JASAKA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 HC T
Kallesignal LKHJ
Byggeår 1967/04
Leveringsmåned April
Byggenr 835
Bruttotonn/BT 33.586
Nettotonn/NT 22.373
Dødvekt/TDW 57.567
Skrog LOA 226,49 m
Bredde 31,15 m
Dypgående 15,78 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 15,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 7 lasterom m/12 luker/4 vinsjer (hydr.5 tons) for kjøring av luker
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, 102 psi 1 x eksosfyrt hjelpekjel (exh.gas.economiser),
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. Type Daihatsu, 625 BHK hver
El-kraft 1.230kW/440-220VAC,/60Hz
Navigasjonsutstyr Radiopeileapparat, elektrisk logg, ekkolodd, gyro kompass, elektronisk posisjons bestemmer, radar
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type El.Bureau, VHF type Storno
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Sulzer 8RD 90/155, 2-takt. enkeltv., 8-sylindret,syl. dia. 900 x 1.550 mm
Maskin-/motorbygger Uraga Heavy Industries Ltd., Tamashima, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Yokohama
Reg havn Sandefjord

1967 Bygget som bulkcarrier JASAKA ved Nippon Kokan KK (NKK), Tsurumi Shipyard for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord.
Levert i april. Byggesum var NOK. 39.075.000.
Sluttet for kortere t/c og reiser til forskjellige befraktere. Gikk 09/12 inn på 2 års t/c med Yamashita Shinnihon Co. til US$ 2,525 pr. ton dw. pr. mnd.
1975 Tilbakelevert 09/01. i løsfart frem til 09/04. Inngikk en t/c kontrakt av 1 års varighet ble sluttet for regning av Docenave, Rio, Brasil til en rate US$ 2,25.
1976 Opereres med t/c og løsfart inntil kontrakt med Statens Kornforretning for reise med kom fra Baie Comeau til Norge til kr. 26,25 pr. tonn.
1977 Skipet lå som lagerskip i Sandefjord fra 05/07.
1978 Bryter 30/01 lagerskip status og losser i Stavanger frem til 08/02. Returnerte til Sandefjord for opplag inntil 29/05. Foretar en reise med korn for regning av Bunge fra Syd-Amerika til Ghent og Rotterdam.
Solgt til Arion Shipping Corp. (Atalanta Shipmanagement Services Ltd), Monrovia, Liberia i juli for US$ 3.300.000. Overlevert 09/08. Omdøpt NEMESIS.
Samlet driftsresultat i tiden under A/S Kosmos sin kontroll var NOK 38.858.456 kr.
1979 Solgt til Nemesis Shipping Co. (Atalanta Shipmanagement Services Ltd), Monrovia, Liberia. Uten navneskifte.
1980 Solgt til Canadian Pacific (Bermuda) Ltd., Hong Kong. Omdøpt FORT EIRE.
1981 Solgt til Orient Rose Shipping Inc., Monrovia, Liberia. Omdøpt ORIENT ROSE.
1986 Solgt til kinesiske huggere. Ankom Huang Pu, Kina 16/03. Hugget 15/05.

1967 Built as bulk carrier JASAKA at Nippon Kokan KK (NKK), Tsurumi Shipyard for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord.
Delivered in April. Construction cost was NOK. 39,075,000.
Ended for shorter t/c and travels to different charterers. Entered 09/12 on 2 years t/c with Yamashita Shinnihon Co. to US$ 2,525 per tons dw. per months
1975 Returned to owners 09/01. Free trading until 09/04. Entered into a t/c contract of 1 year duration was concluded on behalf of Docenave, Rio, Brazil at a rate of US$ 2.25.
1976 Operated with t/c and free trading until contract with the Norwegian Statens Kornforretning for travel with grain from Baie Comeau to Norway at NOK 26.25 per ton.
1977 The ship was laid up as a storage ship for grain in Sandefjord from 05/07.
1978 Changes 30/01 her storage status and unloads her cargo in Stavanger until 08/02. Returned to Sandefjord for layup until 29/05. Makes a journey with grain on behalf of Bunge from South America to Ghent and Rotterdam.
Sold in July to Arion Shipping Corp. (Atalanta Shipmanagement Services Ltd), Monrovia, Liberia, for US$ 3,300,000. Delivered 09/08. Renamed NEMESIS.
Total operating profit during the time under A/S Kosmos' ownership was NOK 38,858,456.
1979 Sold to Nemesis Shipping Co. (Atalanta Shipmanagement Services Ltd), Monrovia, Liberia. Without name change.
1980 Sold to Canadian Pacific (Bermuda) Ltd., Hong Kong. Renamed FORT EIRE.
1981 Sold to Orient Rose Shipping Inc., Monrovia, Liberia. Renamed ORIENT ROSE.
1986 Sold to Chinese breakers. Arrived at Huangpu, China 16/03-1986. Breaking completed 15/05.

  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
  • JASAKA

    JASAKA
Kilde: DnV reg 1973, boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi», Jahre-Nytt
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no