DS/HVB EMPIRE UNITAS 8
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Klassifisering
Lloyd’s BS* Whaling purposes
Kallesignal
Som ny: JVMC / Siste: BRVM
Byggeår
1937/08
Bruttotonn/BT
341
Nettotonn/NT
122
Skrog LOA
L: 135,1’ - B: 25,1’ - D: 13,4’
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
16,0 knop
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
Som passasjer skip DS REGINA:
Cabin class: 631 passasjerer
3. klasse: 1824 passasjerer
Frysekapasiet i ett lasterom: 56.480 kub/ft.
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
El-kraft
Type ikke registert
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Direction Finder, gyrokompass.
Maskin-/motortype
2 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp. 4-sylindret, syl.diam: 28”-44”-44”-49,5”, slag/stroke: 54” med LP-turbin. Totalt 9.460 IHK. Bygget av Harland & Wolff Ltd., Belfast, Norged-Irland.
3 x propellere
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Radiotelefoni/telegrafi (Wireless radio).
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
1918 Opprinnelig designet og bestilt som passasjerskipet REGINA men levert som WW1-troppetransport skip av Harland & Wolff, Glasgow i september til Dominion Line, UK (underlagt International Mercantile Marine Co.(IMM), hvori også White Star Line, Red Star Line og Leyland Line tilhørte.). Ved overleveringen hadde hun kun 1 skorstein. Benyttet som Englandtisk troppetransport skip i 1918 og 1919,
1920 Ombygget ved H&W, Glasgow til sitt opprinnelig påtenkte design som et komfortabelt passasjerskip med 9 lasterom, fryseromskapasitet, to skorsteiner, to master og et øvre promenadedekk. Navn uendret, registrert i Liverpool.
1921 Eierskapet overført til Leyland Line (Fredrick Leyland Co. Ltd.), Liverpool. Navn uendret.
1922 La ut på kommersiell jomfrutur Liverpool – Halifax – Portland som passasjerliner den 16. mars. Hun var da malt i Dominion Lines farver, men tilhørte formelt Leyland Line.
1925 Overført White Star Line, Liverpool og ommalt i rederiets farver. Navn uendret. Betjente flere atlanterhavslinjer på
UK/Europa – USA/Canada.
1926 Fikk utvidet passasjerkapasiteten til også å omfatte en Turist klasse.
1929 I desember overført til IMMs Red Star Line, Antwerpen og atter et objekt for IMMs forunderlige politikk ved at hun ennå var malt i White Star Lines farver, men registrert hos Leyland Line - og med sitt originale Dominion Lines skipsnavn intakt.
1930 Omdøpt WESTERNLAND og ommalt i Red Star Lines farver. Trafikkerte linjen Antwerpen – Southampton – New York i 4 år.
1934 Sendt i et kortere opplag rundt årsskiftet 1934/35
1935 I februar solgt til Atlantic Transport Co. Ltd., London. Deretter straks videresolgt til Bernstein Red Star Line, Hamburg sammen med søsterskipet PENNLAND og satt i fart på Hamburg – New York linjen. Registrert i Hamburg, navn uendret.
1939 I juni solgt til Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. Navn uendret. Registrert i Rotterdam.
1940 Ved den tyske invasjonen av Nederland unnslapp skipet og tok seg til Falmouth, England hvor hun ble benyttet som organisatorisk tilhold og bolig for den nederlandske eksil regjeringen i begynnelsen av krigen.
1942 Solgt til det Englandtiske admiralitet i november for ombygging til reparasjonsfartøy for Royal Navy. Navn uendret, registrert i London. Ombygging påbegynt ved et London-verft i oktober, men aldri fullført. Arbeidene opphørte i september 1944.
(Reparasjons fartøy: Et flytende verksted for krigsskip i havner og områder uten verkstedstilbud).
1945 I juli overført til Ministry of War Transport (MoWT), med Cunard - White Star Line Ltd. som disponenter. På grunn av skipets alder var det uaktuelt å gjenutruste skipet for passasjertrafikk – og i stedet sendt i opplag.
1946 Innkjøpt i oktober av Chr. Salvesen & Co., Leith for ombygging til selskapets tredje flytende hvalkokeri. Navn uendret.
1947 Hvalfangere fra Vestfold fikk aldri oppleve dette skipet da ombyggingsplanene ble skrinlagt og skipet solgt for hugging. Hugging påbegynt 1. august hos Hughes Bolckow, Blyth UK.
Et skip med et bemerkelsesverdig livsløp: Bestilt som pass.skip - levert som troppeskip. Aktiv i begge verdenskrigene. Huset en eksilregjering. Hadde en svært omskiftende eierhistorie. Seilte under fire nasjonsflagg. Ombygget en gang – gjenstand for to avbrutte ombyggingsplaner. Hugget 30 år gammelt.
1918 Originally designed as passenger liner REGINA, but completed as troopship by Harland & Wolff, Govan Glasgow to IMM’s (International Mercantile Marine Co.), Dominion Line, Liverpool, (managers).(Other IMM companies: White Star Line, American Line, Dominion Line a.o.). When delivered as new she had just one funnel. Used as a WWI troopship 1918 and 1919.
1920 Returned to Harland & Wolff for completion of her original design as passenger liner with accommodations for Cabin Class and Third Class passengers, 9 cargo holds, 2 funnels, 2 masts and an upper promenade deck.
1921 Transferred to IMMs Leyland Line (Fredrick Leyland & Co.), Liverpool. Name unchanged.
1922 Departed 16 March on her maiden commercial voyage Liverpool-Halifax Portland, painted in Dominion’s colours but registered to Leyland Line.
1925 Transferred to White Star Line, Liverpool and painted in the company’s colours. Name unchanged. Serviced different Atlantic lines UK/Europe – USA/Canada.
1926 Refurbished to also carry Tourist Class passengers.
1929 In December transferred to IMMs Red Star Line, Antwerp but confusingly still registered to Leyland Line, painted in White Star Line’s colours and bearing her Dominion Line name.
1930 Repainted in Red Star Line’s colours and renamed WESTERNLAND. Sailed the Antwerp – Southampton – New York line for 4 years.
1934 Laid-up for a short period of time midwinter 1934/35.
1935 In February sold to Atlantic Transport Co. Ltd., London and later to Bernstein Red Star Line, Hamburg together with her sister-ship PENNLAND. Name unchanged. Registered at Hamburg and servicing the company’s Hamburg – New York line.
1939 In June sold to Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. Name unchanged, registered at Rotterdam.
1940 Escaped to England when Germany invaded Holland and served as the home for the Dutch Government in Exile at Falmouth.
1942 In November sold to the Admiralty for conversion to repair-ship. Registered in London. Conversion commenced in a London dock but the work was stopped in November 1944 and never completed.
1945 Transferred to MoWT, (Cunard White Star Line managers). Name unchanged. Plan for refit her for commercial use was abandoned due to her age.
1946 In October purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith, (name unchanged), for conversion to whale processing vessel but plan was later abandoned.
1947 Sold for breaking up. Arrived Blyth on 01/08-1947 for scrapping by Hughes Bolckow Ltd.
A ship with a remarkable history: In service during two world-wars, housing an exile government, complicated ownerships and two aborted plans for conversion before broken up 30 years old.
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: “From 70Norgeth to 70South” Graeme Somner (1984), Lloyd’s Register 1930-1940, Forum,
warsailors.com (2007), “Famous Liners of the Past” Lawrence Dunn (1964)
Sist oppdatert: 30/07-2010 (UWG/RI/PS)