FLK ANGLO NORSE
Tilbake til søk
1914 Bygget som damptanker MARICOPA ved Palmers' Shipbuilding & Iron Co. Ltd., Jarrow som Yard No. 836 på vegne av A/S Tankfart (Wilh. Wilhelmsen), Tønsberg. Sjøsatt 27/04 med konen til Konsul Wilhelmsen jr som gudmor. Ferdigstilt 16/05 og prisen var NOK 2.030.883,20.
I den lokale avisen kunne man lese: «Det var en suksessfull sjøsetting fra Hebburn verkstedet til Palmers Shipbuilding and Iron Co. Ltd. Damptankeren MARICOPA, bygget på order av Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg.»
MARICOPA var bygget etter Isherwood systemet til klasse 100 A1 i Lloyds Special survey for frakt av olje i bulk og i overenstemmelse med Suez Kanalens bestemmelser. Den var fra begynnelsen utstyrt med en stempel dampmaskin som ble forsynt med damp fra fire store single-ended kjeler beregnet på kullfyring og med arbeidstrykk på 180 PSI. Alt bygget av Palmer selskapet.
1929 Innkjøpt 25/01 av det nystartede Falkland Shipowners Ltd, London (H. M. Wrangell, Haugesund) (Hans Borge, Tønsberg) og omdøpt ANGLO NORSE. Ombygget til hvalkokeri. (Eiere består av Antarctic (49.123 aksjer)(Falkland Shipowners Company Ltd er Jahregruppens (A. Jahre/Sven Foyn Bruun/von der Lippe) datterselskap i London.
Solgt 23/08 til Falkland Shipowners Ltd. (Bruun & von der Lippe, Tønsberg), London. ANGLO NORSE drev hvalfangst under britisk flagg for selskapet Anglo-Norse Co., Ltd., London. I fangst for Anglo-Norse Co. Ltd. i Sydishavet med de 5 hvalbåter A-N I, II, III, IV og V. Sesongen 1929/30 startet 08/10-1929.
1930 Fangsten avsluttes 15/03-1930. Resultat av sesongen var 82.317 fat hvalolje.
I fangst for Anglo-Norse Whaling Co. i Sydishavet med de 5 hvalbåter, A-N I, II, III, IV og V sesongen 1930/31. Bestyrer Gullik Jensen. Sesong start 07/10-1930.
1931 Sesong avsluttet 21/03-1931. Fangst resultatet var 101.200 fat hvalolje.
1936 ANGLO NORSE var også en av kokeriene som var av interesse for tyskerne på midten av 30-årene. Men det kom ikke til noe salg eller leieavtale.
Under trussel om skroting og ingen tildeling av kvote for gamle kokerier uten opphalingsslipp ble ANGLO NORSE ombygget og moderniseres ved Wilton-Fijenoord i Schiedam, Holland. Opphalingsslip monteres. Går til feltene utenfor kysten av Australia for sommersesongen med hvalbåtene A-N-I, II, IV, V, KOS I og II. Sesongen startet 24/06 og ble avsluttet 04/09-1936. Total produksjon var 61.144 fat hval og spermolje. Utbytte fra 7 finnhval, 1.568 knøl og 10 spemhval. Bestyrer var Hjalmar Christensen.
I fangst for Falkland Shipowners Ltd. på Peru-kysten med 6 hvalbåter sesongen 1936/37. Sesong startet 28/11-1936.
1937 Avslutter fangsten på Peru 23/03-1937. Resultatet av fangsten ble 36.000 fat sperm olje og 6.700 fat hvalolje.
1938 Dokkes og repareres ved Framnæs mek. Værksted . Ankom Sandefjord 09/03. Forhales til verkstedet 14/03 og går i dokk samme dag. Forlater dokken 22/03. Forlater verkstedet og havnen 23/03.
Sendes til Sydishavet som transportbåt for kokeriet PELAGOS i sesongen 1938/39.
1939 Kjøpt 20/06 av Ministry of War Transport (MoWT)(Chr. Salvesen & Co., disp.) for £90.000.
1941 Omdøpt EMPIRE NORSE. Kolliderte 19/08 med den kanadiske SS LANARK (1.904 brt, bygget 1923) under reise fra Curacao til Tyne med oljelast. Tatt inn til Tyne med skrogskader.
Tok fyr 31/08 mens hun var under reparasjon. Ammunisjonsmagasinet eksploderte og hun ble senket.
