DS/HVB SOUTHERN HARPER

Tilbake til søk
SOUTHERN HARPER
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 184027
Klassifisering Lloyds BS* Whaling purposes
Kallesignal MMPW
Byggeår 1951/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 1221
Bruttotonn/BT 438
Nettotonn/NT 149
Skrog LOA 158,8’ (48,4 m)
Skrog LBP 148’
Bredde 27,6’ (8,41 m)
Dybde (i riss) 14,1’ (4,29 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 15,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoveddampkjeler (vannrørskjeler m.overheter/water tube boilers w/superheater), type Foster-Wheeler D-type oljefyrte m/kunstig trekk. Arb. trykk 225 PSI Total heteflate: 7.876 kv/ft
Kjelebygger Foster Wheeler Corp., New York, NY, USA.
Hjelpemaskineri 2 x dampdrevet stempelmaskin (steam reciprocating) DC generatorer.
El-kraft 2 x 10kW/110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peilesender (DF), ekkolodd.
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 17,7″-30,5″-52″, slag 30", 1.800 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1951 Bygget som hvalbåt SOUTHERN HARPER av Smith’s Dock, Middlesbrough. Sjøsatt 09/05 og overlevert The South Georgia Co. (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland i juni som selskapets siste nybygde hvalbåt og søsterskip av SOUTHERN HUNTER.

Den siste hvalbåt bygget på egen regning. Senere innkjøp var fartøy fra andre fangstrederier som hadde avviklet sine fangstflåter.

Fanget for Fl/k SOUTHERN HARVESTER i sesongen 1951/52.

1952 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1952/53. Skytter var Hans M. Abrahamsen, Nøtterøy.

1953 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1953/54. Skytter var Thorleif Jensen

1954 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1954/55. Skytter var Thorleif Jensen

1955 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1955/56. Skytter var Thorleif Jensen

1956 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1956/57. Skytter var Thorleif Jensen

1957 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1957/58. Skytter var Thorleif Jensen

1958 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1958/59. Skytter var Thorleif Jensen

1959 Fanger for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1959/60. Skytter var Thorleif Jensen

1960 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER sesongene 1960/61. Skytter var Kaare Lie, Kent

1961 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER sesongene 61/62. Skytter var Kaare Lie, Kent og Rolf Olsen, Onsøy

1962 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER sesongene 62/63.Rolf Olsen, Onsøy og Arne Paulsen, Veierland

1963 Opplag i Melsomvik fra sommeren 1963 til januar 1966

1966 I januar solgt for NOK 425.000,- til Karl Karlsen, Terjevik, Tromsø for ombygging til fiskefartøy.

1967 Ferdig ombygget til snurper og omdøpt ÆGE og innført i merkeregisteret som T-72-T. Installert ny 8-sylindret Deutz diesel, 4-takt/enkeltv. på 1.320 BHK bygd av Klöckner-Humboldt Deutz AG, Køln, samt side propeller for og akter. Innmeldt i skipsregisteret 08/09. Nytt kallesignal LMAD

Ny tonnasje 459 brt., og målt til Loa: 157,7 ft.

1970 Forlenget til Loa.: 173,9’. Ny tonnasje: 620 brt.

1973 Overført til P/R Karl Karlsen, Tromsø.

1979 Solgt til Odd Dagfinn Pettersen, Tromsø. Navn og merke uendret.

1983 Omdøpt til HELMERSON. Samme eier.

1989 Solgt til A/S Karahav, (Oddvar Majala), Havøysund/ Hammerfest og omdøpt KARAHAV (F-272-M)

Ny dieselmaskin: 9-sylindret Wartsilä-Wichmann 2-takt/enkeltv. 3.000 BHK, og nye side-thrustere for og akter.

1991 Solgt til Silfaks Fiskebåtrederi, Havøysund / Hammerfest for NOK 11 mill. Navn og reg.nr. uendret.

1997 Nytt målebrev datert 21/03. Tonnasje: 761 brt og dimensjoner: Loa: 53,92 m – B: 8,36 m. – D: 4,753 m.

Havarerte og sank 08/11 av ukjent årsak.

