M/T JALANTA (I)

Tilbake til søk
JALANTA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5168211
Klassifisering DnV +1A1 Tankskip for olje
Kallesignal LNRN
Byggeår 1952/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 933
Bruttotonn/BT 11.972
Nettotonn/NT 7.223
Dødvekt/TDW 18.400 T
Skrog LOA 173,37 M
Bredde 20,70 M
Dypgående 11,97 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 14,75 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 21 x lastoljetanker (6S, 9C og 6B). 2 x pumperom. 4 x lastoljepumper, total kapasitet 1.600 kub.mtr. Time
Kjeletype 2 x oljefyrte dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), damptrykk: 185 PSI 1 x eksos kjele (exh.gas economiser), damptrykk: 192 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgenerator, type MAN, 4-takt, hver 300 BHK (200kW). 1 x nødgenerator, dieseldrevet, 14 BHK (10kW). 1 x dampgenerator (steam generator, reciprocating), 100kW. 1 x dampgenerator (steam generator, reciprocating), 40kW
El-kraft 400kW/220-110Vdc
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Telefoni og telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer MAN D6Z 72/120D, 2-takt, dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 720 x 1.200 mm, 6.000 BHK (7.000) v/110 o/min. MDO, m/spylepumpe.
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1951 Bestilt av A. Jahre & Co. A/S, Sandefjord, Norge tidligere på året.
1952 Bygget som motor tanker JALANTA ved Kieler Howaldtswerke AG, Kiel for Pankos Operating S.A. (Anders Jahre & Co, Sfj.), Panama. Sjøsatt 25/04 og overlevert 07/06-1952. Kallesignal HOGG.
1953 Solgt til Spermacet Whaling Company S.A. (Anders Jahre & Co, Sfj.), Panama.
1955 Igjen overført til Pankos Operating S.A. (Anders Jahre & Co, Sfj.), Panama. Senere overtatt av Anders Jahres Rederi IV, Sandefjord 30/11-1955.
1956 Innført til Norge og Anders Jahres rederi IV, Sandefjord i januar under samme navn. Registrert under norsk flagg og hjemme havn, Sandefjord.
1959 Blir pårent 01/03-1959 av passasjerskipet CONSTITUTION (American Export Lines Inc., New York) fem nautiske mil sydøst for Ambrose Fyrskip i innløpet til New York havn i tykk tåke. CONSTITUTION skjærer gjennom den fremre delen av JALANTA, rett forut for brobygget. Den bakre delen av skipet og den ca 30,0 m lange adskilte frontdelen av skipet holdt seg flytende. Akter seksjonen ankom New York havn 02/03 ved egen hjelp.
Sjøforklaringen ga CONSTITUTION det hele og fulle ansvar for hendelsen da det hadde holdt en hastighet kalkulert til 16,8 knop, til tross for omstendighetene.
JALANTA var på ballastreise til Venezuela da kollisjonen skjedde.
Skips delene ble igjen gjenforent og reparert ved Bethlehem Steel Co., Hoboken NJ. Reparasjonen tok til i mars og var ferdigstilt i juli.
Etter reparasjonen er dimensjonene: Loa: 568,8’ – Lbp: 531,5’ – B: 71,7’ – D: 39,4’. Tonnasje: 18.435 tdw, 12.228 brt, 6.938 nrt (ref. DnV 1961).
1960 Selskapet Anders Jahres Rederi IV fusjonerer med Anders Jahres Rederi III 24/11-1960.
1964 Ankom Framnæs mek. Værksted i Sandefjord 09/10 for 12-års klasse, trykkprøving og akseltrekk. Gikk i dokk nr. 1 i tiden 10/10 til 17/10.
Solgt til Vista Rios Cia. Naviera S. A., Liberia (Bray Shipping Co., Ltd, London, disponenter). Forlater Sandefjord 02/12 registrert i Monrovia og Liberia flagg under navnet ELENI.
1967
Overført til Vista Rios Cia. Naviera S. A., Pireus, Hellas. Beholder navnet. Bray Shipping Co., Ltd, London er fremdeles disponenter. Registrert i Pireus under gresk flagg.
1974. Solgt til Sea Tankers Shipping Co (Pte) Ltd. Singapore (Jan P. Røed) og omdøpt CHERRY VINTER. Registrert i Singapore og Singapore flagg.
1975 Går i opplag i Tricomalee, Ceylon 30/06-1975.
1979. Solgt til Inchon Iron & Steel, Busan, Syd Korea for opphugging. Forlater opplagsbøyen 17/02-1979 og ankommer Busan, Syd-Korea 28/03-1979. Hugging startet 06/1979.