Hevet 03/09, reparert og fortsatte som EMPIRE NORSE.
1946 Falklands Shipowners Ltd. (Bruun & von der Lippe, Tønsberg), London kjøper 14/06 tilbake skipet for £22.500, og hun får tilbake navnet ANGLO NORSE.
Hun setter straks kursen for Kaldnes mek.Verksted i Tønsberg hvor hun ankommer 21/06-1946. A/S Antarctic (Anton von der Lippe) overtok alle aksjene. Jahre leide skipet for spermhvalfangst.
1947 Representantskapet i Antarctic vedtar 05/01-1947 å leie bort ANGLO NORSE fra Falkland Shipowners til Spermacet Whaling Company. 17/01-1947 får selskapet dispensasjon fra loven “som forbyr nordmenn å delta i hvalfangst under fremmed flagg”.
Utleid på bareboat charter (full kontroll) til fangst for The Spermacet Whaling Co. på kysten av Peru med 6 hvalbåter sesongen 1947/48.
Våren 1947 er ANGLO NORSE på ny klar til å stikke til sjøs fra Tønsberg med 300 mann på kokeri og hvalbåter. Hvalbåtene var KOS 4, 5, 8, 13, 18 og GOS 4. Skulle fange spermhval i Humboltstrømmen. Sesongen startet i mai/juni
1948 Vinteren 1948 i januar, er fangsten slutt og hun setter kursen til Sandefjord via New York, hvor hun losser 91.787 fat hvalolje. Hun når Sandefjord på vårparten. Allerede 03/07-1948 er hun tilbake i Humboltstrømmen med syv hvalbåter, KOS IV, VI, VIII, XI, XIII, XVIII og A-N V.
1949 Sesongen avsluttes 30/01-1949 etter atter en rekord fangst. 88.205 fat spermolje var resultatet.
På vårparten 1949 skifter man fra britisk til fransk flagg, og setter kursen for kysten av Madagaskar med tillatelse av franske myndigheter for å fange knølhval. Det er Spermacet Whaling Co som har fått lisens. En snarvisit til Sandefjord og Framnæs i tiden 21/03 tll 23/03.
Denne gang i fangst med åtte hvalbåter. Sesongen var kort, kun 4 måneder med start 11/06 og varte frem til 10/10-1949. Hvalbåtene var KOS IV, VI, VIII, XI, XIII, XV, XVIII og A-N V. Fangstbestyrer var Thomas Hansen. Resultatet ble 60.583 fat hvalolje.
1950 Solgt i mai til l'Armement Baleinier S.A France. I sommerfangst for Spermacet Whaling Co. på kysten av Madagascar med 9 hvalbåter denne gang. Hvalbåtene var A-N 5, KOS IV, VI, VII, VIII, XI, XIII, XVIII og KOS 43. Fangstbestyrer var Roald J. Daler. Sesong startet 24/06 og avsluttet 19/09-1950. Produksjon ble 33.424 fat hvalolje..
1951 I fangst for l'Armement Baleinier S.A France på kysten av Peru med åtte hvalbåter. Hvalbåtene var KOS IV, V, VI, VIII, XI, XII, XIII og XVIII. Fangtsbestyrer var Roald J. Daler. Sesong start 12/06-1951.
1952 Sesongen ble avsluttet 11/01-1952. Total produksjon var 103.834 fat spermolje
Flåten flytter til feltene utenfor Gabon med syv hvalbåter. Fanger her for selskapet Sopecoba S.A. Hvalbåtene var GOS 1, 6, 7, KOS 4, 5, BALEINE og JUBARTE.). Fangstbestyrer denne gang var Trygve Lystad. Sesongen var i gang fra 19/06 og varte til 15/09. Det ble produsert 16.485 fat hvalolje.
1953 Ankom Framnæs mek. Værksted 30/11. Går i tørrdokk samme dag. Forlater verksted og dokk 02/12 og legger til ved Thorodden. Innleid av Anders Jahre & Co, Sandefjord og benyttet til enkelt reiser med oljelast.
1954 Forhaler til Sandar Fabrikker 19/01 for lossing/lasting.
1956 Omdøpes til JANINA, Anders Jahre & Co. Benyttet som oljetanker fremdeles under fransk flagg.
1957 På tur fra Odessa i Ukraina til Turku (Åbo) i Finland med en last med fyringsolje. Det utbryter brann på fyrdørken. Forlatt, brennende nord-vest av Oporto, Portugal 15/01 i posisjon 41.43 N/09.30 V etter at brann brøt ut på reise fra Odessa til Åbo med en last fyringsolje. Brannen begynte på fyrdørken..
