MS NORDHAV V
Tilbake til søk
Aksjeselskapet Kosmos kontraherte to moderne trålere ved H. C. Stülcken Sohn Schiffswerft, Hamburg, for levering i 1951/52, NORDHAV 4 og 5. Kjøpesummen for begge skip var NOK 5.600.000 Trålerne ble ved levering solgt til A/S Nordhav, Kristiansund N., uten fortjeneste for Kosmos.
Kontraheringen og salget var arrangert med samtykke av Finansdepartementet på en slik måte at Kosmos ble gitt adgang til forholdsvis store skattefrie avskrivninger. Dette var en måte å skaffe midler til oppbygging og modernisering av den norske fiskeflåte etter krigen.
Valg av fremdrift var ikke det rette. Ønsket var en MAN produsert motor. Denne var ikke å oppdrive grunnet Korea krigen sies det. Motorene som ble montert skaffet rederiet problemer allerede på prøveturen.
1952 Bygget som havfiskefartøy NORDHAV 5 av H. C. Stülcken Sohn, Hamburg for A/S Nordhavet (Jan L. Backer), Kristiansund. Registrert i merkeregisteret som M-20-K. Levert i juli
1955 Overtatt av A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord/Kristiansund i februar. Ankom Framnæs mek. Værksted, Sandefjord 16/04 for reparasjon. Forhalt fra verkstedet 22/04.
Solgt i mai til Hans Fonsdal (Hjalgrim a Heygum), Vestmannhavn, Færøyene. Omdøpt JOANNES FONSDAL. Ankom Framnæs mek. Værksted, Sandefjord 16/11 for bunnbesiktigelse og vedlikehold før avgang Norge.
1956 Prøvetur 13/02. Forlot Sandefjord og verkstedet 16/02.
1965 Solgt til Pf J. F. Kjølbro A/S, Torshavn, Færøyene. Omdøpt SUNDABERG
1972 På våren på fiske ved Newfoundland. På hjemveien fra Newfoundland til Færøyene med full last fikk den problemer grunnet lekkasje. Sank 375 nautiske mil ØNØ av St. John’s på Newfoundland 07/05, i posisjon N50.19/V41.48. Hele mannskapet ble reddet.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, WUMAG, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 1.100 BHK. Bygget ved Waggon- & Maschinenbau AG, Görlitz, Øst-Tyskland (DDR).
The limited company Kosmos contracted two modern trawlers at H. C. Stülcken Sohn Schiffswerft, Hamburg, for delivery in 1951/52, NORDHAV 4 and 5. The purchase price for both ships was NOK 5.600.000. The trawlers were sold to A/S Nordhavet (Backers rederi), Kristiansund upon delivery, without any profit for Kosmos. This was a way to raise funds for the construction and modernization of the Norwegian fishing fleet after the war.
The contracting and sale were arranged with the consent of the Norwegian Ministry of Finance in such a way that Kosmos was given access to relatively large tax-free depreciation.
The propulsion engine was not the one wanted. The intended engine was a MAN produced engine. This was not available due to the Korean War it was told. The engines that were installed caused the owner problems already at the sea trail.
1952 Built as the deep-sea fishing vessel NORDHAV 5 by H. C. Stülcken Sohn, Hamburg for A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord and handed over to A/S Nordhavet (Backers rederi), Kristiansund upon delivery. Registered in register of Norwegian fishing vessels as M-20-K. Delivered in July.
1955 Taken over by A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord/Kristiansund in February. Arrived at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord 16/04. Shifted from the shipyard on 22/04.
Sold in May to Hans Fonsdal (Hjalgrim a Heygum), Vestmannhavn, Faroe Islands. Renamed JOANNES FONSDAL. Arrived at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord 16/11 for bottom inspection and maintenance before departure Norway.
1956 Test trail on 13/02. Left Sandefjord and the shipyard on 16/02.
1965 Sold to Pf J. F. Kjølbro A / S, Torshavn, Faroe Islands. Renamed SUNDABERG.
1972 During springtime fishing at Newfoundland. On the way home from Newfoundland to the Faroe Islands with a full load, it had problems due to leakage. Sank 375 nautical miles ENE of St. John's on Newfoundland 07/05 in position N50.19 / V41.48. The entire crew was rescued