DS/HVB SOUTHERN GUIDER
Tilbake til søk
1949 Bestilt og bygget som hvalbåt PESCA 2 av Smith’s Dock Co., Middlesbrough for regning av Argentina de Pesca, (Alberto Ryan, disponent), Buenos Aires, Argentina. Sjøsatt 19/12-49.
1950 Overtatt av South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith under utrusting. Omdøpt SOUTHERN GUIDER og ferdigstilt levert 11/05.
Fanget for landstasjonen Hawke Harbour, Labrador hele sommeren. Fanget for landstasjonen Leith Harbour, Syd Georgia fra høsten av (1950/51), og i alle sesonger til og med sesongen 1960/61.
1952 Fanger for landstasjonen Leith Harbour sesongen 1952/53. Skytter var Johan Kjellstrøm, Sandar.
1953 Fanger for landstasjonen Leith Harbour sesongen 1953/54. Skytter var Johan Kjellstrøm, Sandar.
1954 Fanger for landstasjonen Leith Harbour sesongen 1954/55. Skytter var Johan Kjellstrøm, Sandar.
1955 Fanger for landstasjonen Leith Harbour sesongen 1955/56. Skytter var Johan Kjellstrøm, Sandar.
1957 I fangst sesongen 1957/58. Skytter var Kaare Lie, Kent, UK.
1958 I fangst sesongen 1958/59. Skytter var Kaare Lie, Kent, UK
1959 I fangst sesongen 1959/60. Skytter var Kaare Lie, Kent, UK
1960 Fanger for kokeriet SOUTHERN HARVESTER sesongen 1960/61 som bøyebåt. Skytter var Ragnar Christensen, Veierland.
1961 Utleid til Saldanha Whaling Ltd., Cape Town for sommerfangst, deretter ut som bøyebåt i 1961/62 sesongen med kokeriet SOUTHERN HARVESTER. Skytter var Ragnar Christensen, Veierland-
1962 Etter avsluttet sesong 1961/62, ankom Melsomvik på våren for opplag.
1965 Solgt i januar for NOK 425.000,- til Brødrene Birkeland fra Austevoll. Ombygd til snurper ved Fitjar Mek. Verksted. Ombygget med sidepropell forut og akter. Skrog inndelt i 3 x lasterom og tilsvarende luker. 1 x lastebom (5T) og vinsj.
1966 Dampmaskineriet byttet ut med en Wichmann type 8ACAT (nr. 5111), 2-takt/enkeltv., 8-sylindret m/syl.dim.: 280 x 420mm, 1.200 BHK, som fremdrift. Bygget av Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset.
Omdøpt BIRKELAND med Harald Birkeland P/R, Storebø som eiere. Registrert i merkeregisteret som H-118-AV. Registrert i Bergen.
Ny tonnasje: 532 brt, 243 nrt.
1975 Ombygget med shelterdekk i Haugesund på vårparten.
1977 Forlenget til 178 ft.
1985 Nytt eierselskap, P/R Brødrene Birkeland (Arne Birkeland).
Satt inn ny akterende og overbygg ved Rabben Mekaniske Verksted i Austevoll. Ny tonnasje: 727 brt. Dimensjoner: L: 188,3’ - B: 27,6’.
1989 Ny motor innsatt i juni. En 8-sylindret Wichmann diesel 2.448 BHK.
1998 Solgt og overtatt av Multinot A/S (Onny H Ottesen) i august i en byttehandel mot ATLANTIC VIKING. Omdøpt HAVBAS. Registrert som F-175-H (Hammerfest) med Hammerfest som hjemmehavn.
1999 Kolliderte med passasjerskipet SAGA ROSE (ex SAGAFJORD) vest av Bremanger natt til 29/07. HAVBAS sank etter hendelsen. Mannskapet på 10 kom uskadd fra hendelsen og bragt til Olden.
1949 Ordered and built as whale catcher PESCA 2 by Smith’s Dock Co., Middlesbrough on behalf of Cia. Argentina de Pesca (Alberto Ryan, manager), Buenos Aires Argentina. Launched on 19/12-1949.
1950 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith during outfitting. Completed and delivered as SOUTHERN GUIDER 11/05-1950.
Catching at Hawke Harbour, Labrador during the summer, then transferred to South Georgia and used as whale catcher at Leith Harbour all seasons from 1950/51 to ‘59/60
1952 As catcher for the Leith Harbour shore station the 1952/53 season. The shooter was Johan Kjellstrøm, Sandar.
1953 As catcher for the Leith Harbour shore station the 1953/54 season. The shooter was Johan Kjellstrøm, Sandar.
1954 As catcher for the Leith Harbour shore station the 1954/55 season. The shooter was Johan Kjellstrøm, Sandar.
1955 As catcher for the Leith Harbour shore station the 1955/56. The shooter was Johan Kjellstrøm, Sandar.
1957 As catcher season of 1957/58. Shooter was Kaare Lie, Kent, UK.
1958 As catcher season of 1958/59. Shooter was Kaare Lie, Kent, UK
1959 As catcher season of 1959/60. Shooter was Kaare Lie, Kent, UK
1960 As catcher for factory SOUTHERN HARVESTER season of 1960/61 as buoy boat. Shooter was Ragnar Christensen, Veierland.
1961 Chartered by Saldanha Whaling Ltd., Cape Town. (summer season). Returned to the Antarctic as buoy boat for the factory SOUTHERN HARVESTER in her last season, 1961/62. Shooter was Ragnar Christensen, Veierland.
1962 In May, arrived Melsomvik, Norway for lay-up.
1965 In January sold to Br. Birkeland of Austevoll, West Norway for NOK 425.000. Converted to motor driven fishing vessel by Fitjar Mek. Verksted. Rebuilt with side thruster fore and aft. Hull parted in 3 x cargo holds and hatches, equipped with 1 x derrick (5T) and winch.
1966 Steam machinery replaced by a Wichmann type 8ACAT (ser.nr. 5111), 2-stroke/single acting, 8-cylinder w/cyl. dim.: 280 x 420mm, 1.200 BHP, as propulsion. Built by Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset. Renamed BIRKELAND with Harald Birkeland P/R, Storebø as owners. Registered as H-118-AV, with Bergen as homeport. New tonnage: 532 grt, 243 nrt.
1975 Upgraded with shelter deck at a yard in Haugesund during spring.
1977 Lengthened to 178 ft.
1985 New name of owners, P/R Brødrene Birkeland (Arne Birkeland).
Built new stern and superstructure at Rabben Mekaniske Verksted in Austevoll outside Bergen. New tonnage: 727 grt. New dimensions: L: 188,3’ - B: 27,6’.
1989 New propulsion engine. A 8-cylindret Wichmann diesel of output 2.448 BHP.
1998 Sold to new owner, Multinot A/S, Hammerfest. Renamed HAVBAS with reg. nr F-175-H (Hammerfest) and Hammerfest as her homeport.
1999 Lost after collision with the cruise ship SAGA ROSE (ex SAGAFJORD) west of Bremanger during the night to 29/07-1999. HAVBAS went down after the accident. The crew of 10 picked up and brought to Olden, Norway.