1951 Ordered by A. Jahre & Co. A/S, Sandefjord, Norge before summer.
1952 Built as engine tanker JALANTA by Kieler Howaldtswerke A. G., Kiel for Pankos Operating S.A. (Anders Jahre & Co, Sfj.), Panama. Launched on 25/04 and delivered on 07/06-1952.
1953 Sold to Spermacet Whaling Company S.A. (Anders Jahre & Co, Sfj.), Panama.
1955 Again transferred to Pankos Operating S.A. (Anders Jahre & Co, Sfj.), Panama. Later taken over by Anders Jahres Rederi IV, Sandefjord 30/11-1955.
1956 Introduced to Norway and Anders Jahre's shipping company IV, Sandefjord in January under the same name. Registered under the Norwegian flag and home port, Sandefjord.
1959 Hit by the passenger ship CONSTITUTION (American Export Lines Inc., New York) 01/03-1950 five nautical miles southeast of Ambrose Lighthouse in the inlet of New York harbor in thick fog. The Maritime Declaration gave CONSTITUTION all and full responsibility for the incident as it had kept a speed calculated to 16.8 knots, despite the circumstances. JALANTA was split in two just before the midship building. JALANTA was on a ballast trip to Venezuela when the collision happened.
Both parts remained afloat. The stern came to port for its own machine. The ship parts were reunited and repaired at Bethlehem Steel Co., Hoboken NJ. The repair started in March and completed in July.
After repair, the dimensions are: Loa: 568.8 '- Lbp: 531.5' - B: 71.7 '- D: 39.4'. Tonnage: 18,435 tdw, 12,228 brt, 6,938 nrt (ref. DnV 1961).
1960 The Anders Jahres Rederi IV company merges with Anders Jahres Rederi III 24/11-1960.
1964 Arrived at Framnæs mek. Værksted in Sandefjord 09/10 for 12 years-class, pressure testing and shaft withdrawel. Went to drydock no. 1 from 10/10 to 17/10.
Sold to Vista Rios Cia. Naviera S. A., Liberia (Bray Shipping Co., Ltd, London, managers). Departed Sandefjord 02/12 registered in Monrovia and Liberia flag under the name ELENI.
1967 Transferred/sold to Vista Rios Cia. Naviera S. A., Piraeus, Greece. Registered in Piraeus, Greece under the same name. Bray Shipping Co., Ltd, London are still dispatchers. Registered in Piraeus, Greece.
1974. Sold to Sea Tankers Shipping Co (Pte) Ltd. Singapore (Jan P. Røed) and renamed CHERRY VINTER. Registered in Singapore.
1975 Laid up in Tricomalee, Ceylon 30/06-1975.
1979. Sold to Inchon Iron & Steel, Busan, South Korea for scrapping. Leaves layup buoy 17/02 and arrives at Busan, South Korea 28-03. Breaking commenced 06/1979.

  • JALANTA (I)

    JALANTA (I)
  • JALANTA (I)

    JALANTA (I)
  • JALANTA (I)

    JALANTA (I)
  • JALANTA (I)

    JALANTA (I)
  • JALANTA (I)

    JALANTA (I)
  • JALANTA (I)

    JALANTA (I)
  • CONSTITUTION

    CONSTITUTION
42-43 pers,
Mannskapsliste pr 01/03-1959 ved kollisjonstidspunkt
CREW LISTE OVER NORSKE OMBORD I M/T JALANTA 1/3 1959 DA VI KOLLIDERTE MED S/S CONSTITUTION UTENFOR NEW YORK
Stilling, Navn, Hjemsted
Kaptein Anders Løvald, Stavern
1. styrmann Waldemar
Kilde: Bjørn D. Karlsen, DnV reg.-1953, Erling Krange/Tormod Nordli, Arne Sognnes notater, boken ”På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi”
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no