DS/HVB SOUTHERN ACTOR

Tilbake til søk
SOUTHERN ACTOR
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 184020
Klassifisering Lloyd's B.S.* For whaling purpose
Kallesignal GKJF (britisk)
Byggeår 1950/09
Leveringsmåned September
Byggenr 1202
Bruttotonn/BT 439,21
Nettotonn/NT 150,06
Skrog LOA 158'9 ½"
Skrog LBP 148'
Bredde 27'6"
Dybde (i riss) 15'6"
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 15,1
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers) type Foster Wheeler Water Tube, oljefyrt m/2 fyrganger på hver. Total dampproduksjon: 7.954 kg damp pr.timen, kjeletrykk: 15,8-16 kp/cm2. Total heteflate (HF): 7.876 kv/ft. Utstyrt med Clyde Blower
Kjelebygger Richardson, Westgarth & Co., Hartlepoole, England
Hjelpemaskineri 2 x stempel dampmaskiner, 10kW/600 o/min, bygget av Sunderland Forge Co. Ltd. 2 x evaporatorer, produksjons kapasitet 10 tonn vann pr. døgn, hver. Bygget av G & J Weir Ltd
El-kraft 20kW/110VDC
Navigasjonsutstyr 2 x Standard kompass (på bro og nød styring) 1 x gyro kompass, Sperry Minor Mark El Model 2., 1 x radiopeiler type Marconi Lodestone.. 1 x kursskriver type Ekeberg. 1 x radar type Marconi Mark IV. 1 x styremaskin type Wilson-Pirrie, bygget av Donkin &
Manøvreringssystem Maskintelegraf plassert to steder. Fra bro og kanon direkte til maskinrom. Dampdrevet styremaskin med kjetting overføring fra bro. Donkin & Co. Ltd., Type: Wilson-Pirrie, Size: 7" x 6 ½", ser. no.: 8797
Kommunikasjonsutstyr Sender og mottaker type Marconi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 17,7″-30,5″-52″, slag 30", 1.800 IHK
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1950 Bygget som hvalbåt SOUTHERN ACTOR ved Smith's Dock Co. Ltd, South Bank, Middleborough for Sevilla Whaling Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Skottland.
Sjøsatt 02/05-1950, overlevert i september samme år.
Byggeverkstedet bygget 10 hvalbåter av samme type i dette året. Fem av dem ble norske.
Fanget med Fl/k SOUTHERN HARVESTER 1950-60 tallet.
1960 Fanget for Leith Harbour, Syd-Georgia sesongen 1960/61.
1961 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen 1961/62.
1962 Opplag i Melsomvik
1964 Solgt i mars til Skjelnan Kvalstasjon A/S & Co, K/S (E. Aarseth & Co., Ålesund),
1965 Omdøpt POLARBRIS 08/06-1965, registrert i Tromsø. I fangst ved Skjelnan hvalstasjon i Troms
1971 Opplag Ålesund.
1975 Solgt i april til Industria Ballenera SA, Vigo Spania, omdøpt. IBSA UNO og fanget ut fra Vigo i Spania i årene 1975-85.
1981 Senket i Vigo etter sabotasjeaksjon av Watsons Sea Shepard.
Hevet og reparert. Senere omdøpt ITAXA III.
1989 Solgt for hugging i Cee, Spania, men reddet i siste liten av entusiaster fra Sandefjord og slept til hvalfangerbyen under det midlertidige navn PINGVIN. Fullrestaurert, malt i Salvesens farver og gitt tilbake det opprinnelige navnet, SOUTHERN ACTOR, I Sandefjordmuseenes eie verdens eneste hvalbåt av sitt slag i operativ stand, med status som museumsskip.

1950 Built as whaling catcher SOUTHERN ACTOR by Smith's Dock Co. Ltd, South Bank, Middlesbrough for for Sevilla Whaling Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland.
Launched on 02/05-1950. Handed over to her owners in September same year.
Smith’s Dock built a total of 10 catchers that year. Five of them went on Norwegian hands.
Catching for the SOUTHERN HARVESTER-exp. 1950/60.
1960 Catching for Leith Harbour, South-Georgia 1960/61.
1961 Catching for SOUTHERN VENTURER-exp. 1961/62.
1962 Laid up in Melsomvik, Norway.
1964 Sold to Skjelnan Kvalstasjon A/S & Co, K/S (E. Aarseth, Aalesund, Norway), renamed POLARBRIS 8 and registered in Tromsø. Started whaling at Skjelnan whaling station, Troms, Norway.
1975 Sold to Industra Ballenera, Vigo Spain, renamed IBSA UNO.
1981 Scuttled in Vigo by Sea Shepard saboteurs, but salvaged and repaired. Later renamed ITAXA III.
1989 Sold for scrapping in Spain but saved by Norwegian enthusiasts and brought to Sandefjord under the temporary name of PINGVIN. Refurbished into original shape as SOUTHERN ACTOR. Owned by Sandefjord’s Whaling Museum, the proud ship is today the only floating whaler of its kind.

  • SOUTHERN   ACTOR

    SOUTHERN   ACTOR
  • SOUTHERN   ACTOR

    SOUTHERN   ACTOR
  • SOUTHERN   ACTOR

    SOUTHERN   ACTOR
  • SOUTHERN   ACTOR

    SOUTHERN   ACTOR
  • SOUTHERN   ACTOR

    SOUTHERN   ACTOR
Under fangst 19 pers. (lugar kapasitet for 21)
Kilde: «From 70N to 70S» Graeme Somner, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt» Dag Bakka Jr., «A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic» Gerald Elliot, LR 1951/52 Ship particulars
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no