M/T JARMINA

Tilbake til søk
JARMINA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5170381
Klassifisering DnV +1A Tankskip for oljelast
Kallesignal LKXJ
Byggeår 1953/06
Byggenr 943
Bruttotonn/BT 13.996
Dødvekt/TDW 21.497
Skrog LOA 179,95 m
Bredde 22,55 m
Dypgående 12,4 m
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 14
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 22 x lastoljetanker
Kjeletype 2 x hjelpe kjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler) 185 PSI. 1 x eksoskjel (exh. economiser), 185 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motordetaljer MAN D7Z 72/120, 2-takt, dobbeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 720 x 1.200 mm, 8.400 BHK v/116 o/min., MDO
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1951 Byggekontrakten undertegnes.
1953 Howaldtswerke AG, Werk Kiel blir utskilt som eget uavhengig selskap 29/01 og får navnet Kieler Howaldtswerke AG, Kiel. Bygget som motortanker JARMINA ved Kieler Howaldtswerke AG, Kiel for Skibsaktieselskapet «Noravind» (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Levert i juni. Kjøpesummen var kr. 15,4 mill. Hovedsakelig tidsbefraktet til Shell Oils.
1958 Overført til A/S Kosmos (A. Jahre & Co. A/S), Sandefjord.
1960 I perioden fra overlevering frem til 31/03-1960 var beregnet fortjeneste kr. 22,4 mill.
1965 Solgt til General Navigation of Monrovia Ld., (Transamerican Steamship Corp, New York) for £300.000. Overlevert til nye eiere i Kiel 16/11. Skipet ble satt under liberiansk flagg under navnet AFRICAN LADY
1972 Solgt til Marlogro Armadora S. A. (Transtrade Shipping Ltd. , London) og fikk navnet SUSY, registrert i Panama.
1976 Omdøpt SUSY I. Solgt til spansk hugger Hierros Ardes, Gandia. Ankom Gandia i Spania 22/12-1976 for hugging.
1977 Hugging startet i februar.

1951 Building contract signed.
1953 Howaldtswerke AG, Werk Kiel is being separated as own independent company 29/01 and is named Kieler Howaldtswerke AG, Kiel.
Built as motor tanker JARMINA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for Skibsaktieselskapet «Noravind» (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Delivery in June.
Cost price was NOK 15,4 mill. Mainly on time charter to Shell Oil Company.
1958 Transferred to A/S Kosmos (A. Jahre & Co. A/S), Sandefjord.
1960 In the periode from delivery to 31/03-1960 calculated income was stipulated to NOK 22,4 mill.
1965 Sold to General Navigation of Monrovia Ld. (Transamerican Steamship Corp, New York) for £300.000 . Handed over to her new owners 16/11 in Kiel. Registered in Liberia and renamed AFRICAN LADY
1972 Sold to Marlogro Armadora S. A. (Transtrade Shipping Ltd. , London), renamed SUSY registered in Panama City.
1976 Renamed SUSY I. Sold to Spanish breaker Hierros Ardes, Gandia. Arrived Gandia in Spain 22/12 for scrapping.
1977 Breaking commenced in February.

  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
  • JARMINA

    JARMINA
Kilde: Frivakt 7/8-1985, og boken «The Ships of Howaldt and HWD», boken «På Alle Hav – Skipene i Anders Jahres rederi».
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no