T/S JARAGUA

Tilbake til søk
JARAGUA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 5170252
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil
Kallesignal LATD
Byggeår 1955/09
Leveringsmåned Sept.
Byggenr 694
Bruttotonn/BT 21.584
Nettotonn/NT 13.296
Dødvekt/TDW 34.320
Skrog LOA 202,20 M
Bredde 26,30 M
Dypgående 14,29 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 15,0 knop
Drivstoffkapasitet 60,0 t/døgn
Lasthåndtering 29 x lastoljetanker (8SB, 8BB, 13C). 1 x pumperom m/4 x lastoljepumper, hver en kapasitet på ca 750 kub. m/t. Dette gjorde det mulig å losse skipet på ca.20 timer. Gøtaverken «Lodicator»
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers), oljefyrt m/overheter og kunstig trekk. Total heteflate (HF): 14.910 kv/ft. 525/510 PSI trykk før/etter overh. Overh. temp 400 gr.C. For lavtrykks damp (vinsjer/varming) 1 x dampgen. (LT-kjel), 170
Kjelebygger Babcock & Wilcox Ltd, Renfrew, England
Hjelpemaskineri 2 x turbogenerator, hver på 850 AHK (550kW) 1 x dieselgenerator (nødgenerator), 285 AHK (200kW)
El-kraft 1.100kW/220-110VDC
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi. Av skipsradioanlegget var det sender av type ST 450 og STK antenne fra Standard Telefon & Kabelfabrik A/S
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1973 - 1977 Hugget
Liberia
Sted Gøteborg
Reg havn Sandefjord

1951 Så tidlig som 29/10-1951 ble det opplyst i Sandefjords Blad via A/S Kosmos årsberetning at det var bestilt en tanker på 34.000 tdw fra Gøtaverken. 14/11-1951 ble det i Stavanger Aftenblad annonsert at A/S Kosmos hadde fått kontraheringstillatelse for bygging av en tanker på ca 34.000 tdw. Skipet var allerede bortleid på en 7 års avtale til The Anglo Saxon Petroleum Company, London.
1955 Bygget som turbintanker JARAGUA ved AB Gøtaverken, Gøteborg, Sweden for A/S Kosmos (Anders Jahres & Co., A/S), Sandefjord. Sjøsatt 12/05. Ferdigstilet og overlevert i september. Kjøpesummen var NOK 33.870.000.
Norges største tankskip ved sjøsetting, og største hittil bygget i Norden, samt det første turbintankskipet Gøtaverken hadde bygget.
Det har vel vært litt av en jobb å finne på nye navn, særlig i de perioder da nykontraheringene kom på løpende bånd. Det var ofte skipsreder Jørgen Jahres oppgave å komme med forslag, hvoretter reder Anders Jahre approberte dem Noen ganger ble det nokså tilfeldig, forteller Jørgen Jahre. JARAGUA ble døpt av en svensk dame, og navnet fikk jeg ide til da jeg på det tidspunktet bodde på hotell i Sao Paolo i Brasil Hotel Jaragua.
Nye tider var kommet til JARAGUA. Som det første skritt i en ny tid til sjøs, ble hun utstyrt med aircondition i kaptein og maskinsjef lugar, samt i messer og dagligrom.
Benyttet som "skoleskip" for fremtidige turbinmaskinister(!), de fikk sin ilddåp på dette fartøyet. Elektriskt drevet fødevannspumper. Etter hva det sies var det "black-out" til tider tre ganger om dagen. På folkemunne også kalt JAHREKUA.
1969 Solgt til Aida Shipping Co. Ltd., Liberia for NOK 8.561.000, omdøpt AIDA.
1972 Omdøpt KENT, fremdeles Aida Shipping Co.Ltd., Liberia.
1973 Solgt til York Navigation Corp., Monrovia, Liberia, omdøpt GRAND YORK.
1977 Solgt til hugging på Taiwan. Ankom Kaohsiung, Taiwan 17/3-1977 for hugging. Hugging påbegynt 02/05-1977.

Fremdrift: 1 x dampturbin anlegg, type De-Laval, totalt 9.800 AHK (SHP)gearet ned til 119 o.min på propell.
HT-turbinen var designet med 9-trinn og 4.700 o/min. LT-turbinen var designet med 6-trinn og 4.000 o/min på samme aksel som akterover-turbinen som hadde 2-trinn (Curtishjul). Turbinene var sammenkoblet til propellen via et 2-trinns reduksjonsgear. Bygget ved AB de Laval Ångturbin, Stockholm.

1951 As early as 29/10-1951, it was stated in Sandefjords Blad via A/S Kosmos's annual report that a tanker of 34,000 tdw had been ordered from Gøtaverken. On 14/11-1951, Stavanger Aftenblad announced that A/S Kosmos had been given from the Norwegian government permission to sign a contract for the construction of a tank of approximately 34,000 tdw at AB Gøtaverken of Sweden. The ship was already signed for a 7 years timecharter to The Anglo Saxon Petroleum Company, London.
1955 Built as turbine tanker JARAGUA by AB Gøtaverken, Gøteborg, Sweden for A/S Kosmos (Anders Jahres & Co., A/S), Sandefjord. Ferdigstilet og overlevert i september. Kjøpesummen var NOK 33.870.000.
The largest tanker built for a Norwegian company upon launching. The largest ever built in Scandinavia up to that date, and the first turbine driven tanker built by Gøtaverken.
It seems to be a problem to find names, especially in a time when new contracts frequently was signed. Often it was the task of ship owner Jørgen Jahres to propose a new name and then ship owner Anders Jahre to approve it. Some times it is choosen very occasionally, tells Jørgen Jahre.
The JARAGUA was named by a swedish lady, and the name came from an ide I had, as I at that time stayed at a hotel in Sao Paolo in Brasil, Hotel Jaragua. Mr.Jørgen Jahre said.

Modern time had reached JARAGUA as she was equipped with airconditioning in the cabin of the master and chief engineer, including messrooms and dayrooms.
As the Jahrefleet had a growing number of turbine tankers to be built, she was also used as school-ship for future turbine engineers(!). And they had a good training on that vessel. She had electric driven feedwater pumps, and as the roamer says, she had around three black-outs a day.

1969 Sold to Aida Shipping Co. Ltd., Liberia for a price of NOK 8.561.000. Renamed AIDA.
1972 Renamed KENT, still Aida Shipping Co.Ltd., Liberia.
1973 Sold to York Navigation Corp., Monrovia, Liberia, renamed GRAND YORK.
1977 Sold to breaking. Arrived Kaohsiung, Taiwan 17/03-1977 for breaking. Breaking commenced 02/05-1977.

  • JARAGUA

    JARAGUA
  • JARAGUA

    JARAGUA
  • JARAGUA

    JARAGUA
Totalt 54 pers. (Dette var før rasjonalisering og alternering. Til sammenligning hadde en 17.000 tonner en besetning på 44 i samme tidsrom))
Sümak luftkondisjonering (AC) i innredning.
Kilde: Odd Halvorsen, Jahre-Nytt, Ove Rosenlund, Arne Sognnes, Sandefjords Blad
Utarbeidet av: Bjørn D. Karlsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no