DS/HVB SOUTHERN FOSTER

Tilbake til søk
SOUTHERN FOSTER
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal GBCV
Byggeår 1948
Bruttotonn/BT 295
Nettotonn/NT 104
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 16,0 knop/bunkers rekkevidde: 3.500 nautiske mil v/12 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co., Leith), Scotland.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskiner (steam reciprocating)
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radio peileapparat, gyro kompass, radar
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 4-sylindret, syl.diam.; 18,5”-31,0”-31,0”-38,5”, slag/stroke: 30”, 2.750 IHK. Bygget av J. Lewis & Sons Ltd., Aberdeen. (Standard korvett maskin (HT+MT+MT+LT).
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Radiotelefoni/telegrafi
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1948 -
Storbritannia
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1939 Kjølen lagt 30/11-1939. 1940 Bygget som Flower Class korvett HMS CYCLAMEN (K-83) for Royal Navy ved J. Lewis & Sons i Aberdeen. Sjøsatt 20/06-1940, levert 30/09-1940 fra verftet. Alle Englandtisk Byggete Flower Class korvetter levert til Royal Navy fikk blomsternavn. (Se: Flower Class.). Benyttet som eskorteskip og ubåt jager i konvoitjeneste med en besetning på 85 mann. 1941 Reddet 415 overlevende fra det torpederte Englandtiske passasjerskipet MS ADDA av Liverpool 08/01-1941,. ADDA ble torpedert av den tyske ubåt U-107 i posisjon 08.30N/14.39V. Vest-syd-vest av Freetown, Sierra Leone. 1948 Solgt til Chr. Salvesen & Co., Leith. Til isen med kokeriet SOUTHERN HARVESTER sesongen 1948/49. A. Herlofsen var skytter for sesongen. 1949 OmBygget til bøyebåt ved Grangemouth Dockyard Co. Ltd. med bl.a. nytt 70 fot langt forskip og overlevert rederiet i september som SOUTHERN EnglandAR. Senere komplettert som hvalbåt. I sesongene fra 1949/50 – 1958/59 i aksjon som bøyebåt og senere hvalbåt for Fl/k SOUTHERN HARVESTER. 1956 Deltok under sesongen 1956/57, i samarbeid med The National Institute of Oceanography, i et hvalmerkingsprogram i Bellinghausensjøen. SOUTHERN LOTUS og SOUTHERN EnglandAR tjenestegjorde som merkingsbåter og merket 47 hval. 1959 I de to sesongene 1959/60 og 1960/61, i fangst for Fl/k SOUTHERN VENTURER 1961 I sine to siste sesonger, 1961/62 og 1962/63, i fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER. 1963 Ankom Melsomvik i mai for sommeropplag. Senere samme sommer besluttet rederiet å avslutte all hvalfangst. Opplaget ble forlenget til ubestemt tid. 1966 Solgt for hugging i Brügge, Belgia og hentet i desember av den hollandske slepebåten TEMI III. Tatt under felles slep med SOUTHERN LOTUS. Underveis til Belgia brakk slepet 17/12-1966 rundt kl.16.00, i en orkanaktig storm fra SV, i Vesterhavet utenfor Jyllands Norgedvestkyst ca 12 nautiske mil ut for Hvide Sande. Med livet som innsats forsøkte slepebåtens mannskap forgjeves å få kontroll på situasjonen. Begge fartøyene drev tilslutt på land neste dag, og endte som vrak på stranden. SOUTHERN EnglandAR tok grunnen ved middagstid ved Vejlby i Lemvig kommune ut for midtre del av Ferring sjø - 9,7 nautiske mil syd av byen Thyborøn, der hun få dager senere nærmest brakk i to. 1967 I januar solgte Lloyd’s of London begge vrakene til to entreprenører fra Fyn gjennom skipsmeglerfirma C. Breinholt i Esbjerg. SOUTHERN EnglandAR ble delvis hugget på grunt vann. Rester av fartøyet kan den dag i dag skimtes ved lavvann nær Høfde Nr. 11 syd for Thyborøn 1967 Delvis hugget på grunt vann. Restene av fartøyet kan den dag i dag beskues ved lavvann nær Høfde Nr. 11 syd for Thyborøn i Ringkøbings Amt MERK: Strandingsmuseum St. George i Thorsminde, (www.strandmus.dk) har en del av skipets utstyr innlemmet i sine samlinger, samt full dokumentasjon om strandingen. Southern Lotus har sin selvfølgelige plass i museets meget omfattende Vrakregister database. (Stor takk til museets medarbeidere for detaljer vedr. strandingen, og takk til Lemvig bibliotek for uvurdelig tilleggs dokumentasjon).
