M/T JARANDA (I)

Tilbake til søk
JARANDA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5170290
Klassifisering Lloyds +100A1 Carrying Petroleum in Bulk.
Kallesignal LNPI (HPIR)
Byggeår 1954/01
Leveringsmåned Januar
Byggenr 1478
Bruttotonn/BT 12.721
Nettotonn/NT 7.297
Dødvekt/TDW 18.971
Skrog LOA 174,86 M
Bredde 22,34 M
Dypgående 11,97 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 27 x lastoljetanker (9 BB, 9 C, 9 SB). 2 x pumperom. 4 x lastoljepumpe, stempel, dampdrevet. Tot. kapasitet 1.600 kub.m/t
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler «Skotte type), 180 PSI 1 x eksos kjel (exh. gas economiser), 180 PSI arbeidstrykk.
Kjelebygger Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem 1 x elektrisk/hydraulisk styremaskin av type Hastie Ram
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1954 Bygget som motor tanker JARANDA av Harland & Wolff Ltd., Musgrave Yard, Belfast, Nord-Irland for Pankos Operating Company SA. (Anders Jahre & Co A/S, Sandefjord), Panama. Sjøsatt 23/10-1953. Fru J. S. Baille var gudmor. Overlevert 09/01. Fart på prøvetur ble målt til 15,28 knop. Kaptein ved overlevering var Thorleif Kvillum, Sandefjord og maskinsjef var Sigurd Mathisen, Stavanger
Det foreløpig siste i en stor serie som A. Jahre bygget ved dette verkstedet. Søsterskip til JANITA, JANOVA og JARENA. Registrert i Panama med Panama City som hjemmehavn. Kallesignal HPIR.
Sluttet til Atlantic Refining for en tid på 5 år.
1955 Solgt til Anders Jahres rederi IV (Anders Jahre & Co), Sandefjord. Overtatt 30/11-1955. Registrert under norsk flagg med Sandefjord som hjemmehavn.
1960 Selskapene Anders Jahres rederi III og IV fusjonerer.
1965 Solgt til Marfama Cia. Naviera SA., Hellas. Overlevert nye eiere 08/07, i London etter endt utlossing. Omdøpt SPYRIDON.
1973 Solgt til Nea Armonia Shipping Co. SA., Hellas. Omdøpt ARMONIA.
1976 Lagt i opplag i Pireus fra 23/02 til 08/11. Solgt til Nea Armonia Shipping Corp., Hellas. Omdøpt MONI.
Solgt til huggere i Pakistan samme år. Ankom Gadani Beach, Pakistan 10/12-1976. Hun kom da fra Piræus hvor hun hadde ligget i opplag siden 23/02-1976, og navnet MONI bar hun kun på sin siste reise til opphuggerne.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Harland & Wolff-B&W, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 750 x 2.000 mm (1.500 mm for arbeidsstempel og 500 mm for eksosstempel og roterende tannhjulsblåsere). 7.500 BHK/9.380 IHK (5.595 Kw). Bygget av Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland

1954 Built as oil tanker JARANDA by Harland & Wolff Ltd., Musgrave Yard, Belfast, Northern Ireland for Pankos Operating Company SA. (Anders Jahre & Co A/S, Sandefjord), Panama. Launched 22/10-1953. Mrs. J. S. Baille was the godmother. Delivery took place 09/01. Speed obtained on sea trail was 15,28 knots. Captain on the maiden voyage was Thorleif Kvillum, Sandefjord and Chief engineer was Sigurd Mathisen, Stavanger.
It is currently the latest in a major series built by A. Jahre at this workshop. Delivered 09/01/1954. Registered in Panama with Panama City as home port.
1955 Sold to Anders Jahre's shipping company IV (Anders Jahre & Co), Sandefjord. Taken over 30/11-1955. Registered under Norwegian flag with Sandefjord as home port.
1960 The companies Anders Jahre's Rederi IV and III merge.
1965 Sold to Marfama Cia. Naviera SA., Greece. Delivered to new owners 08/07, in London, after completion of release. Renamed SPYRIDON.
1973 Sold to Nea Armonia Shipping Co. SA., Greece. Renamed ARMONIA.
1976 Laid up in Piraeus from 23/02 to 08/11. Sold to Nea Armonia Shipping Corp., Greece. Renamed MONI.
Sold to breakers in Pakistan the same year. Arrived at Gadani Beach, Pakistan 10/12-1976. She then came from Piraeus where she had been laid up since 23/02/1976, and the name MONI she only carried on her last trip to the breaker.

  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
  • JARANDA

    JARANDA
42-43 pers,
Kilde: Arne Sognnes, boken «På alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi», DnV-register
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no