Alle fra JANINA ble reddet. 16 ble plukket opp av det tyske lasteskipet TROYBURG og 4 ble tatt opp av britiske BARBICAN og landsatt i Vigo. 13 mann på et sovjetrussisk fartøy og 12 kom om bord på et fransk fartøy. Bergningsfartøyet SALVATOR gikk fra Gibraltar for å prøve å redde skipet. Turen ville ta to døgn før den ville nå frem. JANINA gikk ned 18/01
1914 Built as steam tanker MARICOPA by Palmers' Shipbuilding & Iron Co. Ltd., Jarrow as Yard No. 836 for A/S Tankfaart II (Wilh. Wilhelmsen), Tønsberg, Norway. Launched 27/04 with the wife of Mr. Consul Whilhelmsen jr. as godmother. Completed 16/05 and price paid NOK 2.030.883,20.
As read in the local newspaper: “There was successfully launched from the Hebburn ship yard of Messrs Palmers Shipbuilding and Iron Co, Ltd., the oil tank steamer Maricopa, built to the order of Wilh. Wilhelmsen of Tonsberg. The vessel, wich is 425 feet long between perpendiculars, having a total deadweight carrying capacity of over 10,000 tons, is built on the Isherwood system of framing to class 100 A1 Lloyd’s speccial survey for the carriage of oil in bulk, and is in accordance with Suez Canal requirements.”
1929 Sold 25/01 to Falkland Shipowners Ltd, London (H. M. Wrangell, Haugesund) (Hans Borge, Tønsberg) and renamed ANGLO NORSE. Converted to floating whaling factory. (Owners: Antarctic with 49.123 shares. Falkland Shipowners Company Ltd is the Jahre-groups (A.Jahre/Sven Foyn Bruun/von der Lippe) company in London. Solgt 23/08 til Falkland Shipowners Ltd. (Bruun & von der Lippe, Tønsberg), London. ANGLO NORSE did whaling under British flagg for the company of Anglo-Norse Co., Ltd., London. Whaling for Anglo-Norse Co. Ltd. In the Southern Ocean with 5 whale catchers. The catcher was A-N I, II, III, IV and V. The season 1929/30 commenced 08/10-1929.
1930 The season ended 15/03-1930. Result of the catch was 82.317 bbls of whale oils.
At whaling for Anglo-Norse Whaling Co. in the Southern Ocean with 5 whale catchers, A-N I, II, III, IV and V season of 1930/31. Whaling manager was Gullik Jensen. The season commenced 07/10-1930.
1931 The season ended 21/03-1931. The result of the catch was 101.200 bbls of whale oil.
1936 ANGLO NORSE was also one of the floating factories of great interest to the Germans in the mid-30s. But there was no sale or lease.
Under threat of scrapping and no allocation of quota for old factories without hauling slip, ANGLO NORSE was rebuilt and modernized at Wilton-Fijenoord in Schiedam, the Netherlands. Hauling slip is fitted.
Went to the whaling fields off the coast of Australia for the summer season with the whale catcher A-N-1, 2, 4, 5, KOS I and II. The season started 24/06 and ended 04/09-1936. Total production was 61,144 barrels. Yield of 7 fin whales, 1,568 humpback whales and 10 humpback whales. The whaling manager was Hjalmar Christensen.
Whaling on behalf of the Falkland Shipowners Ltd. At the coast of Peru with 6 catchers the season of 1936/37. The season commenced on 28/11-1936.
1937 Ended the season on the coast of Peru 23/03-1937. Result of the catch was 36.000 bbls of spermacet oil and 6.700 bbls of whale oil.
1938 Hired as transport ship in the Antarctic for the factory PELAGOS the season of 1938/39.
1939 Purchased 20/06 by the Ministry of War Transport (Chr. Salvesen & Co., managers) for £90.000.
1941 Renamed EMPIRE NORSE. In collision 19/08 with the Canadian SS LANARK (1,904 brt, built 1923) while on passage from Curacao to the Tyne with a cargo of oil, proceed to the Tyne with hull damage.
Caught fire 31/08 while under repair and beached. Her ammunition magazine exploded and she was scuttled.
Refloated 03/09 and subsequently repaired and still under the name EMPIRE NORSE.
