TT JASTELLA

Tilbake til søk
JASTELLA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankturbin
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV 1A1 "Tanker for Oil", EO, INERT
Kallesignal JWRY
Byggeår 1974/10
Byggenr 30
Bruttotonn/BT 128.126
Nettotonn/NT 96.885
Dødvekt/TDW 258.831
Skrog LOA 338,11 m
Bredde 51,84 m
Dypgående 27 m
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje (VLCC)
Hastighet 15,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lastoljepumper, vertikal type sentrifugal, turbindrevet. Kapasitet 4.000 kub.m x 150 mVs på hver. 1 x ballastpumpe, vertikal type sentrifugal, turbindrevet, kapasitet 4.000 kub.m x 50 mVs For tankrengjøring type Butterworth Super-K og Gun-clean 2 x Nø
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjel/water tube boiler), Mitsubishi – (Combustion Engineering Marine) type CE V2M-8W, toppfyrt. Trykk og temperatur: 61,5 kg/kv.cm/515 gr. Celsius.
Kjelebygger Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki, Japan
Hjelpemaskineri 1 x hoved turbogenerator type MHI, 1500 kW/1200 o/min, 1 stk hjelpe turbo type MHI 1500kW/1200 o/min, 1 stk dieselgenerator, type GM, 480 kW/1800 o/min
El-kraft 3.480kW, 440/220VAC, 60 Hz
Navigasjonsutstyr 1 x Radio Direction Finder type Hagenuk GPE-52 1 x Decca Navigator type Mark 12 1 x radar type Decca AC-S1230 + 1 x type Decca RM1226 1 x Gyro Compass type Anschütz Standard 4 1 x Auto Pilot type Anschütz Compilot 7. 1 x ekkolodd type Simrad Model 1 1 x l
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type El. Bureau SSB, VHF type Redifon
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin, Mitsubishi (HT+LT+AST), m/double reduction locked train, type: Cross-Compound. 31.000 BHK/23.126 kW v/85 o/min.
Maskin-/motorbygger Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tsu
Reg havn Sandefjord

1974 Bygget som TT JASTELLA for Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord ved Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan. Overlevert 03/10. Gudmor var fru Eva Holmberg (gift med direktøren Harry Holmberg, Svenska OK.). Byggesummen var NOK. 197.000.000.
Gikk inn på en tidsbefraktning (t/c) med Svenska OK (OK Petroleum AB) med opsjon på forlengelse. Hovedhensikt var å transportere olje til OK raffineriet Scanraff i Lysekil i Brofjorden.
1976 JASTELLA ankom Puerto Rico, Grand Canary 11/08 for rederiets første våtdokkings operasjon. Bunn inspeksjon og rengjøring av vertikale undervannsskrog ned til slingrekjøl uten tørrdokking. Ettersyn av bunnventiler ved hjelp av blinding av sjøvannsinntak. Sandvasking og maling foretatt ved å trimme maks til hver side under operasjonen. Ved dette var rederiets første våtdokking gjennomført som jo også representerte den første bunnbesikteise av dette slag i Det norske Veritas klasse. Hele operasjonen tok fire dager.
1978 Under opphold og lossing i Brofjorden 03/09 før JASTELLA besøk av sin adoptivskole representert av klasse 6b v/Mosserød skole, Sandefjord
1979 JASTELLA tilbakelevert fra tidsbefraktning til Svenska OK 17/09 i Brofjorden. Går inn på en ny tidsbefraktning til Atlantic Richfield Company (ARCO) for 12 måneder. Påbegynt 27/10 i Arabiske Gulf til en rate på $ 1.50 pr tdw pr måned.
1980 Under orkanen «Allen» på sensommeren forliste en 40 fot amerikansk havseiler i Karibiske Hav og besetningen på fire reddet seg over på en flåte. Nødraketter ble oppdaget på JASTELLA som gikk til unnsetning under vanskelige forhold. Alle fire kom fra det med livet i behold.
1982 Etter opplag i Lyngdal på Sørlandet en tid ble den solgt i første halvår 1982. Solgt til Yukong Line Ltd., Ulsan, Syd-Korea. Omdøpt YOKONG PIONEER.
1995 Solgt til Pakistanske huggere og ankom Gadani Beach 29/06-1995

1974 Built as TT JASTELLA at Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan on behalf of Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Delivered 03/10. Godmother was Mrs. Eva Holmberg (married to director Harry Holmberg, Svenska OK.). The building cost was NOK. 197,000,000.
Entered into a time charter (t/c) with Svenska OK (OK Petroleum AB) with an option to extend. The main purpose was to transport oil to the OK refinery Scanraff in Lysekil in Brofjorden, Sweden.
1976 JASTELLA arrived in Puerto Rico, Grand Canary 11/08 for the shipping company's first wet docking operation. Bottom inspection and cleaning of vertical underwater hulls down to the keel without dry docking. Inspection of bottom valves by blinding the seawater intake. Sand washing and painting done by trimming max to each side during the operation. This marked the completion of the shipping company's first wet docking, which also represented the first bottom survey of this kind in the Det norske Veritas class. The entire operation took four days
1979 JASTELLA was returned to her owners from time charter to Svenska OK in Brofjorden 17/09. Entering into a new time charter to Atlantic Richfield Company (ARCO) for 12 months. Commenced 27/10 in the Arabian Gulf at a rate of $1.50 per tdw per month.
1980 During hurricane "Allen" in the late summer, a 40-foot American ocean going sailboat capsized in the Caribbean Sea and the crew of four saved themselves on a raft. Emergency rockets were discovered on JASTELLA which went to the rescue under difficult conditions. All four escaped unscathed.
1982 After lay-up in Lyngdal in Southern Norway for some time, it was sold in the first half of 1982. Sold to Yukong Line Ltd., Ulsan, South-Korea. Renamed YOKONG PIONEER.
1995 Sold to Pakistani breakers and arrived Gadani Beach 29/06-1995.

  • JASTELLA

    JASTELLA
  • JASTELLA

    JASTELLA
  • JASTELLA

    JASTELLA
  • JASTELLA

    JASTELLA
  • JASTELLA

    JASTELLA
Kilde: Jahre-Nytt, Bjørn D. Karlsen, Jan Håkon Hansen, boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no