T/S JARABELLA

Tilbake til søk
JARABELLA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV 1A1 "Tanker for Oil", EO, INERT
Kallesignal LNED
Byggeår 1974
Leveringsmåned April
Byggenr 828
Bruttotonn/BT 114.761
Nettotonn/NT 96.834
Dødvekt/TDW 261.359
Skrog LOA 338,11 m
Bredde 51,84 m
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje (VLCC)
Hastighet 142,2 t/d-15.54knop
Drivstoffkapasitet 2 stk Mitsubishi ”CE” Marine Water Tube type V2M-8W, Damptype trykk/temperatur: 61,5 kg/cm2/515o Celsius
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x Mitsubishi ”CE” Marine Water Tube type V2M-8W, Damptype trykk/temperatur: 61,5 kg/cm2/515 gr. Celsius
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 1 x hoved turbogenerator type MHI, 1500 kW/1200 o/min, 1 stk hjelpe turbo type MHI 1500kW/1200 o/min, 1 stk dieselgenerator, type GM, 480 kW/1800 o/min
El-kraft 3.800kVA, 440/220VAC, 60Hz
Navigasjonsutstyr 1 x Radio Direction Finder type Hagenuk GPE-52. 1 stk Decca Navigator type Mark 12. 1 x radar type Decca AC-S1230 + 1 x type Decca RM1226. 1x Gyro Compass type Anschütz Standard 4 1 x Auto Pilot type Anschütz Compilot 7. 1 stk ekkolodd type Simrad Model 1
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type El.Bureau SSB, VHF type Redifon
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tsu
Reg havn Sandefjord

v/H. Larsson-Fedde.

04/1974: Levert som JARABELLA til A/S Kosmos ( Anders Jahre ) Sandefjord 
07/1982: Solgt til Yukong Line Ltd., Ulsan, Korea, nytt navn  YUKONG LEADER
02/1989: Solgt til K/S Happy Leader ( Norman Int.A/S) Oslo, nytt navn  HAPPY LEADER
02/1989: innmeldt   NIS  nr 472   LAOM2
08/1989: Overført til K/S Happy Leader (Singa Ship Management A/S) Oslo 
08/1990: Omdøpt  GAMBIT  LEADER
10/1990: Solgt K/S Gambit Leader (Norwegian Ship Management A/S) Oslo, nytt navn  LABELLA
05/1991: Solgt til K/S Gambit Leader ( Farsund Ship Management A/S ) Farsund nytt navn  SOUTH  SEA
10/1991: Overført til K/S South Sea ( Farsund Ship Management A/S ) Farsund 
10/1993: Solgt til K/S Mega Hawk ( Farsund Shipping A/S ) Farsund, nytt navn MEGA HAWK
05/1994: Ommålt: BRUTTO: 126.224 tonn. NET: 97.861 tonn
05/1995: Solgt til Pakistan for opphugging. Ankom Gadani Beach 17/5-1995.

1974 Built as turbine tanker TT JARABELLA for Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord by Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan. 1982 After a layup periode in Lyngdal, Norway for some time she were sold in the 1st quarter of 1982 (JN 2/82). Renamed YOKONG LEADER. 1989 Sold and renamed HAPPY LEADER. 1990 Sold and renamed GAMBIT LEADER. Again sold and renamed LABELLA. 1991 Sold and renamed SOUTH SEA. 1993 Sold and renamed MEGA HAWK. 1995 Sold for demolition.
  • JARABELLA

    JARABELLA
  • JARABELLA

    JARABELLA
Kilde: Jahres rederi
Utarbeidet av: Bjørn D.Karlsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no