1946 Falklands Shipowners Ltd. (Bruun & von der Lippe, Tønsberg), London buys back ANGLO NORSE for £22.500 and the course was subsequently set for Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg where she arrived on 21/06-1946.
A/S Antarctic (Anton von der Lippe) took over all the shares. The Spermacet Whaling Co (Anders Jahre) hired the ship for hunting spermacet whale.
Hired out on a bareboat charter for whaling for the Spermacet Whaling Co. off the coast of Peru with 6 catchers for the season 1947/48.
1947 At the spring of 1947 ANGLO NORSE is ready to put to sea from Tønsberg with a manning of total 300 men. Catchers for ANGLO NORSE were the KOS 4, 5, 8, 13, 18 and GOS 4 ready for hunting spermacet in the Humbold current. The season comenced in month of May/June.
1948 The winter of 1948 all cathing is over and she's heading for Sandefjord via New York, where she discharged 91.787 bbls of whale oil. She arrived Sandefjord in the springtime. Already 03/07-1948 she's back in the Humbold current bringing seven catchers. GOS 4 is replaced by KOS 11 and A-N 5.
1949 The season ended 30/01-1949 after another record catch. 88.205 bbls of spermacet oil was the result.
In the spring ANGLO NORSE is shifting from British to French flag register, and the course is set for the coast of Madagascar to catch humpback whale. This time with eight catchers.
It’s the Spermacet Whaling Co who is obtaining the licens. This time with 8 catchers. The season was short, only 4 months with start 11/06 and end on 10/10-1949. The catchers was KOS IV, VI, VIII, XI, XIII, XV, XVIII og A-N V. Whaling manager was Thomas Hansen. The result was 60.583 barrels of whale oil.
1950 Sold in May to Armement Baleinier S.A France. Still whaling for The Spermacet Whaling Co, off the coast of Madagascar. This time with nine catchers. Catcher was A-N 5, KOS IV, VI, VII, VIII, XI, XIII, XVIII og KOS 43. Whaling manager was Roald J. Daler. Season commenced 24/06 and ended 19/09-1950. Production was 33.424 bbls of whale oil.
1951 Whaling for l'Armement Baleinier S.A France on the coast of Peru with eight catchers. Catcher was KOS IV, V, VI, VIII, XI, XII, XIII and XVIII. Whaling manager was Roald J. Daler. Season commenced 12/06-1951 and last to to medio January 1952.
1952 Season ended on 11/01-1952. Total production was 103.834 barrels of spermacet oil.
The whaling fleet is tranferred to the whaling field outside Gabon with seven catchers. Started whaling for company Sopecoba S.A. (Cathers: GOS 1, 6, 7, KOS 4, 5, BALEINE and JUBARTE.). Whaling manager this time was Trygve Lystad. Season commenced 19/06 and until 15/09. It was produced 16.485 bbls of whale oil.
1953 Laid up. Used for short term oil transport. Taken over by Anders Jahre, Sandefjord.
1956 Renamed JANINA with Anders Jahre & Co as owners. Used as oil tanker still under French flag..
1957 On voyage from Odessa in Ukrain to Turku (Åbo), Finland with a cargo of fuel oil. Unexpected fire broke out at the boiler room. Abandoned, on fire, N.W. of Oporto, Portugal on 15/01 in a position 41.43 N, 09.30 W
Everyone from JANINA was rescued. 16 were picked up by the German cargo ship TROYBURG and 4 were picked up by British BARBICAN and landed in Vigo. 13 men picked up by a Soviet Russian vessel and 12 came on board a French vessel. The salvage vessel SALVATOR left Gibraltar to try to save the ship. The trip would take two days before it would arrive. JANINA went down 18/01
48 pers. som tanker
Klipp fra Sandefjords Blad: 16/02-1987
Hvor ble de av?
Av Bjørgulv E. Iversen (tekst)
I 1927 ble Anglo-Norse A/S stiftet i Tønsberg, og navnet røper at bak selskapet sto det britiske
og norske interesser. Kokeriet som ble innkjøpt ble døpt ANGLO NORSE, og det var et lite kokeri
som noen år senere ble solgt. Selskapet kjøpte deretter Wilhelmsen-båten MARICOPA, som ble
ombygd til hvalkokeri. også det fikk navnet ANGLO NORSE. I 1935 ble kokeriet og hvalbåtene solgt
til H. M. Wrangell i Haugesund, og Anders Jahre.
