T/S JALINGA (IV)

Tilbake til søk
JALINGA (IV)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 7028312
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil, E0
Kallesignal JWUK
Byggeår 1970/11
Leveringsmåned November
Byggenr S-3
Bruttotonn/BT 128.431
Nettotonn/NT 96.568
Dødvekt/TDW 258.820
Skrog LOA 338,11 m
Bredde 51,81 m
Dypgående 26,97 m
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje (VLCC)
Hastighet 15,45 knop
Drivstoffkapasitet 15,7 knop/152 t/døgn
Lasthåndtering 4 x lastoljepumper, kapasitet 4.000m3 x 150 m hver1 x ballastpumpe, kapasitet 4.000m3 x 50 mTankspylemaskiner, type Butterworth Super-K og Gun-clean1 x Nøytralgassanlegg (Inert), kapasitet 10.000 Nm3/t x 2.500 mmWS, røykgass type
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boiler w/superheater), CE type V2M-8W, trykk: 1.052 PSI/903 PSI, heteflate tot.: 24.607 kv/ft.
Kjelebygger Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki, Japan
Hjelpemaskineri 2 x TG (2x)1.280 kW/440V, 60 Hz, bygget av Mitsubishi Heavy Industries Ltd1 x DG (1x) 480 kW/440V, 60 Hz
El-kraft 3.800kVA, 440/220VAC, 60Hz
Navigasjonsutstyr Radiopeiler/posisjons angiver, ekkolodd, radar, gyro compass
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type El.Bureau SSB, VHF type Redifon
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tsu
Reg havn Sandefjord

1968 Kontrahert ved selskapet Nippon Kokan Kabushiki Kaisha, Tokyo, Japan på vegne av Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord for levering i slutten av februar 1971.
1970 Bygget som turbin tanker JALINGA ved Nippon Kokan KK (NKK),. Tsu Shipyard, Tsu, Japan.
Etter forhandling med byggeverkstedet ble leveringen fremskyndet og leveringsdato ble 20/11.
Dette gjorde det mulig å oppnå en spesiell avtale med befrakterne for de første 6 måneder av det inngåtte 10-års certeparti, således at skipet i denne periode får en betydelig merinntekt. Det ble også truffet avtale med befrakterne om delvis kompensasjon for stigning i assuransepremier og driftsutgifter i certepartiperioden. Skipet ble satt i fart mellom Den Persiske Gulf og Japan. På grunn av de eksplosjonskatastrofer som tidligere har inntruffet med tankskip av denne størrelse, fulgte eksperter med skipet i en teknisk prøveperiode som varte noen måneder.
Innkjøpssummen var NOK 122.340.000.
Sluttet på 6 mnd. t/c til TOTAL til USD 4,35 pr. ton DW pr. mnd.
1971 Deretter 10 års t/c til samme befraktere til USD 1,15 for 242.270 tons DW plus USD 0,69 for overskytende DW hvis benyttet for de første 5 år, deretter USD 1,- pr. ton DW for samme DW og USD 0,75 for overskytende for de siste 5 år.
Den første av selskapets serie på fire fra Nippon Kokan, Tsu, Japan. Ikke bare den første av en serie på fire, men også den tredje bygget ved det nye verkstedet til NKK i Tsu. De andre fikk navnet JAMUNDA (2), JARABELLA (3), JASTELLA (1) og senere også JARMADA på 380.000 tdw.
1980 JALINGA bytter ut sine gamle klassiske livbåter med en ny type overbygde.
Ferdig med c/p 20/11-1980.
1982 Solgt til skipsopphuggere på Taiwan, Pao Fuat Steel & Iron Works Co i februar. JALINGA ble rengjort etter utlossing i Japan i månedskifte februar/mars. Ankom Kaohsiung 11/03 1982Skrapsummen var rundt NOK 28 mill. Skipet var rederiets eldste turbintanker ved hugging.

1968 Company Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord posted for delivery at the end of February 1971 the contract at the company Nippon Kokan Kabushiki Kaisha (NKK), Tokyo, Japan.
1970 Built as turbine tank JALINGA by Nippon Kokan KK (NKK). Tsu Shipyard, Tsu, Japan as the builders ship no S-3.
After negotiation with the builder, the delivery was accelerated and the new delivery date was 20/11.
This made it possible to reach a special agreement with the charterers for the first 6 months of the 10-year charter party entered into, so that the ship receives significant additional income during this period. An agreement was also reached with the charterers on partial compensation for increases in insurance premiums and operating expenses during the charterparty period. The ship was put into trade between the Persian Gulf and Japan. Due to the explosion disasters that have previously occurred with tankers of this size, experts accompanied the ship during a technical trial period that lasted a few months.
The purchase sum was NOK 122,340,000.
The end of 6 months. t/c to TOTAL at USD 4.35 per tonnes DW per months.
1971 10 years t/c to the same charterers at USD 1.15 for 242,270 tons DW plus USD 0.69 for excess DW if used for the first 5 years, then USD 1 per ton DW for the same DW and USD 0.75 for excess for the last 5 years.
JALINGA was the company’s first of a series of four from Nippon Kokan, Tsu, Japan at same size., but also the third built at NKK's new shipyard in Tsu. The others were named JAMUNDA (2), JARABELLA (3), JASTELLA (1) and later also JARMADA of 380.000 tdw.
1980 JALINGA replaces its old classic lifeboats with a new type of covered one.
Finished with c/p 20/11-1980.
1982 Sold to ship breakers in Taiwan, Pao Fuat Steel & Iron Works Co in February. JALINGA was cleaned after discharge in Japan at the turn of February/March. Arrived Kaohsiung 11/03 1982. The scrap value was around NOK 28 million. The ship was the shipping company's oldest turbine tanker when scrapped.

  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
22 pers
Kilde: Jahre-Nytt, boken «På alle Hav- skipene i Anders Jahres rederi», Aksjeselskapet Kosmos Årsberetninger
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no