TT JASTELLA
Tilbake til søk
1974 Bygget som TT JASTELLA for Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord ved Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan. Overlevert 03/10. Gudmor var fru Eva Holmberg (gift med direktøren Harry Holmberg, Svenska OK.). Byggesummen var NOK. 197.000.000.
Gikk inn på en tidsbefraktning (t/c) med Svenska OK (OK Petroleum AB) med opsjon på forlengelse. Hovedhensikt var å transportere olje til OK raffineriet Scanraff i Lysekil i Brofjorden.
1976 JASTELLA ankom Puerto Rico, Grand Canary 11/08 for rederiets første våtdokkings operasjon. Bunn inspeksjon og rengjøring av vertikale undervannsskrog ned til slingrekjøl uten tørrdokking. Ettersyn av bunnventiler ved hjelp av blinding av sjøvannsinntak. Sandvasking og maling foretatt ved å trimme maks til hver side under operasjonen. Ved dette var rederiets første våtdokking gjennomført som jo også representerte den første bunnbesikteise av dette slag i Det norske Veritas klasse. Hele operasjonen tok fire dager.
1978 Under opphold og lossing i Brofjorden 03/09 før JASTELLA besøk av sin adoptivskole representert av klasse 6b v/Mosserød skole, Sandefjord
1979 JASTELLA tilbakelevert fra tidsbefraktning til Svenska OK 17/09 i Brofjorden. Går inn på en ny tidsbefraktning til Atlantic Richfield Company (ARCO) for 12 måneder. Påbegynt 27/10 i Arabiske Gulf til en rate på $ 1.50 pr tdw pr måned.
1980 Under orkanen «Allen» på sensommeren forliste en 40 fot amerikansk havseiler i Karibiske Hav og besetningen på fire reddet seg over på en flåte. Nødraketter ble oppdaget på JASTELLA som gikk til unnsetning under vanskelige forhold. Alle fire kom fra det med livet i behold.
1982 Etter opplag i Lyngdal på Sørlandet en tid ble den solgt i første halvår 1982. Solgt til Yukong Line Ltd., Ulsan, Syd-Korea. Omdøpt YOKONG PIONEER.
1995 Solgt til Pakistanske huggere og ankom Gadani Beach 29/06-1995
1974 Built as TT JASTELLA at Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan on behalf of Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Delivered 03/10. Godmother was Mrs. Eva Holmberg (married to director Harry Holmberg, Svenska OK.). The building cost was NOK. 197,000,000.
Entered into a time charter (t/c) with Svenska OK (OK Petroleum AB) with an option to extend. The main purpose was to transport oil to the OK refinery Scanraff in Lysekil in Brofjorden, Sweden.
1976 JASTELLA arrived in Puerto Rico, Grand Canary 11/08 for the shipping company's first wet docking operation. Bottom inspection and cleaning of vertical underwater hulls down to the keel without dry docking. Inspection of bottom valves by blinding the seawater intake. Sand washing and painting done by trimming max to each side during the operation. This marked the completion of the shipping company's first wet docking, which also represented the first bottom survey of this kind in the Det norske Veritas class. The entire operation took four days
1979 JASTELLA was returned to her owners from time charter to Svenska OK in Brofjorden 17/09. Entering into a new time charter to Atlantic Richfield Company (ARCO) for 12 months. Commenced 27/10 in the Arabian Gulf at a rate of $1.50 per tdw per month.
1980 During hurricane "Allen" in the late summer, a 40-foot American ocean going sailboat capsized in the Caribbean Sea and the crew of four saved themselves on a raft. Emergency rockets were discovered on JASTELLA which went to the rescue under difficult conditions. All four escaped unscathed.
1982 After lay-up in Lyngdal in Southern Norway for some time, it was sold in the first half of 1982. Sold to Yukong Line Ltd., Ulsan, South-Korea. Renamed YOKONG PIONEER.
1995 Sold to Pakistani breakers and arrived Gadani Beach 29/06-1995.