DS/HVB SOUTHERN BARRIER
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Byggeår
1936/8
Bruttotonn/BT
344
Nettotonn/NT
123
Skrog LOA
Loa: 137', B: 26', D: 14'
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel ekspansjon (triple exp.), 4-sylindret (HT+MT+2xLT), 2.300 IHP. Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
1936 Bygget som hvalbåt SOUTHERN PRIDE av Smith’s Dock Co. i Middleborough for Southern Whaling & Sealing Co Ld.(Watt), Cape Town. Sjøsatt 16/10-1936
På flere vis et historisk fartøy. Til da den største og sterkeste engelskByggete hvalbåten, og trolig den første utstyrt med en 4 sylindret triple dampmaskin. Året etter Byggete rederiet en ny hvalbåt, SOUTHERN GEM, etter de samme tegninger i Tyskland, men med mislykket resultat fordi verftet valgte en tyngre stålkvalitet for skrogplatene hvilket medførte høyere tonnasje og tregere manøvreringsrespons.
I 1939 utarbeidet Smith’s Dock et forslag til en ny korvett klasse for Admiralitetet i London, basert på sitt SOUTHERN PRIDE design men med et forlenget skrog. Forslaget ble antatt og den ikke ukjente klassen fikk navnet Flower Class Corvettes.
1940 Rekvirert av Royal Navy i mars.
1941 Innkjøpt Salvesen i september mens den var under militær kommando. (Salvesen overtok de aller fleste av Southern Whaling & Sealings fartøyer). Navn uendret.
1944 Grunnstøtte og forliste under militær kommando den 16/06-1944 utenfor Freetown, Sierra Leone.
1936 Built as whale catcher SOUTHERN PRIDE by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co Ld.(Watt), Cape Town. Launched on 16/10-1936
In many ways a historical vessel: Until then, the largest and most powerful whale catcher ever built in England and probably the first one to be equipped with a 4-cyl. steam-engine. The following year the company built a similar vessel in Germany, SOUTHERN GEM, but with a mixed result mainly because the yard used heavier hull-plates what resulted in higher tonnage and less manoeuvrability.
In 1939 the Admiralty decided to build a large number of new corvettes, the Flower Class Corvettes, based upon Smith’s Dock’s SOUTHERN PRIDE design, but with a stretched hull.
1941 Requisitioned by Royal Navy in March.
1942 Purchased by Salvesen in September, but still under Royal Navy (RN) command. Name unchanged (Salvesen purchased almost the entire Southern Whaling & Sealing fleet).
1944 On 16/06-1944 wrecked and lost under military command off Freetown, Sierra Leone.
Ingen bilder er lagret for denne båten