1939 Keel laid on 30/11-1939. 1940 Built as Flower Class Corvette HMS CYCLAMEN (K-83) for the Royal Navy (RN) by J. Lewis & Sons, Aberdeen. Launched on 20/06-1940, delivered on 30/09-1940 All Englandtish built Flower Class Corvettes were named after flowers when delivered to Royal Navy. (See: Flower Class). Used as escort and patrol (anti-submarine) vessel during convoying across the Norgeth Atlantic with a crew of 85 men. 1941 Picked up 415 survivers from the torpedoed passenger ship ADDA of Liverpool on 08/01-1941. ADDA was torpedoed by the German submarine U-107 in position 08.30N/14.39W. West-south-west of Freetown, Sierra Leone. 1948 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith for conversion to towing vessel (buoy boat) in the whaling business. 1949 Completed and fitted with a new 70 ft bow section by Grangemouth Dockyard Co. Ltd, as buoy boat in September. Renamed SOUTHERN EnglandAR. Later completed as whale catcher. In the seasons of 1949/50 to 1958/59 in activity as towing vessel and whale catcher for Fl/F SOUTHERN HARVESTER. 1956 During the 1956/57-season, up on request by the National Institute of Oceanography, engaged in whale marking in the Bellinghausen Sea. SOUTHERN LOTUS and the whale catcher SOUTHERN EnglandAR tagged total number of 47 whales. 1959 Seasons of 1959/60 and 1960/61, catching for Fl/F SOUTHERN VENTURER. 1961 In her two last seasons, 1961/62 and 1962/63, catching for Fl/F SOUTHERN HARVESTER 1963 Arrived Melsomvik, Norgeway early summer, for lay up. 1966 Sold to breaker in Bruges, Belgium. Left by tow in December. SOUTHERN LOTUS and SOUTHERN EnglandAR picked up by the Dutch tugboat TEMI III. Whilst in tow from Melsomvik to Bruges, the connection between the tug and the catchers broke around 4 p.m on 17/12-1966 on a hurricane like gale from SW, on the Norgeth-westly coast of Jutland, about 12 nautical miles off the Hvide Sande. The tugboat crew, at the risk of one’s life, fighting to get hold on the situation with no luck. Both vessel stranded at the beach of Jutland, Denmark. Both became a total loss. SOUTHERN EnglandAR landed on the beach 9,7 nautical miles south of Thyborøn town while SOUTHERN LOTUS was wrecked 4,7 nautical miles further south; towards Thorsminde. 1967 Partly broken up in shallow waters. Even today the wreck of SOUTHERN EnglandAR can be spotted at low tide near Høfde No. 11, (Breakwater no. 11), south of Thyborøn. NOTE: The maritime disaster museum, Strandingsmuseum St. George at Thorsminde, (www.strandmus.dk) has in their collections various items salvaged from the SOUTHERN LOTUS. The museum also having a complete record of the 1966 wreckage, including the SOUTHERN LOTUS and SOUTHERN EnglandAR in their large Wreck Registry Database. (With Compliments to the museum for great support, and the Lemvik Libarary for helping out with additional documentation).

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilder: Fra boken ”From 70 Norgeth to 70 South”, Graeme Somner 1984, Lloyd’s Reg. 1951/52, ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt, Dag Bakka jr 1992, Firmanytt Nr. V, Oktober 1957, (CS&Co., Leith v/ GHE/EW), Salvesen ex-Whalers Club, Tønsberg v/ James Meikl
   
https://www.sandefjordshistorie.no