MS NORDHAV IV

Tilbake til søk
NORDHAV IV
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5127633
Klassifisering DnV +1A1 Tråler.
Kallesignal LAJU
Byggeår 1952/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 767
Bruttotonn/BT 617
Nettotonn/NT 263
Dødvekt/TDW 590
Skrog LOA 58,25 M
Skrog LBP 54,55
Bredde 8,97 M
Dypgående 4,27 M
Dybde (i riss) 5,05 M
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for fiske og fangst
Hastighet 12,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hjelpekjele (aux boiler). Arbeidstrykk 114 psi
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radio telefoni, telerafi og/VHF, type Marconi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Waggon- & Maschinenbau AG, Görlitz, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Hamburg
Reg havn Kristiansund

Aksjeselskapet Kosmos kontraherte to moderne trålere ved H. C. Stülcken Sohn Schiffswerft, Hamburg, for levering i 1951/52, NORDHAV 4 og 5. Kjøpesummen for begge skip var NOK 5.600.000. Trålerne ble ved levering solgt til A/S Nordhavet, Kristiansund N. uten fortjeneste for Kosmos.
Kontraheringen og salget var arrangert med samtykke av Finansdepartementet på en slik måte at Kosmos ble gitt adgang til forholdsvis store skattefrie avskrivninger. Dette var en måte å skaffe midler til oppbygging og modernisering av den norske fiskeflåte etter krigen.
Fremdrifts motoren var ikke av en type man ønsket. Den påtenkte motor var en MAN produsert motor. Denne var ikke å oppdrive grunnet Korea krigen sies det. Motorene som ble montert skaffet rederiet problemer allerede på prøveturen.
1952 Bygget som fiskefartøy NORDHAV 4 av H. C. Stülcken Sohn, Hamburg på vegne av A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord og deretter levert til A/S Nordhavet (Backers rederi), Kristiansund. Registrert i merkeregisteret som M-18-K. Overlevert 23/06, ankom Kristiansund 26/06 etter jomfruturen fra Hamburg.
1953 På fiske ved Grønland i juli gjorde den storfangst og produsert 428 tonn saltfisk på en tur.
1954 I april brøt det ut brann i maskinrommet under opphold i Kristiansund. Noe som påførte både rederi og mannskap store tap.
1955 Overtatt av A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord/Kristiansund i februar. Ankom Framnæs mek. Værksted i Sandefjord for bunninspeksjon fra 23/04 til 27/04 og klargjort for salg og overlevering.
Solgt videre i mai til Arm. Charles Prentout, Fecamp, Frankrike. Omdøpt CHARLES PRENTOUT.
1959 Solgt til Cia. Generale Italiana della Grande Pesca, Livorno, Italia. Omdøpt GENEPESCA V.
1968 Solgt til Gelesia S.p.A:, Cagliari, It. Omdøpt QUINTUS.
1973
Hugget i Italia 

The limited company Kosmos contracted two modern trawlers at H. C. Stülcken Sohn Schiffswerft, Hamburg, for delivery in 1951/52, NORDHAV 4 and 5. The purchase price for both vessels was NOK 5.600.000. The trawlers were sold to A/S Nordhavet, Kristiansund upon delivery without any profit for the company Kosmos. This was a way to raise funds for the construction and modernization of the Norwegian fishing fleet after the war.
The contracting and sale were arranged with the consent of the Ministry of Finance in such a way that Kosmos was given access to relatively large tax-free depreciation.
The propulsion engine was not as wanted. The intended engine was a MAN produced engine. This was not available due to the Korean War it was said. The engines that were installed caused the owners problems already at the sea trail.
1952 Built as the fishing vessel NORDHAV 4 by H. C. Stülcken Sohn, Hamburg on behalf of A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord and handed over to A/S Nordhavet (Backers rederi), Kristiansund. Registered in register of Norwegian fishing vessels as M-18-K. Handed over to her owners 23/06 and arrived in Kristiansund 26/06 after the maiden voyage from Hamburg.
1953 When fishing off Greenland in July, it made a record catch and produced 428 tonnes of salted fish on one trip.
1954 In April, a fire broke out in the engine room during a stay in the port of Kristiansund. This caused great losses to both the owners and the crew.
1955 Taken over by A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord/Kristiansund in February. Arrived Framnæs mek. Værksted in Sandefjord on 23/04 until 27/04 for bottom inspection and prepared for sale. Sold on in May to Arm. Charles Prentout, Fecamp, France. Renamed CHARLES PRENTOUT.
1959 Sold to Cia. General Italiana della Grande Pesca, Livorno, Italia. Renamed GENEPESCA V.
1968 Sold to Gelesia S.p.A, Cagliari, Italy. Renamed QUINTUS.
1973 Sold to breaking and broken up in Italy

  • NORDHAV IV

    NORDHAV IV
  • NORDHAV IV

    NORDHAV IV
Kilde: Boken «På alle hav-Skipene i Anders Jahres rederi», www.skipet.no, Næringshistorie Nordmøre og utdrag fra boka ”Fra første til siste hal” v/Reidar Kjelle
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no