Tyske industriselskaper var svært aktive overfor norske hvalfangstselskaper i midten av 30-
årene. De ønsket å kjøpe/leie kokerier og hvalbåter, blant andre ANGLO NORSE. Det ble imidlertid
ingen avtale, og ANGLO NORSE ble utrustet for hvalfangst på, Peru-feltet. Resultatet ble svært
dårlig, 36 000 fat spermolje og 6 700 fat hvalolje, og det ga underskudd for selskapet. I årene 1936-38 var ANGLO NORSE ved Australia.
ANGLO NORSE var intakt i 1945, og i 1947 ble det Peru-feltet. Resultatet ble 92 000 fat spermolje. Via to sesonger på feltet ved Madagaskar var det tilbake på Peru i 1951, og det endte med
meget fine resultater på 103 800 fat spermolje. Året etter var ekspedisjonen på feltet utenfor Fransk Kongo, men det ble en real bomtur, bare 16 400 fat hvalolje.
Etter den mislykte turen til Fransk Kongo ble ANGLO NORSE og hvalbåtene lagt opp ved Trangsholmen. De fleste av hvalbåtene ble solgt, fortrinnsvis til Vestlandet, hvor de ble ombygd til
fiske- eller fraktebåter. Kokeriet skiftet navn under opplegget, til JANINA.
I 1956 var det stor etterspørsel etter tankbåter, og sent på året ble «Janina» sendt til Svartehavet, for å laste for Finland. Ryktene fortalte at JANINA hadde fått et meget bra certeparti.
JANINA kom imidlertid ikke frem til den finske havnen. 18. januar 1957 forliste JANINA i Biscaya, fullastet med olje.
Anglo Norse - festen 1949
Melodi: “På Youngstorvets basar”
Etter mange måneders slit er vi endelig kommet hit
for å more oss og ha det hyggelig sammen,
vi håper derfor alle tar frem humøret som de har
men vær forsiktig med den aller første drammen.
Hvem var det nu som sa hikk eller var det Strøm som gikk
for å passe på at Steamen holdes oppe,
Ingen dødgang tåles her opp med steamen hver issær,
husk vi må gå når chiefen sier vi skal stoppe.
Når vi “Ottern” for oss ser sikkert mange av oss ler,
når vi tenker på Lars og Peder kvarten.
De står sammen last og brast og vi ler når Lars tar fast
han er tjukk, men han holder oppe farten.
Kjenner dere “A-N-5”, eller noen som slår den,
i å skyte Sperm og feite fine knøler,
løft på glasset alle mann for vår gode skytterstand,
vi takknemlighet for disse gutta føler»
Ombord i “Femmern” bakern står på sin lem når jaget går
og da er det ikke godt å være knøler,
Strøm og chiefen passer på at maskin ikke går i stå
når skippern i fra brua ordrer brøler.
“Kos 18” er en snurrig båt og stadig høres der en låt,
det er Birger Snakkerud som bruker munnen.
Gnisten Goliat er og med men har vondt for hval å se
han er liten, men en kjernekar på bunnen.
Hvis du trenger noen egg, eller ser en mann med skjegg
som er rødt og lyser mange mil i natten.
Da er Gjertsen rette mann, og med skjegg da har vi ham
som er skytter og sjef på nummer atten,
Ombord i “Seksern” Werner er det er gutten som er skvær,
en som karene og vet å sette pris på.
Han er for dem som en far, og sin tunge tørn han tar,
så han Werner er ikke no' å si på.
Men vi alle har gjort vårt selv om ofte det ble hårdt
men det vil vi nu på denne festen glemme,
de som ikke glemmes må som på brygga måtte stå,
det er alle våre kjære som var hjemme.
Dem vi alltid tenkte på, som der hjemme måtte gå
det var lengten og savn fra begge sider,
men når fangsten den var slutt og vi oss hjemmet nærmet trutt,
ja da syns vi det gikk mot lyse tider
Koka nu har ankret opp Jørgen har slått siste stopp,
og mannskapet kommet hit til festen
Strøm og Snikk-Snakk har gjort sitt nå skal du og gjøre ditt
og så overlater vi til kvinnen resten.
Skål for oss som var ombord da vi gikk ut Tønsberg fjord,
da vi bort fra alle kjære måtte fare,
og så skåler vi for dem, som passer både barn og hjem
vi oss uten dere ikke kunne klare.