1998 Slettet fra Skipsregisteret 6. august.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 3-trinns ekspansjon (triple exp.) 3-sylindret, syl. dia.: 17,7″-30,5″-52″, slag/stroke: 30″. 1.800 IHK. (Utviklet max. 2.210 IHK v/155 o.min). Bygget av Smith’s Dock Co. Middlesbrough.

1951 Built as whale catcher SOUTHERN HARPER by Smith’s Dock, South Bank. Launched on 09/03. In June delivered to The South Georgia Co. (Chr. Salvesen & Co.), Leith of Scotland as the company’s last new built whale catcher. Sister ship of SOUTHERN HUNTER.

The last whaleboat built at own expenses. Later purchases were vessels purchased from other whaling companies that had discontinued their whaling fleets

Catching for Fl/k SOUTHERN HARVESTER the season 1951/52.

1952 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1952/53. Shooter was Norwegian Hans M. Abrahamsen, Nøtterøy.

1953 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1953/54. Shooter was Thorleif Jensen

1954 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1954/55. Shooter was Thorleif Jensen

1955 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1955/56. Shooter was Thorleif Jensen

1956 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1956/57. Shooter was Thorleif Jensen

1957 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1957/58. Shooter was Thorleif Jensen

1958 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1958/59. Shooter was Thorleif Jensen

1959 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER season 1959/60. Shooter was Thorleif Jensen

1960 Catching for Fl/k SOUTHERN VENTURER season 1960/61. Shooter was Kaare Lie, Kent.

1961 Catching for Fl/k SOUTHERN VENTURER season 1960/61. Shooter was Kaare Lie, Kent and Rolf Olsen, Onsøy

1962 Catching for Fl/k SOUTHERN VENTURER season 1962/63. Shooter was Rolf Olsen, Onsøy and Arne Paulsen, Veierland.

1963 Laid-up at Melsomvik, Norway from summer of 1963 to 1966.

1966 In January sold for NOK 425.000 to fisherman Karl Karlsen, Terjevik Tromsø.

1967 Conversion to fishing vessel completed. New 1.320 BHP. 8-cyl. Deutz oil engine, 4-stroke/single acting built by Klockner-Humbolt-Deutz, and side-thrusters fwd. and aft installed. New measurements: tonnage 459 grt and length Loa: 157.7'. Renamed ÆGE and recorded with fishing identity T-72-T. Norwegian call sign LMAD

1970 New mid ship section fitted. Now tonnage: 620 grt. And dimension Loa: 173,9'.

1973 Transferred to P/R Karl Karlsen, Tromsø

1979 Sold to Odd D. Pettersen, Tromsø. Name unchanged.

1983 Renamed HELMERSON (T-72-T) by the owner.

1989 Sold to A/S Karahav, (Oddvar Majala), Havøysund, Hammerfest in Finnmark County, renamed KARAHAV (F-272-M)

New side-thrusters and new 9-cylinder Wartsilä-Wichmann, 2-stroke/single acting oil engine at 3.000 BHP installed.

1991 Sold to Silfaks Fishing Co., Hammerfest for NOK 11M. Name unchanged.

1997 Official measured 21/03 to 761 grt. Dimension: Loa: 53.92 mtr – B: 8.38 mtr - D: 4.753 mtr.

Sank 08/11 during fishing. Unknown reason.

1998 Deleted in August.

  • SOUTHERN HARPER med familie

    SOUTHERN HARPER med familie
  • SOUTHERN HARPER GA plan

    SOUTHERN HARPER GA plan
  • SOUTHERN HARPER som ÆGE

    SOUTHERN HARPER som ÆGE
  • SOUTHERN HARPER son ÆGE

    SOUTHERN HARPER son ÆGE
Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984 / Hvalfangsten, eventyret tar slutt, Dag Bakka Jr. 1992, Helge Lund 2007
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no