M/T JARMONA (II)(ex JAGALA)

Tilbake til søk
JARMONA (II)(ex JAGALA)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5411151
Klassifisering Lloyd’s +100A1 oil tanker +LMC
Kallesignal LKKH
Byggeår 1953/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 669
Bruttotonn/BT 11.063
Nettotonn/NT 6.427
Dødvekt/TDW 17.660
Skrog LOA 549,2’ (167,39 m)
Bredde 66,1’ (20,14 m)
Dybde (i riss) 39,1’ (11,91 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet ca.14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 20 x lastoljetanker (5 BB, 10 C, 5 SB). 2 x lastoljepumper m/samlet kapasitet 900 kub.m/time
Kjeletype 2 x hjelpedampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), oljefyrt, arbeidstrykk 180 psi
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Gøtaverken 680/1500 VG-9, 2-takt, enkeltv., 9-sylindret, syl. dim.: 680 x 1.500 mm, 8.300 IHK/6.750 BHK v/112 o/min.
Maskin-/motorbygger A/B Gøtaverken, Gøteborg
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1953 Bygget som motortanker JAGALA ved AB Götaverken, Göteborg på vegne av Spermacet Whaling Co. SA (Anders Jahre), Sandefjord. Solgt 31/03 til Rederi-AB Jan (Anders Jahre), AB Adviser & AB Aug. Leffler & Sön (Otto Kihlström), Göteborg, Sverige.
Skipet er av en lasteavtale av 30/03-51 sluttet for 5 års varighet til Koppartrans Olie-AB, Gøteborg. Avtalen var til en frakt av sv. kr. 16,25 pr. tdw. Beregnet fortjeneste pr. dag NOK 6.800 pr. år NOK 2.244.000 og for hele perioden NOK 11.220.000.
Driftsutgifter var regnet til NOK 6.000 pr. dag.
1955 Innkjøpt i januar av Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Omdøpt FUGLEHUK innført under norsk flagg og registrert i Tønsberg. Nytt kallesignal LKKH.
1960 Solgt 10/06 til Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Omdøpt JARMONA (II).
1963 Solgt i 25/05 til Soc. Naviera Pan-Europea SA (Tidewater Commercial Co., Baltimore, MD, USA), Panama. Omdøpt FOLAGA
1971 Solgt til Sunrise Shipping Co. SA, Panama
1974 Solgt til Kina for hogging. Forlot Nagoya, Japan 15/09 med kurs for Hsingkiang, Kina

Fremdrift: 1 x dieselmotor, GV 680/1500 VGS9, 2-takt/enkeltv. 9-sylindret, syl. dim.: 680 x 1.500 mm, 6.750 BHK v/112 o.min. Bygget av Aktiebolaget Götaverken, Gøteborg

1953 Built as motor tanker JAGALA at AB Götaverken, Gothenburg on behalf of Spermacet Whaling Co. SA (Anders Jahre), Sandefjord. Sold 31/03 to Rederi-AB Jan (Anders Jahre), AB Adviser & AB Aug. Leffler & Sön (Otto Kihlström), Gothenburg, Sweden.
The ship was signed on a charter party dated 30/03-51 for a time-charter of 5 years to Koppartrans Olie-AB, Gothenburg. The agreement was for a shipment of sw.kr. 16.25 pr. tdw. Estimated profit per day NOK 6,800 pr. year NOK 2,244,000 and for the entire period NOK 11,220,000.
Operating expenses were calculated at NOK 6,000 per. day.
1955 Purchased in January by the Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Renamed FUGLEHUK transferred to Norwegian flag and registered in Tønsberg. New call sign LKKH.
1960 On 10/06 sold to Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Renamed JARMONA (II).
1963 Sold 25/05 to Soc. Naviera Pan-Europea SA (Tidewater Commercial Co., Baltimore, MD, USA), Panama. Renamed FOLAGA
1971 Sold to Sunrise Shipping Co. SA, Panama
1974 Sold to China for hogging. Left Nagoya, Japan 15/09 heading for Hsingkiang, China.

  • JARMONA

    JARMONA
Kilde: DnV reg.1961, boken ”På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi”
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no