DS/HVB KOS 35

Tilbake til søk
KOS 35
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering +1A1 Hvalfanger
Kallesignal LMTX
Byggeår 1942/01
Byggenr 100
Bruttotonn/BT 309
Nettotonn/NT 105
Skrog LOA 42,09 M
Bredde 7,68 M
Dybde (i riss) 4,05 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel / fire tube boiler), dim.: 15' x 12', oljefyrt m/3 fyrganger, heteflate (HF) 3.228 kv.ft. Damptrykk 225 PSI
Kjelebygger Moss Værft & Dokk, Moss, Norge
Hjelpemaskineri 2 x stempel dampmaskin m/gen.
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44", slag 26", 201 NHK
Maskin-/motorbygger Moss Værft & Dokk, Moss, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Moss
Reg havn Sandefjord

1942 Bestilt og bygget som hvalbåt ved Moss Værft & Dokk, Moss. Beslaglagt av Die Deutsche Kriegsmarine og navngitt som POLARKREIS. Ferdigstilt som tysk vakt og eskorte fartøy. Overlevert og satt i tysk marine tjeneste 19/01-1942.
Tildeles nummeret NO.08.
1944 En britisk styrke med hangarskipene FURIOUS, TRUMPETER, krysseren KENT og jagere skyter mot skips mål på Stadlandet under en operasjon under dekknavnet «Begonia». Operasjonen varte fra 12/09 til 14/09-1944. Fly fra hangarskipene minelegger Aramsund-kanalen, sikret av DEVONSHIRE-krysseren og 6 jagere av den 26. flåten. De senket V 5307, skader V 5309 (SEEROBBE) og V 5105, som blir strandet, samt damperen OSTLAND (5.374 brt). Satt på grunn ved skade under luftangrep ved Stadlandet i pos. N 62.12 / Ø 05.28 den 12/09. Berget 22/09 og tatt til verksted for reparasjon.
Satt i drift som kystvakt- og eskorte fartøy SEEROBBE V.5309 i 53. Vorpostenflottille, Måløy.
1945 Beslaglagt i Måløy 09/05. Tildelt amerikanerne ved krigens slutt.
1947 Tildelt den norske stat og videre solgt til A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt ved Kristiansand mek. Verksted og omdøpt KOS 35.
Satt i fangst for det nybygde kokeriet KOSMOS III som en del av Fellesfangsten sesongen 1947/48. Skytter var Erling Fagerli.
1948 Resultatet av sesongen 1947/48 ble 90.048 fat hvalolje.
Reparert og vedlikeholdt ved Kristiansand mek. Verksted mellom sesongene
Sesongen 1948/49 i fangst for kokeriet KOSMOS IV. Skytter var Hansteen Andersen
1949 Fangsten sesongen 1948/49 avsluttes 26/03-1949 med et samlet resultat på 120.670 fat.
I fangst for KOSMOS IV sesongen 1949/50. Kokeri og hvalbåter ankom isen 06/12-1949 klare for fangst etter anløp av Walvis Bay. Flåten bestod av kokeri og 15 fangstbåter. KOS 35 var bøyebåt. Skytter var Frithjof Pedersen.
1950 Resultatet av sesongen 1949/50 ble 132.566 fat, derav 12.582 fat.
I fangst for KOSMOS IV sesongen 1950/51 som bøyebåt. Skytter var Erling Fagerli.
1951 Sesongen 1950/51 ble total resultatet for KOSMOS IV et utkok på 152.376 fat hvalolje. Kun slått av KOSMOS III av de norske selskapene.
I fangst for KOSMOS IV sesongen 1951/52 som bøyebåt. Skytter var Trygve Haraldsen, Tønsberg.
1952 KOSMOS IV ble det beste norske kokeri i sesongen 1951/52 med en total produksjon på 159.144 fat.
1955 Vedlikehold foretatt ved Kragerø Verft.
I fangst for KOSMOS IV sesongen 1955/56 som bøyebåt. Skytter var Trygve Andersen.
1956 Resultatet for sesongen 1955/56 ble totalt 113.800 fat hvalolje.
1962 Solgt til I/S Surplus Trading Co. Nøtterøy for opphugging

1942 Ordered and built as a whale boat at Moss Shipyard & Dock, Moss. Seized by Die Deutsche Kriegsmarine and named as POLARKREIS. Completed as German guard and escort vessel. Handed over and put in German naval service 19/01-1942.
Assigned to the number NO.08.
1944 A British force with the aircraft carriers FURIOUS, TRUMPETER, the cruiser KENT, and destroyers fires at ships' targets in Stadlandet, Norway during an operation under the cover name «Begonia». The operation lasted from 12/09 to 14/09-1944. Aircraft from the aircraft carriers mined the Aramsund Canal, secured by the DEVONSHIRE cruiser and 6 destroyers of the 26th Fleet. They lowered V 5307, damages V 5309 (SEEROBBE) and V 5105, which are stranded, as well as the steamer OSTLAND (5374 BRT). N 62.12 / E 05.28 on 12/09. Re-floated 22/09 and taken to a shipyard for repair.
Put into operation as a coastguard and escort vessel SEEROBBE V.5309 in 53. Vorpostenflottille, Måløy.
1945 Seized at Måløy 09/05. Awarded to the Americans at the end of the war.
1947 Awarded to the Norwegian Government and resold to A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Converted to whale catcher at Kristiansand mek. Verksted and renamed KOS 35.
Catching for the newly built factory KOSMOS III as part of the Joint Operation Agreement (Fellesfangsten) in the 1947/48 season. The shooter was Erling Fagerli.
1948 The result of the 1947/48 season was 90,048 barrels of whale oil.
Catching in 1948/49 season for the factory KOSMOS IV. The shooter was Hansteen Andersen
1949 The whaling season 1948/49 ends 26/03-1949 with a total result of 120.670 barrels of whale oil.
Catcher for KOSMOS IV season 1949/50. Factory and catchers arrived on the ice edge on 06/12-1949 ready for whaling after calling at Walvis Bay. The fleet consisted of the factory and 15 catchers. KOS 35 was buoy boat. Shooter was Frithjof Pedersen.
1950 The result of the 1949/50 season was 132.566 barrels, of which 12.582 barrels was spermacet oil.
Catching for KOSMOS IV season of 1950/51 as buoy boat. Shooter was Erling Fagerli.
1951 The 1950/51 season was the total result for KOSMOS IV expedition 152.376 barrels of whale oil. Only beaten by KOSMOS III expedition of the Norwegian expeditions.
Catching for factory KOSMOS IV season 1951/52 as buoy boat. Shooter was Trygve Haraldsen, Tønsberg.
1952 KOSMOS IV became the best Norwegian factory in the 1951/52 season with a total production of 159.144 barrels.
1955 Catching for KOSMOS IV season 1955/56 as bouy boat. Skytter was Trygve Andersen.
1956 The result for the 1955/56 season was a total of 113.800 barrels of whale oil.
1962 Sold to I/S Surplus Trading Co. at Nøtterøy for scrapping

  • KOS 35

    KOS 35
Kilde: DnV reg-1953, boken «Hvalfangsten – Eventyret tar slutt» v/Dag Bakka jr., «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no