdøpt til MED SALVADOR.
1993 Solgt til Duke Shipping Ltd., Valetta, Malta
2000 Overført til V. Ship Management Inc., Valetta, Malta.
Solgt til indiske huggere. Ankom 05/05 til Alang, India.
1968 Ordered by Olsen Daughter A/S (Sofie Helene Wigert, managers), Oslo.
1970 Order sold in January to Skips A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co A/S, managers) Oslo. Built as SKOGSTAD at Burmeister & Wain A/S, Copenhagen, Denmark. Launched 21/05, completed in October. Built as open bulk carrier with twin hatches.
1972 Converted to a roll on-roll off car carrier with 2 side ports, ramps and cargo decks in 9 levels with space for about 3.250 cars. No possibility for return cargo. Dead weight originally 40.610 tdw, reduced to 31.879 tdw.
1976 Sold in March to A/S Kosmos (Anders Jahre & Co., managers), Sandefjord. Delivered 04/05 in Benicia, Ca, USA. Renamed JAVARA. Continued on a T/C for Mitsui O. S. K. Lines, Tokyo, Japan.
1978 T/C til Mitsui O. S. K. ended in July.
Reverted to bulk carrier at Hyundai Mipo Dockyard, Mipo, Korea, Delivered to owners in November, New tonnage: 41.261 tdw, 23.081 brt, 17.565 nrt. Draugth.: 12.068 m.
1982 JAVARA is flagged to Liberian flag as the first of the Jahre's shipping fleet. Takes a load of timber from Coos Bay, Oregon, US to China before flag shift.
Sold in August to Argosea Corp. (Wallem Shipmanagement, Hong Kong, as managers for crewing and technical), Monrovia, Liberia. Liberian flag and same name. Company A. Jahre continued as freighters.
1984 Anders Jahre & Co., Sandefjord became managers. Sold same year sold to Winston & Co. Ltd., Georgetown, Cayman Islands. Renamed CHINA TRIDENT.
1986 Transferred to C. T Shipping Ltd, Georgetown, Cayman Islands. Same name.
1992 Sold to Ultraocean Shipping Co. Ltd., Georgtown Cayman Islands. Renamed MED SALVADOR.
1993 Sold to Duke Shipping Ltd., Valetta, Malta
2000 Transferred to V. Ship Management Inc., Valetta, Malta.
Sold to breakers in India. Arrived 05/05 to Alang, India.
Kilde: Boken ”På Alle Hav”. Skipet nr. 3-1982 og 2-1986. DnV, Lloyds, Miramar Ship Index, Starke
Utarbeidet av: Myhre Jørn