MS JASPIS (II)

Tilbake til søk
JASPIS (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 180877
Klassifisering DnV +1A1 Malmskip
Kallesignal LATZ
Byggeår 1946/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 82
Bruttotonn/BT 8.113
Nettotonn/NT 4.284
Dødvekt/TDW 12.150
Skrog LOA 141,76 M
Bredde 18,13 M
Dypgående 9,41 M
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for malmlast
Hastighet 11,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), oljefyrt. 180 PSI arbeidstrykk.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 1 x dieselgenerator, 45 BHK (30 kW) 1 x dampdrevet generator, 30 kW
El-kraft 60kW/110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain, 4-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl., dim.: 650 x 1.400 mm, 3.600 BHK v/120 o/min.
Maskin-/motorbygger John G. Kincaid & Co. Ltd., Greenock, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Sandefjord

1946 Bygget som britisk motor tanker NEOTHAUMA ved Blytswood Shipbuilding Company Scotstoun, Glasgow for Anglo-Saxon Petroleum Company (Shell), London. Sjøsatt 21/03-1946. Ble i sine første 9 år brukt til frakt av råolje og raffineriprodukter world wide.
1955 Innkjøpt av Anders Jahre & Co AS for NOK 6.385.000. Overtatt i Falmouth 06/06-1955.
1956 Ombygging til malmskip og omdøpt JASPIS (II). Ombygging utført ved Kieler Howaldtswerke AG, Kiel. Ferdigstilt 10/03-1956. Fra mars måned i fart som malmskip for Societe des Minerais, Luxemburg mellom Vittoria i Brasil til Rotterdam med malm som råstoff til stålindustrien i Europa.
1957 Kontrakten med malmselskapet går ut i slutten av dette året.
1958 Skipet går i opplag i Sandefjord ved Ranvik 22/01-1958. Etter klage fra Fru Ingrid Christensen ble JASPIS og JALNA forhalt i september fra Ranvik til Trangsholmen da de sperret for utsikten.
1959 Bryter opplaget og forhaler til Framnæs mek. Værksted 04/12. Dokkes inn i dokk nr. 1 08/12 frem til 17/12. Settes inn i malmfarten igjen fra desember frem til april 1961.
1961 Solgt til huggere i Japan. Hugging påbegynt i Osaka, Japan 01/06-1961

1946 Built as British motor tanker NEOTHAUMA by Blytswood Shipbuilding Company Ltd., Scotstoun, Glasgow for Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd (Shell), London. Launched on 21/03-1946. Trading as crude and product carrier world wide the first nine year of her life.
1955 Purchased by Anders Jahre & Co AS for NOK 6.385.000. Taken over in Falmouth on 06/06-1955.
1956 Converted to ore carrier at Kieler Howaldtswerke AG, Kiel and renamed JASPIS (II). Completed 10/03-1956.
Started trading on behalf of the Societe des Minerais, Luxemburg, between Vitoria in Brazil and Rotterdam, Holland from the month of March to feed the steel industry in Europe with ore.
1957 The charter party with the mineral company ended at the end of this year.
1958 Laid up in Sandefjord from the date of 22/07-1958.
1959 Trading with ore again from December to April of 1961.
1961 Sold to breaker in Japan. Breaking commenced in Osaka on 01/06-1961

  • JASPIS (II)

    JASPIS (II)
  • JASPIS (II)

    JASPIS (II)
  • JASPIS (II)

    JASPIS (II)
Kilde: Jahre-Nytt 1978. Oppdatering Per Ove Kittelsen, boken ”På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi”,
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no