MS JAROSA (I)

Tilbake til søk
JAROSA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5312692
Klassifisering DnV +1A1, ICE-C, T
Kallesignal LAUM
Byggeår 1956/04
Leveringsmåned April
Byggenr 1037
Bruttotonn/BT 9.054
Nettotonn/NT 4.940
Dødvekt/TDW 13.090
Skrog LOA 496,7' (151,4m)
Skrog LBP 478,1’ (141,2m)
Bredde 62,2' (18,9m)
Dypgående 29’ 09½” (9,468m)
Dybde (i riss) 39.04½' (12,02m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet 15,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 x lasterom m/en luke til hvert rom, 16 x lastebommer (1 x 30T, 1 x 10T, 14 x 5T) 16 x lastevinsjer
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, 300BHK/200kW. 1 x nød dieselgen., 60BHK/40kW.
El-kraft 600kW/220Vdc
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem Hastie ram type el./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer MAN K7Z 78/140A, 2-takt, enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 780 x 1.400 mm, 6.300 BHK (4.640 kW) v/115 o/min.
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

Historikk:

1956 Bygget som motorskip JAROSA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Sjøsatt 18/03-1956. Fru Rose Jahre, gift med skipsreder Jørgen Jahre, var gudmor..
1960 Fikk lege assistanse i sjøen i mai av amerikanske LIBERTE da kapteinen ble syk da skipet var midt i Atlanteren under reise mellom Rotterdam og Baltimore. .
1963 Solgt til Ringdals Rederi A/S/Skibs A/S Ringulv/Skibs A/S Ringwood/Olav Ringdals Tankrederi (Olav Ringdal, disp.), Oslo. Omdøpt SANTA MONICA. Skipet ble overtatt 16/02-1963 for en sum av NOK 9 mill.
Skipet ble oppgradert med kornskott og vinsjer i Kiel. I tillegg nye bildekk i Hamburg før den nye eier tok den i bruk 06/04.
1967 Solgt til Compañia Naviera Aisnicolas S.A. (John Samonas & Sons Ltd., London), Monrovia, Liberia. Omdøpt ADELFOTIS.
1970 Overført til Compañia Naviera Aisnicolas S.A. (John Samonas & Sons Ltd., London), Piræus, Hellas. Beholdt navnet ADELFOTIS.
1974 Solgt til Kie Hock Shipping (1971) Pte., Ltd., Singapore. Omdøpt TONG HAN. Singapore flagg.
1976 Overført til Kie Hock Shipping (1975) H. K., Ltd., Singapore. Beholdt navnet TONG HAN
1978 Solgt til Inter-Globe Navigation Co., (Pte) Ltd. (Cosmos Shipping Co. (Pte.) Ltd., Singapore managers), Singapore under Singapore flagg. Omdøpt COSMOS ENDURANCE.
1981 Overført til Inter-Globe Navigation Co. (Pte.) Ltd., Singapore, fremdeles som COSMOS ENDURANCE
1983 Solgt til thailandske huggere. Solgt videre til Taiwanske hugger Gwo Feng Steel Enterprise Co., Kaohsiung, Taiwan; Ankom Kaohsiung under slep 22/07. Hugging påbegynt 28/07.

1956 Built as motor ship JAROSA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Launched 18/03-1956. Mrs Rose Jahre, married to shipowner Mr.Jørgen Jahre, was the godmother.
1960 Received medical assistance in May from the American LIBERTE at sea when the captain fell ill when the ship was in the middle of the Atlantic during the voyage between Rotterdam and Baltimore..
1963 Sold to Ringdals Rederi A/S, Skibs A/S Ringulv, Skibs A/S Ringwood, Olav Ringdals Tankrederi (Olav Ringdal, managers), Oslo. Renamed SANTA MONICA. Handed over to the new owners 16/02-1963 for a price of NOK 9 mill.
1967 Sold to Cia. Naviera Aisnicolas S.A. (John Samonas & Sons Ltd., London, UK as managers), Monrovia, Liberia. Renamed ADELFOTIS.
1970 Transferred to Cia. Naviera Aisnicolas S.A. (John Samonas & Sons Ltd., London, UK as managers), Piraeus , Hellas. Kept the name ADELFOTIS
1974 Sold to Kie Hock Shipping (1971) Pte., Ltd., Singapore. Renamed TONG HAN. Singapore flag.
1976 Sold to Kie Hock Shipping (1975) Pte., Ltd., Singapore. Renamed TONG HAN. Registered in Singapore.
1978 Sold to Inter-Globe Navigation Co., (Pte). Ltd., (Cosmos Shipping Co. (Pte.) Ltd., Singapore as managers) Singapore. Renamed COSMOS ENDURANCE. Registered in Singapore.
1981 Transferred to Inter-Globe Navigation Co. (Pte.) Ltd., Singapore, still as COSMOS ENDURANCE
1983 Sold to Thai breakers. Sold further to Taiwanese breaker Gwo Feng Steel Enterprise Co., Kaohsiung, Taiwan. Arrived Kaohsiung 22/07-1983 under tow. Breaking commenced 28/07.

  • JAROSA (I)

    JAROSA (I)
  • JAROSA (I)

    JAROSA (I)
  • JAROSA (I)

    JAROSA (I)
Kilde: Miramar, boken "På alle hav-skipene i Anders Jahres rederi",Starke, Lloyd’s, DnV. Boken «The Ships of Howaldt and HDW», Sandefjords Blad 20/05-1960
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no